Kastrera häst på vintern

S

Seaholm

Har precis köpt mej en liten unghingst. Han var inte vaccinerad när jag köpte honom så idag har han fått första sprutan i grundvaccinationen.
Nästa ska han ha om 4 veckor.
Grejen är att jag tänkte kastrera honom. O då tyckte veterinären att jag borde vänta 4 veckor till efter sista sprutan. Så han har hunnit få fullgott skydd mot stelkramp.
Alltså blir det ingen kastration förrän tidigast om 8 veckor. Det blir alltså i månadsskiftet november-december.
Gör dom ens det under vintern?
Någon som vet eller ha erfarenhet?
Risk för komplikationer?

Sv: Kastrera häst på vintern

Varför skulle det vara några problem med det under vintern?

Tvärtom skulle jag tro! bakterier trivs inte lika bra på vintern så risken för infektion är inte lika stor.

Många veterinärer tvekar tvärtom att göra det på sommaren, med tanke på bakterier och värme, flugor och annat äckel. Ser inga nackdelar med vintertid, annat än möjligen lera i hagar etc.

En viss risk för komplikationer finns alltid när man opererar.

Det är bra att vänta tills han har fått ett skydd mot stelkramp. Kan du vänta tills det kommer en frostperiod är det de bästa.
Jag passade på att ta min i januari efter alla helger var över o det var fruset. Månadsskiftet nov-dec kan bli perfekt. Då hinner det läka innan julhelgen.
Han togs stående hemma utan några efterföljande komplikationer.
Gick ut i hagen dagen efter o slogs som vanligt med den andra unghingsten.
// Linda

Det va jag som läste en artikel om att dom gärna undviker göra det på sommaren o de kallaste vintermånaderna.
Förstod inte heller varför det skulle vara något problem på just vintern.
Men veterinären sa ingenting om detta så det bör ju inte vara några problem då.

Som du redan fått svar på så är kastration under vintetid mindre risk för komplikationer. Se till att försök göra detta under en period med minusgrader och gärna med mkt snö. (Brukar ju vara lätt att hitta i blekinge) :crazy:

Jag lånar tråden lite.
Har en islandshingst född 2006 som nu börjat slåss lite. I alla fall tillräckligt mycket för att ovana jag att hantera, och jag vill därför kastrera honom snabbast möjligt.

Är det okej tror ni?
Om snön smälter skulle han kunna gå i paddocken med paddex.. Vi har nämligen rejäl lervälling.
Ska han i så fall stå på stall? Han har gjort det tidigare men har gått på lösdrift ett tag.

Till saken hör att han var med om en olycka i transporten i höstas, och jag vill helst inte lasta honom igen på ett tag.. Så att åka till klinik känns tveksamt, men om det är för farligt att kastrera hemma får vi ju åka.

Man bör inte göra det när det är minusgrader. Vi har haft mycket problem med kastrationerna på vintern. Blodgenomströmningen i vävnaderna blir sämre och det ta långt tid att läcka och de blir lätt infekterade och svulna.
Jag har haft mindre problem med de jag kastrerat på sommaren än på vintern.

Min kompis som är läkare säger att sår läker sämre i kyla så det är alltså bristen på blodgenomströmning som är boven.

jag tycker det är bäst vår och höst, dvs inga minusgrader och inga flugor.

kastrera hemma brukar inte vara några problem så länge det är en normal kastration. se till att veterinären har bra ljus och plats bara.

jag skulle väntat till det blev lite mildare. om det går!

Svarar er allihopa.

Spelar det någon roll om det är brunstperiod när man kastrerar?

Varför är infektionsrisken högre vintertid, det låter konstigt?

Hur är det, kan man täcka så hästen går lite varm då? Menar, då ökar ju blodflödet?

Ska han stå på stall efter?

Klart det går att vänta, han är trevlig när man fodrar (än). Däremot blir han bara "värre och värre" och jag vet inte när han stannar den utvecklingen.

Eftersom jag kommer från dina hemtrakter är mitt tips att för det första fostra din häst. Bara för att man kastrerar vänder de inte på en natt och blir en snäll valack. Lastträna sen och kör iväg till Bollerup för kastreringen. Enl min erfarenhet använder jag inte de ambulerande veterinärerna i de krokarna.

Som de andra sagt gör det kalla vädret att blodgenomströmningen är sämre i minus grader och såren läker långsammare. Sår som läker långsamt utsätter hästen för mycket högre infektionsrisk.

Det är som Fiorano skriver, de läker sämre och det ger större infektionsrisk på grund av minskat blodgenomströmning i vävnaderna.

Jag hade inte kastrerat på klinik stående som inte sys invändigt om jag har en häst som är jobbigt att transportera, riskerna för framfall och att köra med en nukastrerat är rätt stora. Men hör med dem.
Ring till Omma och hör om Ulrike kör så långt hon är super och gör det hemma, hon lägger dock hästarna för att kunna se bättre och kunna sy en bitt invändigt. Är ju inte så långt från Sjöbo till Ystad.

Annars kan man åka till Helsingborg de gör det snyggt och de hästar jag kastrerat där har haft minst infektioner.

Priset är de samma.

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 531
Senast: Heulwen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 654
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar