Kastrera en hanhund

Z

Zaxxa

blir det bättre då?
vi har 2 hanhundar som ryker ihop varenda natt numera, ett jädrans liv så för att stå ut så har vi beslutat kastrera den ena, blir det lugnare sen? någon med erfarenhet av detta?

Sv: Kastrera en hanhund

Finns det inte EN enda som kastrerat sin hund??????????:angel:

tydligen inte ;) men de sägs ju att de ksa bli lugnare...de får ju inte några hormoner då :) men sen vet jag inte om de beror på hur gamla dom är om de hjälper eller inte !

Har en kastrerad hanhund.. men det va inte pga de anledningarna som du beskriver som vi kastrerade honom. Det kan säkert bli bättre, men tror inte det finns några garantier. Enda sättet du kan få reda på om det kan bli bättre är väl att prova hormonsprutor eller chip först. Blir det inte ett dugg bättre av det så är nog inte chansen så stor att det hjälper med kastrering heller..

Vi har kastrerat våran hane!. Våran har blitt lugnare, bryr sej inte om löp tikar längre och har blivit bättre med andra hundar.

Men han har ännu svårt för vissa hanhundar!.

När vi köpte han så bodde han tillsamans med en annan hanhund, dom kan ännu inte se på varandra, även om våran nu är kastrerad.

Så det är inte säker att bara för att du kastrerar så kommer det bli bra.

Sen är det väl även så att en kastrerad hane inte "luktar riktig hund" en del hundar tål inte det heller..

Hej! jag har två kastrerade blandrshanar. Den ena en rottis/schäfer kastrerades strax före 2 år och är fortfarande ganska "hanig" av sig, luktar efter löptik och parar om han får chansen. Den andra kastrerade jag strax före 1 års ålder en amstaff/dobberman blandning, inte heller han tappade allt intresse för tikar utan vi får fortfarande skilja honom från tiken när hon löper. Däremot lugnade han sig betydligt vid löp ändå, innan var han hemsk när tiken löpte. Gnällde strassade och åt inte, detta släppte.

När det gäller humöret så har det inte heller hänt så mycket, dessa hanar gick ihop tills i sommras. Den ena var då tre år och den andra drygt 6 år. Då plötsligt "small" det och idag lever de åtskilda. Och det fungerar bra de stressar och hotar inte varandra utan accepterar varann. Jag kan gå koppel promenader med dom tillsammans och man kan ta en hund igenom rummet där den andra ligger. Dock utsätter vi dom inte för något som kan provisera dem mot varandra.

Nu kastrerade inte jag mina hundar pga av att de var jobbiga som hanhundar utan för att jag anser att alla hundar som inte ska användas i avel ska kastreras.

Detta är mina erfarenheter av kastrering.

Stor risk att det inte fungerar i ditt fall, hur gamla är dom.
Vilken hade du tänkt kastrera den mest el minst dominanta?
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 888
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
941
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka