Kastrera eller p-spruta tik?

Minta

Trådstartare
Har bestämt mig för att vovvan här hemma defenitivt inte skall ha valpar någon gång. Och vill gärna försäkra att det inte inträffar någon tjuvparning nån gång heller. (litar inte riktigt på en löptik :p )
Och dessutom hade det varit skönt att slippa löpen eftersom vi tränar en hel del och kommer tävla en del framöver oxå. :)

Har därför så smått börjat fundera på om jag kanske skall kastrera henne eller p-spruta?
Men vilket är bäst egentligen? Någon som har erfarenhet av något av alternativen eller kanske båda två?

Har för mig att jag har hört att p- spruta kan ge ökad risk för juvertumörer och livmoderinflammation.
En kastrering minimerar ju istället risken för tumörer och tar bort risken med livmoderinflammation helt. (Naturligtvis:D )
Men samtidigt är en kastrering ett ganska stort ingrepp och hon är en liten hund.
Eller är det allra bäst att stå ut med löpen och inte göra nåt alls?

Tänker vänta iaf ett löp till innan jag bestämmer mig helt.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Jag tror helt klart att kastrering är bäst. Om du är orolig för att tiken är liten så tänk på att veterinärerna varje dag kastrerar honkatter på 2-4 kg.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Kastrering...
Har själv låtit kastrera vovven då hon inte skulle avlas på och så vill jag (det är tanken i alla fall) tävla.
Som du sa finns det risker med båda, men jag väljer hellre operationen (även om det är en risk i sig, oavsett vilken typ av operation man gör).
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Jag fick en goldentik som var 6 år o hon fick p-sprutor för hon skulle inte få fler valpar, det funkade jättebra. Men jag fick höra att för att ge en tik dessa sprutor skulle tiken ha haft valpar innan. Om man vill att hon ska ha valpar någon gång kunde det bli fel eller inte ? Vi har en blandras nu som vi inte vill ha valpar efter, kanske bäst med kastrering ? Tiken är 11 månader har inte löpt än, när kan hon bli kastrerad när hon löpt en gång eller ? Vet ej vad som blir bäst för henne.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Vi har kastrerat hanne som inte alls mådde bra när tikarna runt omkring löpte sen fick vi hem en tik som börja löpa efter redan 1 vecka så då valde vi att kastrera hannen ganska omgående, nu har våran tik problem med löpet och löper var 12 vecka (haft livmoderinflamation 2 ggr) mamma var iväg till vetrinären som tyckte vi skulle ge henne p-spruta nästa ggr vilket vi gjorde sen när den nya vetrinären kollar i hennes journaler märker hon att hon gjort ett misstag så nu väntar vi på den 3 infektionen så vi kan operera denna dam som endast är 1,5 år.
Så om du inte ska avla på henne så tycker jag nog att du ska kastrera henne.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Tack för alla svar! :)

Just nu lutar det åt att det blir kastrering.
Någon som vet nåt om själva ingreppet? Hur lång tid tar det och vilka är de största riskerna?
När rekommenderas att man gör det? Efter ungefär hur många löp?
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Men vilket är bäst egentligen? Någon som har erfarenhet av något av alternativen eller kanske båda två?

Jag har erfarenhet av bägge delarna. Dels förlorade jag en tik pga av p-sprutor (hon fick livmoderinflammation och svår diabetes), dels har vi en tik som är kastrerad sedan 4,5 år.

Naturligtvis rekommenderar jag kastration framför p-spruta. Nackdelen med kastration är extra lättföddhet och ullig päls, men det är helt klart petitesser. Största risken med en kastration är själva sövningen, men så är det ju med alla operationer.

Vår tik var på utställning någon vecka senare, så konvalecensen är inte speciellt lång. Det var bara sederingen (dopingreglementet) som satte stopp för en tidigare tävlingsstart. När stygnen var tagna, var det full fart igen.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Lättföddhet och ullig päls är egentligen inga större problem. Hon är inte så stor i maten iaf, å får hon större aptit efteråt kanske det bara är bra. :D
Dessutom är hon blandras, därav defenitivt inga valpar, så hur pälsen är spelar ju inte så stor roll. Hon skall ju inte ställas ut iaf.

Veterinären vill ju att jag skall p- spruta henne iaf i början, men skall ta upp frågan om kastration igen.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Jag skulle kastrera efter första löpet. Risker är narkos (liten risk), blödning och sårinfektion. Inkontinens kan uppstå ett par år efter kastrering, men kan behandlas med mediciner. Jag ser ingen fördel med att p-spruta och skjuta upp kastreringen.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Jag har erfarenhet av bägge delarna. Dels förlorade jag en tik pga av p-sprutor (hon fick livmoderinflammation och svår diabetes), dels har vi en tik som är kastrerad sedan 4,5 år.

Naturligtvis rekommenderar jag kastration framför p-spruta. Nackdelen med kastration är extra lättföddhet och ullig päls, men det är helt klart petitesser. Största risken med en kastration är själva sövningen, men så är det ju med alla operationer.

Vår tik var på utställning någon vecka senare, så konvalecensen är inte speciellt lång. Det var bara sederingen (dopingreglementet) som satte stopp för en tidigare tävlingsstart. När stygnen var tagna, var det full fart igen.


Vad menad med "ullig päls"? Hur ser den ut då? Händer det alla tikar?
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Vad menad med "ullig päls"? Hur ser den ut då? Händer det alla tikar?

Vår springer är inte trimbar längre, utan får klippas med maskin. Det tog ca. ett år efter kastrationen innan det var omöjligt att trimma. Hon har numera en mjuk & lockig päls, ungefär som ett får - ullig.

Det där med hur pälsen påverkas är individuellt, och säkert har det även med ras att göra. Flatten jag hade tidigare fick ingen ändrad pälsstruktur, medan springern är helt annorlunda.

Ps. när vi kastrerade springern gick det på ca. 4000:-, men det kan vara värt att fråga runt på olika kliniker. ds
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Varför? Hormonbehandling ska väl undvikas så långt som möjligt?


De tycker inte jag skall göra ett såpass stort ingrepp om jag inte behöver och tycker tydligen att det är mindre risker med p- spruta än med kastration.
 
Sv: Kastrera eller p-spruta tik?

Min syn på p-spruta är:
p-spruta=livmoderinflammation=lidande=operation=försäkringen betalar=högre försäkringspremier.

Så har du bra ställt ekonomiskt så sterilisera tiken.
Jag för min del står hellre ut med att ha en löptik 3 veckor 2 ggr om året. Jag har ju hela 46 veckor kvar att koppla av på utan att oroa mig för tjuvparning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 244
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 609
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp