Sv: Kastrera en hanhund
Hej! jag har två kastrerade blandrshanar. Den ena en rottis/schäfer kastrerades strax före 2 år och är fortfarande ganska "hanig" av sig, luktar efter löptik och parar om han får chansen. Den andra kastrerade jag strax före 1 års ålder en amstaff/dobberman blandning, inte heller han tappade allt intresse för tikar utan vi får fortfarande skilja honom från tiken när hon löper. Däremot lugnade han sig betydligt vid löp ändå, innan var han hemsk när tiken löpte. Gnällde strassade och åt inte, detta släppte.
När det gäller humöret så har det inte heller hänt så mycket, dessa hanar gick ihop tills i sommras. Den ena var då tre år och den andra drygt 6 år. Då plötsligt "small" det och idag lever de åtskilda. Och det fungerar bra de stressar och hotar inte varandra utan accepterar varann. Jag kan gå koppel promenader med dom tillsammans och man kan ta en hund igenom rummet där den andra ligger. Dock utsätter vi dom inte för något som kan provisera dem mot varandra.
Nu kastrerade inte jag mina hundar pga av att de var jobbiga som hanhundar utan för att jag anser att alla hundar som inte ska användas i avel ska kastreras.
Detta är mina erfarenheter av kastrering.