Kastrera Hingst

E

_Emma_

När kan man kastrera en hingst som tidigast ?
Jag vet ju att det är när stenarna har fallit ner eller något sånt.
Men i vilken ålder är det ungefär ? :confused:

Sv: Kastrera Hingst

Det beror lite på men oftast är båda nere innan dom är 1 år. Min hingst drog upp och ner sina hela tiden fram tills han var två år.

Min hingst var ca 1,5 när stenarna trillade ner.
Kastrerade honom när han blev 2, då hade det blivit en mer "hingstig" grabb. Han kunde utan förvarning hugga mig i armen när jag borstade honom tex, det gjorde han inte innan, och inte efter kastreringen heller.

Tack för svar, men manb låter en veterinär kolla det då ?

ja. men gör det inte NU för allt i världen! det är alldeles för varmt i och med infektionsrisken. Flugor och skit hindrar läkning. Kastrera ska man göra på våren eler hösten

men när är sista chansen för att få en attityd förändring? Min hingst är 6 år och jagar alla hästar han kommer i närheten av, för utom det stå han gått med sedan han var 2. Kan kastrering lugna dem?

men när är sista chansen för att få en attityd förändring? Min hingst är 6 år och jagar alla hästar han kommer i närheten av, för utom det stå han gått med sedan han var 2. Kan kastrering lugna dem?

min f.d kompis kastrerade sin vid ungefär...6-7 års ålder och visst blev han lite lugnare men han är ju fortfarande "hingstig"...

Min ena shettis gick som hingst tills han var 7 år o det var då han blev riktigt hingstig. Han hade varit hur cool som helst fram tills dess. Han är idag hur lugn o fin som helst, inga hingstfasoner

Jag lät kastrera min när han var 10 månader. Började få väldigt mkt hormoner då. Nu är han 2 år och världens snällaste och tryggaste

Jag som har en 6 månaders hingst börjar ju fundera på när man som tidigast kan kastrera honom?! Min tanke är runt 10 månder...är det för tidigt?! Vad kan hända om man kastrerar tidigt?! Jag har hört att de slutar växa? Andra säger att det är tvärtom...man blir ju galen alltså. Helst hade jag velat ha honom som hingst tills han åtminstone va drygt året, dvs hösten -08...men eftersom jag inte har någon möjlighet att ha hingst eftersom jag bara har ston så har tanken slagit mig med tidig kastrering.

Please give me some answer Bukefalister! :confused:

///Rådvill

Jag sitter i samma läge och kommer att kastrera min kille så fort det går. Stenarna måste ju vara nere men vet.trodde nog att runt 10-12 månader skulle bli bra. Han är 7 månader nu. Är inte så orolig att han inte ska växa som han ska sen;)

Nej, snarare är det så att de växer när man kastrerar dem.
De brukar skjuta i höjden efter kastrering- däremot breddar de ju sig inte lika mycket som hingstarna gör!

Då kan ju jag andas ut då! Då kanske jag kan ta kulorna på lillgrabben tidigare än vad jag trodde...för det underlättar så mkt mer när han kan gå med ungstoet (2 år)!

Angående "växtligheten" :D :o så är min kille en nordis o eftersom jag mestadels rider så gör det mig inget att han inte får lika mkt massa som en hingst. Däremot är höjden något jag gärna ser att han får...mamma är 1,60 o pappa 1,57 så det finns ju i generna...!

våra hingstar har vi alltid kastrerat vid ca 2års ålder

Kan ju bara tala om att min hästs pappa var 8mån när han gjorde
sitt. tydligen inte alltför ovanligt. Kanske något att tänka på om han går med ett sto...

Han går just nu tillsammans med sin mamma o två icke dräktiga ston till, hade de vart dräktiga så hade det enligt expertis inte varit lika bråttom med kastrering men nu får det bli tidigare. Hade från början tänkt att vänta tills nästa höst men det blir helt enkelt inte så eftersom jag inte har nåt sällskap till honom o inget separat bete. Alternativet är ju att skicka honom på hingstbete men då blir det ju hela säsongen å då har jag ingen möjlighet att träna honom inför visningen i augusti. Så han får nog så vackert finna sig i att bli av med kulorna lite tidigare´... :D

Kan ju bara tala om att min hästs pappa var 8mån när han gjorde
sitt. tydligen inte alltför ovanligt. Kanske något att tänka på om han går med ett sto...

:eek:
Tack för varningen.... får hem en 7-månaders i veckan som jag tänkt släppa med ett sto och två valacker. Kanske ska tänka om lite och dela på dom till kastreringen är gjord.

Har en 8 mån kille som jag också snart tänker kastrera.
Är novis i ämnet och undrar vad det kostar,hur de mår efteråt mm.
Skulle bli glad att få ta del av er/a erfarenheter ang detta.:)

Jag skulle också bli glad av lite info ang kastrering av hingst...vilka alternativ som finns o vad det kostar o hur man bäst sköter om dem efteråt! :confused:

Nu är ju jag ingen expert på det här, men kan svara så gott det går.
Jag vet en ardenner som kastreerades som 6 månadres fölis, direkt efter avvänjning. Inte så bra tycker jag. Min häst fick gå hingst till han var 3 år. Ville ha lite hingstkaraktär..

Man kan ju antingen kastrera dem ståendes, eller på klinik, sövda o liggandes. Äldre hingstar rekommenderas att ta liggande..

Tar man dem ståendes så är ju såret öppet, så det rinner ut blod mm, och då ska man tänka på att de rör sig mkt, så såret verkligen hålls öppet, annars täpps det igen och det är infektionsrisk. Det är ju även bra att tempa dem för att kolla så de inte får feber.

Kastrationssåret ska inte tvättas eller så, bara se till att det är öppet..

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Hedinn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben