Kastrera äldre hanhund?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 16 250
Sv: Kastrera äldre hanhund?

*KL*
Fördelarna med att kastrera hanen och inte tiken är framför allt två: priset och ingreppets storlek (vilka väl iofs hör ihop). Det är ett betydligt mycket större ingrepp att kastrera en tik än en hane.
Jag känner en hel del kastrerade hanar, ingen av dem har blivit tröttare men de flesta har fått större aptit, gått upp i vikt och fått annorlunda päls.
I alla fall två av dem kastrerades som 7-8-åringar och ingen av dem hade "hanhundsbeteende" med löptikar efter det, de var snarare besvärade av min ivrigt flirtande tik...
MEN det är inget man kan räkna med. Det KAN alltså vara så att du får passa hundarna till viss del under höglöpet ändå men inte alls på samma sätt som med två fertila hundar.

Ja, priset är väldigt olika!
Jag betalade 1500kr för själva kastreringen, sen plus läkemedel och narkosen osv. Sen är det ju väldigt induviduellt vad olika komuner tar osv.

man får nog räkna med en kostnad runt 5-8000 kr för en sterilisering på tiken. men det är ju som sagt individuellt, ring och kolla!

Finns ju både för och nackdelar med att sterilisera tiken, ska man inte ha den inom avel, så ser jag personligen det som en fördel att man steriliserar.

Hos tik tas livmoder och äggstockar bort och hos hane tas testiklarna bort. Fördelen är att tiken aldrig kommer att löpa och risken för livmoderinflammation och skendräktighet försvinner. Kastreras tiken som ung minskar också risken för juvertumörer.

Läste inte alla svar, men jag känner en vet - hon menar att hundarna inte alls brukar ändra personlighet, men att de lättare går upp i vikt.

Kanske har ryktet om att de ska bli segare som kastrerade kommit i från hundar som har gått upp i vikt och därför blivit sega? ;) Vet inte, det är bara mina spekulationer :p

han är kastrerad nu iaf :) allt har gått bra, trött och lite omtömlad ligger han här brevid mig, måtte han inte hata mig hela livet :love:. tiken är tänkt att användas i avel, men sen ska även hon kastreras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 052
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 292
Senast: ako
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 891
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka