Kastrera häst

Zandrah

Trådstartare
Hallå!

Nu kommer vi in på ett område jag inte vet mkt om....
Har aldrig haft en hingst :o

Den ska iaf kastreras. Vad kostar det ungefär?
Vad händer efter en kastrering? Ska hästen stå på box, isåfall hur länge? osv....
När kan man börja "köra på" som vanligt igen?
Hästen i fråga är 5år nu, och lite hingstig. Jag vet ju att ju senare man kastrerar desto mer av sitt hingstbettende behåller dom, men brukar de i regel förändras mkt?

Tacksam för svar...

Sv: Kastrera häst

Det beror helt på hur den ska kastreras. du får nog räkna med en kostnad på 1500-2000 om du inte ska in på klinik och göra det.

Tiden efter så brukar de kunna vara ute i hage, om de inte rasar runt som tokar å leker å busar. Man bör promenera 2ggr/dag för att hålla svullnaden nere och för att det ska rinna ur såret. Nästan alla våra har vi kört efter ett par dagar och det har fungerat fint.
Hålla koll på temp är en viktig bit.

den vi kastrerade senast är hur cool som helst nu. Han är 10 år och vart rätt hingstig och dum på slutet. Vi kastrerade i april, men det är först nu jag upplever att han blivit lite trist och tråkig... Annars har han varit precis som vanligt , bara tystare ;)
Hoppas att det går bra med din hingst.

Ahaa...okej. Men det är självklart dyrare om man ska in på typ ATG-kliniken då alltså?
Det är en häst jag ev. ska leasa..men då vill jag kastrera den först, så jag vet inte om det görs innan, eller om jag får stå för det här isåfall....

Jag betalde 2500 för en liggande kastration i helsingborg

Jag har betalat runt 1500 kr för stående kastration (Umeå).
Första veckan efter rekommenderas att jogga hästen varje dag. Gärna två gånger per dag om möjligheten finns.
Om det sväller mycket (vanligt efter ett par dagar) så måste man ibland öppna upp såret och "gräva" :angel: runt lite för att få ut blodklumpar och andra otrevligheter... Inom 2 veckor har samtliga jag låtit kastrera varit helt återställda och i full träning igen.
En del veterinärer föredrar att kastrera liggande häst, det är nog mer en smaksak för de olika veterinärerna hur de vill göra.

Kastrerade på klinik (nedsövd) en gång då ena testikeln låg för högt. det blev dyrt, 4500 kr, och hästen fick komplikationer med ny veterinärbehandling som följd. Plus antibiotika.

Den äldsta häst jag kastrerat var 5 år, han var en "riktig valack" redan dagen efter. Annars har de varit mellan 1,5-4 år och ingen av dem var speciellt hingstig innan heller så det är svårt att säga hur lång tid det tog innan hingsttagen släppte. det är nog ganska olika från häst till häst.

:o Sablans vad dyrt det vart hos er...:smirk: Jag betala 900 kr för en kastrering när vet kommer hem till mig...Om du har hästen inne ibland är det viktigt att du strött med halm och inte spån, som lätt kan komma in i det öppna såret och orsaka en infektion;)

giffan skrev:
kolla med ägaren bara att du får kastrera, men det har ni karnske redan diskuterat.

Ja, om det blir aktuellt att jag tar hästen så är det inga problem att få kastrera. De har diskuterat det tidigare och jag vet inte varför det inte blivit gjort redan.....men de har sagt att det är en bra idé. :)

Okej, tack alla!
Verkar väldigt individuellt det där med pris och reaktion.
Vi får väl se om det blir akuellt med hästen, och vad som händer då.
nu vet jag iaf lite mer :idea:

vi har alltid tagit våra på klinik med op. har kostat mellan 2000-2500 beroende på om vi lämnat hästen kvällen innan. har då haft hästen på box ca. en vecka efteråt för att styngnen inte ska gå upp, men promenerat 2 ggr/dan. läkt på ca. en vecka (då har vi släppt ut i hage igen, och efter ca. 10 dagar har vi fortsatt "som vanligt") och har oftast inte fått någon svullnad alls.

Hejsan!
Min häst kastrerades också som femåring, och hans "hingstighet" var jag tvungen att träna bort, men det berodde på att det nog egentligen inte var hormonerna som gjorde honom hingstig, utan att det var ett inlärt beteende.
Vi hade en veterinär som kom ut till stallet och gjorde det med lokalbedövning och lugnande på stallgången om det gick jättebra! Det gick på runt 2000 kronor, men eftersom jag bara hade honom på foder betalade ägaren det.
Vi fick rådet att gå ut och gå med honom, kommer inte riktigt ihåg varför men det var ett öppet sår (vet. sydde inte igen) och jag tror det var för att blodtillförseln till det stället inte skulle stanna av eller såt sånt, samt att det hjälpe till att hålla såret rent, jag kommer inte ihåg hur hon sa men det funkade : )
Det var lite läskigt att komma in och mocka boxen där han stått över natten då det låg blodklumpar i hela boxen, men han fick gå i hagen och vila från ridning tills han hade läkt ihop : )

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 192
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 343
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 845
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar