Kastrera Hingst

Sv: Kastrera Hingst

Men om dom ligger ner då?! Sys det ihop då?!

Varför jag frågar är för att jag aldrig har haft en hingst innan...så detta är helt nytt för mig.

Är det stor skillnad i pris på ståendes/liggandes kastration!?

Denne 6 månaders hingst, blev han väldigt annorlunda av att bli valack?! Dvs tror du att han tog skada?! Förutom hingstkaraktären då!?

Vi tar alltid våra liggandes, Veterinären kommer hem till oss på gården och kastrerar, men han har aldrig sytt..

Min kastrerades i slutet av November 2007, han var 7 manader (hanoveraner x fullblod). Vi gjorde det liggande i hagen. Han gar fortfarande med mamma som är dräktig igen (ska fola slutet av April) och inte tycker om att vara ensam. Han svullnade upp som väntat de forsta dagarna men de gar ute dygnet runt med stor ligghall att ga in i när de vill, sa svullnaden gick snabbt ned. Vi gav honom smärtstillande och antibiotika i drygt en vecka i forebyggande syfte vilket han at med glädje. Vi bor i England sa vädret är ju lite annorlunda än i Sverige men saret har läkt bra.

Jag har hört att det är vanligare med tidig kastrering i England än här i Sverige?! Stämmer det?!

Då kanske det kan vara lämpligt o kastrera fram i april nån gång...då har han ju 3 månader till som han får lov o vara riktig pojk!

Jag har faktiskt aldrig varit med om att man gör det liggandes på hemmaplan. Men det kanske man gör.. Att göra det liggandes på klinik är ju klart dyrare. På klinik syr de ihop såret..
Den här lilla hingsten som kastrerades som 6 månadres tyckte jag tog viss skada, han utvecklades aldrig som han skulle, blev liksom aldrig ardenner o växte väldigt lite på höjden oxå. Men kanske hade han varit sån ändå, det kan jag ju aldrig veta..

Om det är vanligare med tidigare kastrering har jag inga uppgifter om. Kollar man bara att testiklarna är nere sa tycker jag inte det är nagot problem med att kastrera tidigare. Det blir ju mycket lättare att hantera dem. Jag behover lata min vara kvar med mamma till i mars, sa jag vill inte att han ska borja tramsa for mycket med henne eftersom hon väntar fol igen.
Det finns inte sa manga "hingstsläpp" i detta land heller sa om man bara har ett par hästar blir det ju lättare att ha dem ihop.
Tycker dessutom att det finns tillräckligt manga hingstar som folk vill satsa pa avel med, om de nu blir bra eller ej. Dessutom har man ju lyckats clona en bra "valack" i America sa har man lyckats kastrera "världens bästa" hingstfol sa kan man ju fa hans fol i alla fall i framtiden...
Angaende liggande hemma sa har jag väl fordelen att min make är veterinär, fast han gor även andra kunders liggande pa hemmaplan.
Min make sa bara att han tycker bättre om att lägga hästen sa man far en bra arbetsmiljo där man kan se och komma at allt lättare. Det tar ju inte sa lang tid att gora ingreppet och det finns ju manga bra medel att sova hästen med (narkos apparat behover man ju inte for detta).

P.S.
Jag ursäktar for missande prickar men trad innlägget accepterar endast mina ä inte a eller o.

Har just lagt in några bilder på datan ifrån mitt föls kastrering den 26 November 2007. Han var då 7 månader.
2248580700_e3143fb71b_m.jpg

Så här ser han ut nu 9 1/2 månader gammal (fotot taget 6 Februari 2008) och går fortfarande kvar med mamma som ska föla i slutet av April. Dom går ute 24 timmar om dygnet med tillgång till ligghall.
2248575946_8c82aa9b99.jpg

Min "pålle" är född 22/4-06. Kastrerades hemma liggandes (sövd) den 2/5-07. Gick jättebra o läkte fint! Kostade 2600:- (fast pris).
Jag fick honom kastrerad tidigt pga att hans pappa är så plockig, kaxig, hingstig o rent ut sagt :devil: jobbig. Ville inte att min skulle bli lika dan. Eller åtminstonde försöka undvika att han blev så "jobbig". + att han var frukten av en tjuvbetäckning o därför inte heller något hingstämne.
Shiloh (min) är nu 2 år, och en helt underbar personlighet! :rofl:
Min vet. har sagt att oftast blir de som kastreras tidigt blir lite högre. Har att göra med hormoner el. dyl.

Men om dom ligger ner då?! Sys det ihop då?!

Nej de sys inte!
Min vet. kastrerar helst "liggandes" då hon kan se bättre + att det är lättare att tvätta rent efter osv.
Lite prisskillnad är det väl, men inte så stor tror jag. Som jag skrev innan, betalade jag 2600:- för en liggandes hemma. Boxen skulle vara så ren som möjligt o tyst i stallet när han sövdes. Vi var 2 pers utöver min vet. En som höll hans huvudet täckt, och en som höll ena bakbenet. Det gick hur smidigt som helst! Han stod i boxvila 1 dygn, sen gick han ut i "ren" hage. Dvs gräshage, inte "lervälling". Fick inte någon större svullnad eller komplikationer.

Nej de sys inte!
Min vet. kastrerar helst "liggandes" då hon kan se bättre + att det är lättare att tvätta rent efter osv.
Lite prisskillnad är det väl, men inte så stor tror jag. Som jag skrev innan, betalade jag 2600:- för en liggandes hemma. Boxen skulle vara så ren som möjligt o tyst i stallet när han sövdes. Vi var 2 pers utöver min vet. En som höll hans huvudet täckt, och en som höll ena bakbenet. Det gick hur smidigt som helst! Han stod i boxvila 1 dygn, sen gick han ut i "ren" hage. Dvs gräshage, inte "lervälling". Fick inte någon större svullnad eller komplikationer.

Det är olika om man syr eller inte.
Jag kastererade min dåvarande 1-åring på klinik, sövd, och vet sydde ihop honom. Såret läkte jättefint, han fick inga som helst komplikationer, fick gå ute i en kuperad hage och tempades varje dag, men han var precis som vanligt.
Så det beror på vet hur denne gör. Den veterinären kasterade enbart på klinik, sövd och sydde ihop, han hade nyss börjat med detta då (2002).

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Hedinn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka