Kastrera hanhund??

J

julia_v

Jag har lite funderingar över kastrering av hanhundar.

Leo (vår hund) är ju VÄLDIGT jobbig med andra hundar
(hanar), vi har tränat, tränat och tränat
men det blir inte bättre.

Till saken hör att han utbildar sig till
räddningshund och han är väldigt talangfull
vad gäller själva söket och det örviga i räddningen
MEN han komemr förmodligen att gallras ut vid
nästa prov om han inte blir bättre...

Det känns så tråkigt och tungt att en sådan
sak ska stoppa honom från att bli en bra räddningshund :(

Det konstiga är att oftast när en hund beter sig
som han gör mot andra hanar (morrar,skäller, och beter sig)
så är det ju en osäkerhetsgrej, men det jag inte fattar
är:
Leo backar ALDRIG om det blir tillfälle att bråka
med en annan hane, han visar ALDRIG underläge,
och har aldrig gett sig heller..
Han slåss inte "farligt eller agressivt"
men ni fattar vad jag menar??

Jag bara svamlar här nu det vet jag, men min fråga är:

Kan det hjälpa en sådan hund genom att kastrera den?
Jag menar om det inte går att träna bort??
Jag vet i stort sett inget om detta
så mina frågor kanske är korkade :o

Ni som vet lite om detta kan väl hjälpa mig lite ;)

tack på förhand
julia

Svårt att säga....ibland hjälper det ibland inte, men han är ju inte så gammal, så det kanske går bra...

Vi kanske ska kastrera ilag :D Pepsi ligger illa till han med, men inte för han bryr sig i andra hundar..utan han har fått för sig att han har med tikarna i bygden att göra(har aldrig brytt sig förut) men hans nya ordspråk lyder...
A man's gotta do, what a man's gotta do... :crazy: :angel:

.......hämtades maten??

hmm, jag förstår, nä leo vill liksom bara bråka,
brudar är inte sååå viktigt :D

ja, jag hoppas att den blev hämtad, jag har inte varit
stallet idag :crazy:

En bekants hane är också så. Han backar aldrig och han är osäker. Han måste dessutom ha ett väldigt dåligt kroppsspråk eftersom att många hanar reagerar direkt på honom och vill slåss bara de ser honom.

Han har inte blivit speciellt mycket bättre av kastreringen. Bara slöare och det har väl gjort att han är mindre "sprättig"

fast vår Leo uppträder INTE osäkert, alla tränare
vi har haft har haft den uppfattningen (att han inte är osäker, bara muckar).. :confused:

nej, jag vet inte om kastrering är en lösning,
men det är jobbigt att han är sådan, det förstör
så mkt, på en annars väldigt bra hund :(

tack för ditt svar

Vad jag har hört brukar hundarna lugna ner sig i att bråka med andra hundar efter kastration. De har ju lättare att lägga på hullet också...det är nåt att tänka på.
Men det låter som din hund jobbar mycket, så det lär nog inte vara så stort problem.

Våran förra schäfer hanne kastrerades. Men det var inte pga hans beteende, utan risken för prostata cancer eftersom ena "kulan" låg kvar i buken.
Vi har funderat på att kastrera Vizmo, för det blir sådan himmla skillnad. De bryr sig inte om andra hanhundar och defenitivt inte om LÖPTIKAR!!!!! Inget pipande att man ska ut hela tiden, inte snoken i backen hela tiden och slickar överallt det varit en tik! Underbart!

Men som föregående påtalade: de får lättare att gå upp i vikt. Men det är knappast någon risk för Leo, eftersom han ska bli tjänstehund!

Har du ingen veterinär att rådfråga?

Lycka till!!!

Som redan någon skrivit så är det inte säkert att hunden blir lugnare efter kastration när det gäller andra hanhundar.

Vi gav vår hane hormonspruta först och den svarade han jätte bra på då kastrerade vi honom med förhoppning om samma utgång.

Men han blev inte alls mindre hetsig mot hanhundar, det fick vi NÖTA och TRÄNA bort.

A man's gotta do, what a man's gotta do..

Det finns en ridgeback hanne här hemma som ligger riktigt risigt till...om jag bara får som jag vill så åker kulorna imorgon.
Nixon är verkligen helt säker på att han är guds gåva till tikarna, och när de säger ifrån...ja, då spelar de bara svårfångade enligt honom OCH blir ännu mer intressanta *suck*

Har samma problem själv med min hund som nu är 2 1/2 år. Från att har varit den mest underbara och lydigaste hund så har han blivit ett riktigt monster när man möter andra hundar, helt okontaktbar. Han till o med pissar o morrar samtidigt efter ett möte med en hund o markerar gärna mot oss som går med honom om vi "rättar" honom när han är som mest uppjagad. Har fått miljoner tips o råd av olika mycket duktiga hundtränare men inget har hjälpt och värre blir det... :cry: Har nu för ca 2 veckor sedan gett honom en P-spruta på veterinärens inrådan, hjälper den är det stor idé att kastrera honom säger hon om inte så är det ingen idé att kastrera heller...Dock får man ha tålamod det tar tid innan beteendet ändras, det kommer visst successivt. Det positiva jag hittills märkt är att efter ett hundmöte så lugnar han sig mkt snabbare så jag hoppas nu verkligen att det ska hjälpa!! För hans del så räcker det att bara byta miljö att man rastar honom på en plats som är helt ny för honom...då blir han helt blockerad...skällig o stressig utan en tillstymmelse till hund i sikte...har haft flera hundar tidigare som jag även tränat aktivt med (liksom denna gosse) men har aldrig varit med om något liknande...så du är inte ensam....

Man ska inte räkna med att en kastrering hjälper mot hanhundsaggression. Vissa hanar tål helt enkelt inte andra hanar hur mycket man än jobbar med problemet. De går inte att få ordning på.
I vissa fall är det dock så att hunden har för mycket testosteron i kroppen och en hormonell obalans som ställer till det. I de fallen hjälper det ofta att kastrera och sedan jobba hårt med problemet.

Det skadar ju inte att kastrera, men det är en stor utgift och problemet kan mycket väl kvarstå.
Jag skulle låta någon som är riktigt duktig på problembeteenden titta på hunden och gärna flera olika personer.

Jag tror inte att det blir aktuellt med en kastrering,
det känns för osäkert..
Vi har tänkt att låta en hundpsykolog som jag känner
titta på han i olika situationer, få se om han har några
ideér och tips att ge oss.
Som du säger så är vissa hanar på detta vis, MEN man kanske kan få han att genom lydnad inte hålla på och larva sig.

Polisen som bedömde Leo på räddningsprovet hade en sådan hane, han hatade andra hanar, men visste att han inte FICK
larva sig, kom han därimot lös, och inte var i jobb
då var det pang på andra hundar, och fjanterier.

Vi testade för ett tag sedan ett citronhalsband med fjärr,
det fungerade riktigt bra och han höll snattran bland
andra hanar, skulle gärna vilja köpa ett sådant , men de är så dyra. :crazy:

Nä, jag hoppas att det går att lösa med mkt jobb :smirk:

Om citronhalsband fungerar så kanske även billighets varianten med en vanlig sprayflaska fungerar?

Jag menade bara om han tycker att citronhalsband är obehagligt nog för att sluta småmucka med hanar runt omkring sig så kanske du kan komma billigare undan genom att ha vatten i en typ blomsprayflaska och spruta på honom. Citrondoften borde ju även gå att fixa i sådan flaska. Då spar man vilket fall måååånga hundralappar som man kanske inte vill lägga när man inte vet om det fungerar.

det har du rätt i, men med ett halsband med fjärr
kan man även korrigera när hunden är en bit bort
.Den räcker ända upp till 100m.. :smirk:

Tyvärr känner jag inte till några fjärrstyrda blomsprayer :D men man kan kanske lösa det genom att ha spray när man går prommis och kör lydnad/träning. Sedan kan man ju hyra citronhalsband på vissa djuraffärer alt hos tränare så att man använder bägge. Då blir det mycket svårt för honom att räkna ut när det obehagliga kommer.

Sedan tror jag som du redan är inne på att det är kadaverdisciplin som gäller. Driftsstarka hanar är svåra men det brukar gå att dressera dom till att acceptera andra hanar. Något som jag har använt mig av en del är 'uppför dig annars får du inte göra det roliga'. Om du har något som din hund verkligen :love: ÄLSKAR :love: så skall han för att få göra detta uppföra sig med en till flera hanar. Gör han inte det så tar man honom därifrån. Om motivationen att göra detta roliga är tillräckligt stark så kan det vara mycket effektivt att komma tillrätta med dåligt uppförande i träningssituationer. Dock brukar det inte hjälpa för promenader eller vara en lösning som fungerar över allt då en förutsättning är att motivationen finns där.

Sedan tror jag mycket på nötning. Att hitta olika folk med hanar som är stabila och som inte bryr sig i så hög grad över din hunds uppförande. Nötningen är att utfall/morrningar inte leder till något och ffa inte till att den andra hanen flyttar sig eller att ni flyttar er. Dvs att han inte åstadkommer något med sina tråkigheter mer att det kanske skapar obehag iform av ett sprut på nosen. Jag tror att de allra flesta normalintelligenta hanar till slut accepterar andra hanars närvaro om man bara orkar tvinga dom tillräckligt länge :).

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka