Kastrera gammal kaninhanne?

dressyrtant

Trådstartare
Jag har ett prekärt problem.
Jag har två kaniner, syskon, pojke och flicka. De har varit särbo i tre år (de är tre år gamla), men nu ska jag flytta, och vill inte släpa så mycket packning, eftersom det är lång väg och blir dyrt ändå. Nu bor kaninerna i varsin stor rävbur. De burarna är så stora så att jag inte ens kan frakta bägge samtidigt i hästsläpet.
Så jag funderar på att kastrera kaninhanen och göra kaninerna till sambos. Det skulle hjälpa mig både vid själva flytten och sedan kan de också vara i samma bur på nya orten. De har varit utekaniner hela tiden.
Är det nån som vet om detta skulle funka? Kastrera gammal kanin, låta dem bli sambos? Hur länge ska man ha dem särbos efter man har kastrerat hannen?

Sv: Kastrera gammal kaninhanne?

Jag tror inte att det ska vara några problem att kastrera hanen, det blir inga större risker när hanen är lite äldre. Stygnen sitter i 10 dagar, men man bör vänta med att sätta ihop hanen med en hona i åtminstone en månad, för att vara säker på att alla spermier har dött. Om kaninen har ett utpräglat revirtänkande kan det vid vissa fall vara kvar även efter kastrering.

Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 990
Senast: WBanna
·
Däggdjur För en vecka sedan tog jag hand om tre kaninkillar som bodde tillsammans i en liten innebur:crazy: De flyttade in i en box i stallet i...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Jenka
·
Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996
J
Övr. Katt Vi har flyttat till ett ställe och vi har tre katter en kastrerad hanne och två hon katter, Ena katten ville inte flytta med på grund...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 600
Senast: Gold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar