Kastrera jakthund?

zally

Trådstartare
Är det någon här som kastrerat sin jakthund? Hände något speciellt med jaktinstinkten?
Om man kastrerar en hanhund som är 3,5 år, kan man räkna med någon ändring i temperament, humör, jaktinstinkt eller händer inget alls?

(Frågar för en väns räkning.....)

Sv: Kastrera jakthund?

Är det någon här som kastrerat sin jakthund? Hände något speciellt med jaktinstinkten?
Om man kastrerar en hanhund som är 3,5 år, kan man räkna med någon ändring i temperament, humör, jaktinstinkt eller händer inget alls?

(Frågar för en väns räkning.....)

Jag har kastrerat min jämte. Nu jagar han inte pga tidigare sjukdom, men lusten finns kvar. Enligt min veterinär är det inte kulorna de jagar med utan huvudet. Min hund är som innan, t o m med lyhörd och vilja att vara till lags. Han var 4 när han kastrerades. Har en kompis som kastrerat bägge sina jakthundar en drever och en tax och de fungerar lika bra på jakten som innan.

Tack för svaret!
Det är väl det jag har misstänkt, att jaktlusten inte förändras men inte heller det invanda humöret.........eller?

Vet. hon kastrerade vår hanhund hade kastrerat en jakthund ganska nyligen då för att den hunden inte kunde koncentrera sig på jakten. Efter kastrationen jagade han bättre än något annat.

/Jenny

Pappa kastrerade sin drever för han jagade hellre löptikar nere i sammhället än djuren i skogen. Han fattade vinken och är nu en hyffsad jakthund och en mkt trevlig sällskapshund....bortskämd:D.

Jätteroligt att det blir till det bättre, när man väl bestämmer sig för att kastrera.
Det verkar ju vara värt att försöka när hunden i fråga ÄR en bra jakthund, men tyvärr inte kan falla för frestelsen med löptikar.

Kastrerade vår Hamilton hane i April detta året. Han blev 4år i år.
Han har blivit lugnare men busar på bra med tiken imellanåt ändå , däremot tycker jag att jaktlusten har blivit "värre". Har dock inte släppt honom ännu men det jag sett på gården när harar och katter dragit förbi bådar gott för säsongens jakt.Tendens att lägga på hullet men man får öka motionen bara.Ingen av tikarna har löpt än så där kan jag inte uttala mig ännu,men han revir makerar inte lika mycket längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka