Kastrera eller inte kastrera......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kastrera eller inte kastrera......

Min 3 års hingst gick ihop med sin året yngre (nu kastrerad sedan mars). Dessa två hade jätte kul ihop. Men det var tuffa tag.
Sedan fick lillebror som nu är valack gå ihop med deras syster när hon vandes av från deras mamma.
Efter några veckor släppte jag ihop killarna igen (dvs valack - hingst). Då märkte jag ännu tuffare tag från hingsten. Utifrån det så tog jag mitt beslut att inte släppa ihop den blivande 1 års hingsten med blivande 4 års hingsten.

Sedan är det ju olika från hingst till hingst...

Någon som har erfarenhet?

Är det så bra tror du att ha en 1 årig hingst i samma hage med en 4 årig hingst?!

Jag vågar inte chansa på att släppa ihop dom...

Vi släpper ihop alla hingstar oavsett ålder med Besk som är 10år och betäcker. Under sommaren så har vi dem skilda åt men vintertid så får Besk tukta nya generationen pojkar. Endast 2 st 1 åringar blev utjagade ur hagen men övriga har det funkar bra med. På Öland så har welshstuteriet vi känner, alla hingstar i hop på lösdrift. Där går flera godkända hingstar ihop med unghingstarna ålder 1-3 år.

Höst o vinter brukar det många gånger gå bra att släppa ihop vuxna hingstar men man får passa dem på våren när stona börjar brunsta. Besk har gått med olika vuxna hingstar vintertid och då leker han med dem men nu under betäckningssäsongen så är det mord i blicken på honom när han ser unghingsten, vinterns lekkompis, på andra sidan vägen. Däremot så leker han snällt med 4 månaders hingstfölet. (han var med vid fölis födsel och hummade så sött åt honom, han älskar fölets mamma men det är inte han som är pappa till fölet.)

Senast ändrad:

Vi släpper ihop alla hingstar oavsett ålder med Besk som är 10år och betäcker. Under sommaren så har vi dem skilda åt men vintertid så får Besk tukta nya generationen pojkar. Endast 2 st 1 åringar blev utjagade ur hagen men övriga har det funkar bra med. På Öland så har welshstuteriet vi känner, alla hingstar i hop på lösdrift. Där går flera godkända hingstar ihop med unghingstarna ålder 1-3 år.

Okej jag är intresserad utav att höra andras erfarenheter...

Hingstar behöver inte vara farliga, men man måste ha respekt för vad deras hormonrusningar kan ställa till med.
Hingstar kan bli farliga om de inte hanteras rätt.
Alldeles för många har nån romantisk syn om att det är häftigt att ha hingstar, utan att vara medvetna om vad det egentligen innebär.

För det finns ju inga pissmärrar som är farligare......................:mad:

Näe,det största problemet är just denna attityd,att man "skönmålar" att hålla hingst.Rätt var det är så knäpper hormonerna till och det finns även folk i ens omgivningar som t ex tycker det är kul att stanna till utanför hagen med sin häst som de är ute å rider på och titta på när hingsten hetsar upp sig,för de är så vackra osv osv.
Då gäller det att ha staket som hingsten har respekt för och som gör att den stannar inne.

Sen är det givetvis också skillnad på å hålla en betäckande hingst och en hingst som aldrig betäckt,de betäckande hingstarna vet mkt väl vad de ska göra och hormonruscherna kan vara rätt rejäla jämfört med en hormonstinn obetäckande hingst.

Förstår ni nu vad det är för människoproblem jag har??????????
Min hingst är ju den farligaste på jorden och jag vet ju inget vad jag sysslar med eller???????????????

När vi har unghingstar får dom gå tillsammans med pappa Haly på vintrarna och sedan är det som Welsh beskriver, bästa vänner blir värsta fiender på sommaren som vill ha ihjäl varnadra.
min erfarenhet är att det går utmärkt att ha hingstar tillsammans så länge det inte är säsong eller finns ston i närheten som dom kan konkurrera om att vakta.
pröva du att sätta ihop unghingstarna, så vet du hur dom regarerar, dom kanske får jätteroligt ihop!

Jag släppte ihop min 4,5-åriga hingst med en kompis 2,5-åriga hingst förra hösten. Dom hade verkligen buskul ihop! Funkade jättebra, visst gick det vilt till ibland, men de va inga slagsmål, bara tuffa bustag.

Så jag tror det är väldigt individuellt hur det funkar att släppa ihop hingstar. Är dom vana att gå med andra hästar är ju chansen större att det funkar än om dom inte fått lära sig hur man uppför sig bland andra hästar.

När vi har unghingstar får dom gå tillsammans med pappa Haly på vintrarna och sedan är det som Welsh beskriver, bästa vänner blir värsta fiender på sommaren som vill ha ihjäl varnadra.
min erfarenhet är att det går utmärkt att ha hingstar tillsammans så länge det inte är säsong eller finns ston i närheten som dom kan konkurrera om att vakta.
pröva du att sätta ihop unghingstarna, så vet du hur dom regarerar, dom kanske får jätteroligt ihop!

Så alltså i jan - feb 2009 så rekomenderar du/ni mig att prova släppa in 7 - 8 månaders hingst föl/åring till blivande 4 års hingsten eller ska jag nöja mig med blivande 3 års valacken??? Mor & syster kommer gå i hage i närheten men dock inte så dom kan nå varandra.
Om det går att ha hingstarna ihop så behöver jag bara använda 2 hagar åt gången. Men om jag ska ha valacken ihop med lill killen så blir det 3 hagar åt gången. Blir det som det var i år så får jag då problem med betet...
Jag har ju haft hingstar ihop förrut men då var det bara 1 år emellan dom & dom gick ihop från den yngste var 4 veckor gammal.
Ingen vore gladare än jag om det funkade. För då behöver ingen gå ensam....

Senast ändrad av en moderator:

Hej.

Jag hade praktik i ett travstall för några år sedan och där fanns det en nordsvensk travarhingst på dryga 20 år.. Han gillade inte att gå själv i hagen så han bet sig själv och stog på bakbenen o var helt tokig. För övrigt fanns det bara en 2 års hingst, en vuxen hingst till och flera avelsston på gården..
Detta var på våren och jag hade ALDRIG kommit på tanken eller ens vågat göra de själv, men dom bestämde sig iaf för att släppa in 2 års hingsten till honom.. Trodde den äldre skulle slå den lilla hingsten sönder o samman. :eek:
Men de som hände var jättehäftigt. den "lilla" sprang in i hagen o den äldre kom i full fart, tvärstannade eftersom den lilla nästan lade sej ner för att visa sin underlägsenhet, nosade på han o gick sen iväg. efter det var den gamle lugn o dom blev typ bästisar. :bump:

Vill inte rekomendera någon att prova men ville bara berätta vad som hände för de va så himla häftigt att se.. :banana:

Ja det skulle jag rekomendera: att pröva och övervaka noggrant i början.
Fördelen med våra unghingstar är att dom får gå med pappa i hagen och lära känna honom så gott som från dag 30 nånstans efter att mamma är ombetäckt och klar. Haly tar aktiv del av fölens uppfostran och går gärna och "hunsar" dom likaväl som han leker med dom när dom blivit äldre. Jag har ett underbart kort på när en 8-månaders och Haly leker tillsammans, men sitter tyvärr vid fel dator och kan inte bifoga det.
Hingstar är snällare än man tror med unghästar också. En klok hingst vet sin uppgift i flocken och är inte stygg mot föl utan uppfostrar dom väl. Det går alltid att pröva sig fram till en slutgiltig lösning som fungerar för alla :idea:

Förstår ni nu vad det är för människoproblem jag har??????????
Min hingst är ju den farligaste på jorden och jag vet ju inget vad jag sysslar med eller???????????????

Näe,vad har du för problem? :angel:

Jag förmodar att du inte varit med när det knäppt till och de har sina hormonrusningar?
En hingst är inte farlig,det har ingen påstått,men man ska inte skönmåla livet som hingsthållare och man ska inte glömma att det även finns folk i omgivningarna som kan ställa till det.

Min hingst gick med en äldre hingst från det att han var 6 mån. gammal,han gjorde inget anspråk på nått övht men på våren,helt plötsligt en dag så tyckte den äldre hingsten att lillhingsten var en konkurrent och både jagade och slog och bet honom illa så de var tvungna att separeras,då var lillen ca 10-11 mån och gjorde abslut inga anspråk på ston i omgivningen.

Min gick sen ihop med en annan hingst tills han flyttade hit till mig utan problem och här fick han gå ihop med en jämnårig "hingstig" valack och samma här,det fungerade tills stona började sina vårbrunster,då blev det mest kamp och slagsmål istället och både två mådde dåligt av att försöka vakta mot varandra.

Numera får han istället gå ihop med mina dräktiga ston och det fungerar kalasbra,och jag skulle inte tveka om att köpa en yngre förmåga att ha som sällskap till honom men jag skulle hålla stenkoll under våren för att försöka undvika de hormonrusningar som kan bli och jag undviker också att ha hingsten i de hagar brevid vägen där folk både rider och kör förbi och stannar för å låta sina hästar stå å titta på när hingsten springer och stajlar.

IMG_0010-Kopia.jpg

Detta är 4 av 5 ponnyer i min lilla hingstflock. Det är den store (152 cm) valacken som bestämmer och samtliga unghingstar 1-5 år föltuggar mot honom. Jag brukar börja med att låta honom gå med mamman och fölet för att sedan plocka mamman ur hagen efter några veckor. Fördelen är då att fölet och valacken är kompisar så fölet bryr sig inte att mamman försvinner. Valacken och fölet får sedan gå ihop ensamma i 1 - 2 veckor så att fölet inte skall ha någon eventuell stolukt på sig. När vi sedan släpper ihop valacken och fölet med övriga hingstar så vaktar valacken fölet och håller ordning i hagen.

Nu har jag ju fördelen att valacken är störst och äldst av pojkarna. Om några av de äldre pojkarna bråkar går valacken i mellan direkt och styr upp det.

Det jag skulle fundera på i ditt fall är om det är någon idé att behålla dina avkommor som hingstar. Jag har ju själv ett sto som ditt e Prince River och u NF och jag har ju uppfattningen att NF inte är riktigt välkommen i RP kretsar. Nu när man har så många bra RP hingstar att välja på så känns inte en hingst med ren welshpappa som något RP uppfödare kommer att satsa på.
Förmodligen kommer inte din eventuellt godkända hingst att få några ston. Om du tittar på betäckningsstatistiken för RP hingstar så får inte de svenskfödda så många ston. De bästa stona går utan tvekan till de importerade tyska och holländska hingstarna.
Att ha en hingst som bara kanske får skitston (om du inte köper in ett bra sto själv) och därmed inte kan visa vad han går för är ju ganska meningslöst med tanke på allt jobb det medför att hålla hingst.
Lycka till vilket du än väljer.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag skulle fundera på i ditt fall är om det är någon idé att behålla dina avkommor som hingstar. Jag har ju själv ett sto som ditt e Prince River och u NF och jag har ju uppfattningen att NF inte är riktigt välkommen i RP kretsar. Nu när man har så många bra RP hingstar att välja på så känns inte en hingst med ren welshpappa som något RP uppfödare kommer att satsa på.
Förmodligen kommer inte din eventuellt godkända hingst att få några ston. Om du tittar på betäckningsstatistiken för RP hingstar så får inte de svenskfödda så många ston. De bästa stona går utan tvekan till de importerade tyska och holländska hingstarna.
Att ha en hingst som bara kanske får skitston (om du inte köper in ett bra sto själv) och därmed inte kan visa vad han går för är ju ganska meningslöst med tanke på allt jobb det medför att hålla hingst.
Lycka till vilket du än väljer.

Skulle alla resonera så hade vi snart inte haft några hingstar kvar att välja mellan överhuvudtaget. Tänk om alla svenska uppfödare bara la av att visa fram hingst på premiering, det skulle ju vara ren katastrof! Vad är det för monopol att rätten att visa fram hingst bara ska tillfalla "rätt" uppfödare?? Det må vara en liten klick som importerar utländska hingstar, men gemene man har faktiskt inte dom möjligheterna utan använder sig utav det dom finns att tillgå på hemmaplan istället.
Nej du, man ska UPPMUNTRA uppfödare, stora som små, att spara på sina fina och lovande djur och ta dom till visning så att vi får fler hingstar i avel, dom gamla dör ju faktiskt ut också och det behöver fyllas på underifrån hela tiden.
Då ridponnyvärlden tycks vara så splittrad och infekterad av diverse intriger och tyckande är det guld värt att här och där poppar det upp människor som tror på sina unga djur och verkligen vill ge dom en chans.
Ta emot dessa människor med öppna armar, för är inte dom välkomna in i gemenskapen kommer ni finna en mycket smal och trång tratt av folk och fä i framtiden.

Jo jag har väl också hört det där med NF i Ridponny avel. Men min förhoppning är att det förändras lite framför allt om man ser till att ponnyerna presterar.
Sedan så har det visats intresse för mina två hingstar så varför inte prova?!
Varför stänga dörren framför näsan innan du kollat vad som finns på andra sidan?
Jag har renras hingst som fader till mina avkommor pga att jag ville minska risken för överhöjdare. Och i våra ridponnyer idag så är det ju ofta welsh, fullblod & diverse andra raser. Rätta mig om jag har fel men är det inte mycket Welsh i våra Ridponnyer?
Visst kan det bli för "grovt" med NF blodet men den risken minskar ju när jag i nästa led väljer Rp hingst.
Så länge mina hingstar är trevliga att ha med att göra så får dom vara hingstar. Sedan ä ju frågan om det lönar sig över huvudtaget att hålla hingst.
Störst värde är det ju i dom som kastrerade tävlingsponnyer.
Men det måste ju finnas några fantaster med hingstar också.
Jag tror & hoppas att Rp aveln går framåt & jag är gärna med på det... Med eller utan hingst.
Detta var inte bara menat till Pezon utan generella tankar.

Tänk om alla svenska uppfödare bara la av att visa fram hingst på premiering, det skulle ju vara ren katastrof!
/QUOTE]

Jag skrev ingenstans att någon skulle lägga av att visa hingst. Min tanke var bara att man skall fundera på hur attraktiv stammen är för eventuell avel innan man bestämmer om man skall visa hingst eller ej. Jag tror att Ikaros förstog hur jag menade och det var faktiskt inte illa menat. Det kan ändå inte vara så roligt att ha en godkänd hingst som inga ston får.

Ta emot dessa människor med öppna armar, för är inte dom välkomna in i gemenskapen kommer ni finna en mycket smal och trång tratt av folk och fä i framtiden.
Detta gäller ju alla rasföreningar och inte bara RP aveln.

Tänk om alla svenska uppfödare bara la av att visa fram hingst på premiering, det skulle ju vara ren katastrof!
/QUOTE]

Jag skrev ingenstans att någon skulle lägga av att visa hingst. Min tanke var bara att man skall fundera på hur attraktiv stammen är för eventuell avel innan man bestämmer om man skall visa hingst eller ej. Jag tror att Ikaros förstog hur jag menade och det var faktiskt inte illa menat. Det kan ändå inte vara så roligt att ha en godkänd hingst som inga ston får.

Jag förstår tanken jag har också hört det där om att NF är mindre intressant pga att med NF blodet kan det bli lite för grovt...

MEN sedan måste man ju också se till stammen i övrigt också. Är det inte intressant med prestationsblod?!
Fadern till denna hingst tävlas nu i dressyr LA:P1 (kvalat Nationellt om jag inte har fel) & tävlat i hoppning LA.
Sedan är inte NF stammen dålig heller.

Något annat man ska väga in i tanken om att behålla en hingst för framtida avel är ansvarsbiten samt möjligheten att ta emot andras ston.

Få ponnyhingstar får mer än några få ston. Det krävs marker och stallar samt en hel del kunniga människor första året som hingsten går i avel. Känner man att man är villig att ta det ansvaret, ingen längtan efter sommarsemester maj-aug ;) så är det ju jätteroligt att någon vill visa fram sin unghingst för avelsnämnden.:)

Man bör bo så till att man antingen har nära att åka till en veterinär som kan uljuda alt kommer hem till en för det men det är ju en senare bit man kan ta tag i.

Lycka till! Om inte annat så kan du ju alltid kastrera nästa år efter avelsvärderingen.

Något annat man ska väga in i tanken om att behålla en hingst för framtida avel är ansvarsbiten samt möjligheten att ta emot andras ston.

Få ponnyhingstar får mer än några få ston. Det krävs marker och stallar samt en hel del kunniga människor första året som hingsten går i avel. Känner man att man är villig att ta det ansvaret, ingen längtan efter sommarsemester maj-aug ;) så är det ju jätteroligt att någon vill visa fram sin unghingst för avelsnämnden.:)

Man bör bo så till att man antingen har nära att åka till en veterinär som kan uljuda alt kommer hem till en för det men det är ju en senare bit man kan ta tag i.

Lycka till! Om inte annat så kan du ju alltid kastrera nästa år efter avelsvärderingen.

Jag håller med dig fullständigt!!
Risken är väl stor att man kastrerar det är ju mer värde i en valack än i en hingst tyvärr... Rätta mig om jag har fel.
Men man kan ju alltid prova & se. Går det så går det. Sedan är det ju lättast med en valack. :o

Mitt mål just nu är 3 års test i år samt 4 års kvalitén samt hingstvisningen om allt går vägen. Så han tränas inför 3 års testet respektive 4 års kvalitén.

En hingst skall endast betäcka utav kunniga personer... Jag själv har inte den kunskapen. Mitt mål är att få ut honom på tävlingsbanorna först & främst.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka