kastration

M

MonsterMy

Min nyinköpta herbert kastrerades i förrgår och jag fick inget vettigt svar ur vetrinär när det gällde att börja rida. Han ska trava en timme per dag vid hand eller i lina, men han sa ej när jag fick börja rida honom. Det läker jättefint, han känner sig hemma i vårt stall och allt verkar bra. Jag är ej stressad när det gäller ridningen men jag skulle gärna veta när det skulle vara lämpligt. Jag har funderat att skritta honom en halvtimma barbacka nästa helg för att se hur det går.

Hjälp någon? Vill verkligen inte förstöra något men han behöver verkligen motion!

Sv: kastration

Du kan skritta honom nästa helg. En timmes trav nu låter väldigt mycket! Skritt promenader vid hand duger gott. Detta görs för att han ej ska svullna för mycket. Men han får absolut inte göra stora skutt och hopp på 4-5 veckor. Då kan läkningen gå sönder. Men du kan skritta och trava lite redan efter 10-15 dagar. Efter en månad kan han gå i princip normalt. Vänta med hoppträning ytterligare 1-2 veckor efter det. Lycká till!

Kastrerade en 4-åring nyligen och fick förhållnngsordern skritt vid hand 1-2 ggr per dag i 1-2 veckor, sedn aliten egen hage. Allt grick bra men det tog tid innan svulnaden var borta helt. Trava en timme om dagen med ett öppet sår (vilket de skall vara) låter vansinnigt, det finns stora kärl i området och bukhinnan ligger innanför, det kan bli riktigt trist om såret går upp!

Min Spender kastrerades för två veckor sen. Jag har inte gjort något speciellt med honom utan han har varit i sin hage på dagarna ihop med en kompis.

Jag tog stygnen efter sex dagar och då hade det läkt jättefint! Min veterinär sa att han inte skulle arbeta på 14 dagar. Fast Spender ska köras in nu efter 4,5 månad på hingstbete. Så det är ändå inte så mkt arbete för honom!

Lycka till!

han är inte ihopsydd och han skulle trava för att det inte skulle läka för fort och stelt

Fast jag tycker det låter helt galet, är du säker på att du inte missuppfattat?
Jag har jobbat med konvalecenter i 10 år och har haft en hel del kastrater, skritt för hand/vagn kanske en vecka, sen joggas det, men aldrig en timme..effekten för att få "upp" såret får du ju på 5 min

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 393
Senast: Crossline
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 626
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025