Kastrera eller inte kastrera......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kastrera eller inte kastrera......

Jo men har hört att för ponny skulle det vara så och så högt och storhäst en vis höjde. men det var ju skönt att det inte var så:banana:
Staketen ska vara tillräckligt bra/höga för att hålla hingsten kvar i hagen. Sen om det innebär 90 cm eller 170 har inte med saken att göra, vissa hingstar är lätt-instängda medan andra hoppar ut även över kravallstaket.

Jag vill minnas att jag läste en artikel om Irco Marco för många år sedan, att han brukade hoppa ur sin hage när han ledsnat på att vara ute. Och det var bortåt 2 m högt staket... (med reservation för att jag kan minnas fel, det är säkert 10 år sedan den artikeln var i Ridsport)

nää då jag har köpt mig ett föl (hingst) och vill ha kvar den så länge som möjligt som hingst nämligne... men inte lätt när man är inackoreard och skulle fråga om man kunde höja staketet :crazy:

Tack för komplimangen!!!
Visst är han fin & det bästa är att han är grymt trevlig att hantera & framför allt är han kanon i huvudet också.

Jag tycker att hingstar ska vara hingstar om dom kan tillföra aveln något. Att ha en hingst bara för att ha en hingst är inget för mig.
Jag tycker synd om honom för han vill gärna vara med i flocken dvs mamma, 2 årig lillebror, 1 årig lillasyster & 4 veckors lillebror.
Just nu så går han ensam för jag ville ha 2 åringen med 1 års stoet. Så då är han ledsen.
Sedan vill jag ha honom (vill & vill) ensam för att han inte ska skada sig innan ev visning (om jag hittar hjälp att visa).
Men samvetet tycker synd om honom.

Angående staket så har jag normal högt MEN jag har "gator" mellan hagarna så dom inte når varandra direkt över staketen.

Kastrera eller inte kastrera det är frågan???
Jag har en 3 års hingst som är hur trevlig som helst & inte helt kastad bakom vagnen.
Jag har inga som helst problem att ha honom som hingst. MEN dom andra har ju roligare som går ihop...
Frågan är också om det är värt att försöka få honom godkänd...
Tankarna är många & hur tänker ni?

Denna hingst som frågan gäller är fortfarande hingst & tränas nu för fullt inför 3 års testet.
Visade hans lillebror igår & fick 8, 8, 8, 8, 8 = 40 poäng & fick lova att visa honom som hingst när han är 2 år....
Så nu står jag med 2 hingstar... Men visst är det kul.
Efter 3 års testet så får vi se om 3 åringen ska få vara hingst eller inte...

Kul och Grattis! Vad är det för ras?

Tackar!!! Visst är man glad fast jag vet inte hur jag ska göra... Det är Svensk Ridponny (50% Welsh/25% Engelskt Fullblod & 25% New Forest) e: Fleetfoot ue: Prince River xx

mmm Prince River xx tycker om honom har haft han som sköthäst en stund (under praktik 3 v) han var så snäll!! kom jag ihåg den var min första riktiga kontakt med avelshingst jag var väl 12-13 år.

Jag sitter med nästan samma problem som TS har en tvåårig hingst som vi funderar om den ska visas på rådgivande, känns nämligen taskigt att åka så långt (2 h minst) och sen vet jag ändå inte om jag vill ha kvar honom som hingst av samma anledningar som TS.

Lycka till i ditt beslut!!

Har också för mig det. :)
Min styvfar hade samma bekymmer med ett sto. Hon travhoppade över staket på 2 meter. :crazy:
Stannade inne i hagen så länge det var kul mao. :)
mvh

Jag vill minnas att jag läste en artikel om Irco Marco för många år sedan, att han brukade hoppa ur sin hage när han ledsnat på att vara ute. Och det var bortåt 2 m högt staket... (med reservation för att jag kan minnas fel, det är säkert 10 år sedan den artikeln var i Ridsport)

Du har säkert inte läst fel... Undrar om dom gör det för att dom kan. Kände ett sto som fick gå i hingsthagen (ca 2 m staket) eftersom "då hoppade hon inte ut lika ofta".

Irländska hingsten Chippison (No.1 Irish bred showjumper i Europa) går icke i hagen pga att han hoppat ut ur "allting" sen han var typ 2 år...

Behåll han som hingst.....................
en hingst är inte mer rymningsbenägen än någon annan.
min hingst på 3 år går i en hage med en valack och den hagen har tidvis varit utan ström, inga problem. Det kan ju lika gärna vara ett sto som hoppar in till honom................
Mitt problem är nog mest på människobasis alla tycker ju att en hingst är sååååååååååååååå farlig.

Mitt problem är nog mest på människobasis alla tycker ju att en hingst är sååååååååååååååå farlig.
Hingstar behöver inte vara farliga, men man måste ha respekt för vad deras hormonrusningar kan ställa till med.
Hingstar kan bli farliga om de inte hanteras rätt.
Alldeles för många har nån romantisk syn om att det är häftigt att ha hingstar, utan att vara medvetna om vad det egentligen innebär.

Behåll han som hingst.....................
en hingst är inte mer rymningsbenägen än någon annan.
min hingst på 3 år går i en hage med en valack och den hagen har tidvis varit utan ström, inga problem. Det kan ju lika gärna vara ett sto som hoppar in till honom................

Näe,det största problemet är just denna attityd,att man "skönmålar" att hålla hingst.Rätt var det är så knäpper hormonerna till och det finns även folk i ens omgivningar som t ex tycker det är kul att stanna till utanför hagen med sin häst som de är ute å rider på och titta på när hingsten hetsar upp sig,för de är så vackra osv osv.
Då gäller det att ha staket som hingsten har respekt för och som gör att den stannar inne.

Sen är det givetvis också skillnad på å hålla en betäckande hingst och en hingst som aldrig betäckt,de betäckande hingstarna vet mkt väl vad de ska göra och hormonruscherna kan vara rätt rejäla jämfört med en hormonstinn obetäckande hingst.

Hingstar behöver inte vara farliga, men man måste ha respekt för vad deras hormonrusningar kan ställa till med.
Hingstar kan bli farliga om de inte hanteras rätt.
Alldeles för många har nån romantisk syn om att det är häftigt att ha hingstar, utan att vara medvetna om vad det egentligen innebär.

:rofl::bow:
Precis min åsikt..

:eek:
Varför vill man ha en två-årshingst tillsammans med ett ett-årssto???

2 åringen är en VALACK!!! Jag poängterade speciellt att lillebror dvs 2 åringen är kastrerad tidigare i denna tråd.
Ugh om man skulle kunna tänka sig att släppa ihop en 2 års hingst med ett 1 års sto...

Senast ändrad av en moderator:

Ok..*pustar ut* Läste fel då,läste ju om att du visat lillebror som fått bra omdömme och rek. att visas vidare,tänkte inte på att den lillebror förmodligen är yngre eftersom det står att visas honom igen som 2-åring.

Ok..*pustar ut* Läste fel då,läste ju om att du visat lillebror som fått bra omdömme och rek. att visas vidare,tänkte inte på att den lillebror förmodligen är yngre eftersom det står att visas honom igen som 2-åring.

TUR att någon reagerar. För det finns ju i....er till allt.;)

Denna 3 års hingst har 3 yngre syskon dvs en 2 års valack, ett 1 års sto & en 2 månaders hingst.
Så nästa år är det samma problem fast då är det 2 hingstar, 1 valack & 2 ston.
Valacken planeras att säljas & då går det två ensamma hingstar i var sin hage....:confused:

Varför skulle du ha två hingstar ensamma i varsin hage?
Låt dom gå i samma...

MVH Russin8

Varför skulle du ha två hingstar ensamma i varsin hage?
Låt dom gå i samma...

MVH Russin8

Är det så bra tror du att ha en 1 årig hingst i samma hage med en 4 årig hingst?!

Jag vågar inte chansa på att släppa ihop dom...

Jag har ingen jättevana av att släppa ihop hingstar. Vi har däremot två ettårshingstar med en 4åring. 1årsgrabbarna vågar sig knappt fram till den äldre så det har fungerat jättebra. MEN som sagt det är bara ett exempel. Vår vuxne hingst går ensam.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka