Kastration innan könsmogen??

_Maria_

Trådstartare
Har hört att man kan kastrera både han och honkatter när dom är 6mån..
Men sen har jag också hört att man ska vänta tills dom är könsmogna annars kan dom få problem med urinvägarna om man kastrerar för tidigt.

Så nu är jag lite kluven..Har tänkt såhär: Lina är 8-9 mån. Ganska liten och tunn. Hon har inte löpt ännu. Hade helst velat vänta med henne tills hon löpt första gången. Känns på nått sätt bättre, men vet ej. Spelar det nån roll?

Sen så är det Alfred. Han är lika gammal som Lina men kraftigare och större. Måste ju ta han innan Lina löper första gången och det kan väl inträffa när som i stort sett??:bump:

Sv: Kastration innan könsmogen??

jag kastrerade min hankatt när han var 6 månader och då hade han inte blivit könsmogen, det viktiga var att kulorna var på plats.
Därefter fick honkatten (sytern) vänta tills hon hade löpt första gången och hon kastrerades vid 10 månader.
Allt för att inga olyckor skulle inträffa
Väntar fortfarande på att de ska gå upp i vikt som alla säger att de ska göra men det är full fart som gäller och då blir kissarna 3 år i maj.
Hankatten är smal men stor och väger 5 kilo, honan är mindre men kraftigare och väger 4 kilo

Jag hade fått hanen kastrerad direkt! Ofta märker hanarna att honan löper långt innan vi gör det, och då blir det kastrering med abort vilket är helt onödigt om man kan undvika det.
En hane kan man om omständigheterna kräver det kastrera direkt när kulorna är nere, dvs vid 3-4 mån ålder. Är det en katt som lever med tex sin syster eller nödvändigtvis ska gå ut är det en bra taktik.

En honkattskastrering är ju ett större ingrepp med narkos och buköppning, så det kan ju vara rimligare att vänta med tills hon har lite mer köt på benen. Man behöver absolut inte vänta på löp annars.

Man kan kastrera katter från 6 månader, veterinären här i FKP rekommenderar att man gör det innan dom blir könsmogna.
Här lämnar man in dom på morgonen och får hämta dom på em när dom vaknat till.
Dom ger lugnande till hankatter.

Man behöver inte lägga narkos vid en normal kastrering, lugnande och lokalbedövning räcker utmärkt och är mer skonsamt för kroppen.

Mina damer kastrerades när det var 6 månader.

Att vet. inte ville göra det tidigare var för att de e så himla känsliga för narkosen när de är yngre.

Passa på att öronmärke och vaccinera på en gång!

Jag tror att de flesta ger ungefär samma till hankatter som honkatter vid kastrering. Jag tror inte att det är så vanligt med gasnarkos vid kastrering.

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 810
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Amaranthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar