Kastration av tik

K

Kaktus

Jag skulle gärna vilja ställa några frågor till alla er som kastrerat en tik av någon anledning!

Kastrerade ni tiken i förebyggande syfte eller som behandling för livmoderinflammation eller liknande?
Hur gammal var hunden?
Hur länge upplevde ni att hunden var påverkad (trött, ont, etc.) efter operationen?
Hur länge var ni försiktiga med fysisk aktivitet?
Hur lång tid tog det innan hunden var tillbaka till vanlig träning och kondition?
Har ni upplevt några bestående förändringar efter kastrationen?

Tacksam för alla svar, har en nykastrerad tik här hemma och funderar lite på hur alla andra gjort, framför allt med träningen. Min tik är 9 år och kastrerades pga. cystor i en äggstock och antagligen en begynnande livmoderinflammation. Eftersom hon är lite äldre och redan innan var i lite dålig kondition efter tidigare sjukdom funderar jag på hur man bäst ska lägga upp rehabiliteringen för att få henne pigg igen!

Sv: Kastration av tik

Jag skulle gärna vilja ställa några frågor till alla er som kastrerat en tik av någon anledning!

Kastrerade ni tiken i förebyggande syfte eller som behandling för livmoderinflammation eller liknande?

Kastrerade för tre veckor sedan, hon var jobbig i skendräktigheten och löpte ofta.

Hur gammal var hunden?
5 år

Hur länge upplevde ni att hunden var påverkad (trött, ont, etc.) efter operationen?
1-2 dagar

10 dagar är absolut minimum. De första tre dagarna ska hunden bara ut och göra sina behov, dag fem kan man gå långa promenader men alltid i koppel.
Jag tränar skydd annars och det fick vänta extra länga pga att det är mycket häftiga rörelser som kan påverka.

Hur lång tid tog det innan hunden var tillbaka till vanlig träning och kondition?

Hon är tillbaka som vanligt nu 3 veckor senare. Har hittils inte märkt av förändringar.

Tacksam för alla svar, har en nykastrerad tik här hemma och funderar lite på hur alla andra gjort, framför allt med träningen. Min tik är 9 år och kastrerades pga. cystor i en äggstock och antagligen en begynnande livmoderinflammation. Eftersom hon är lite äldre och redan innan var i lite dålig kondition efter tidigare sjukdom funderar jag på hur man bäst ska lägga upp rehabiliteringen för att få henne pigg igen!

Har hon inga fysiska besvär skulle jag kondisträna henne, men vänta minst 10 dagar. Vad sa din veterinär? Den infon ska de tillhandahålla.

Jag kastrerade pga jobbig skendräktighet plus att jag inte ville att löpet skulle förstöra tävlingssäsongen

Hur gammal var hunden?
3,5 år

Jag hämtade hem henne vid 18-tiden på kvällen och på morgonen efter försökte hon jaga katten. Man märkte att det sträckte i såret ett par dagar men hon var pigg och glad redan dagen efter

Eftersom jag kastrerade i januari då vi vanligtvis vilar, gjorde vi det detta året också och tog det lugnt ganska länge. Jag tävlade henne efter knappt 3 månader i agility men hade nog kunnat göra det tidigare.

Efter knappt 3 månader tävlade vi internationell agility klass 3 utan problem

Nej det var drygt ett år sedan nu och hunden slipper sina hemska skendräktighetsperioder och löper inte, någon annan skillnad har jag inte märkt.

Jag är uppe i 4 kastrationer nu och samtliga har mått bra 2 dagar efteråt utom den som hade en svår PYO innan. De har fått ta det försiktigt tills stygnen är tagna och sen vänta med jakt/träning ytterligare nån vecka. De övriga 3 har också haft livmoderinflammationer, varav 2 kunde man nog nöjt sig med medicinering men jag tycker det är ganska bra att plocka bort allt.

Jag har en 9-åring nu, som inte jag räknar till gammal, men utifrån henne skulle jag börja konditionsträna milt 2 veckor efter och sedan försiktigt trappa upp. Tänk också på att kastrerade tikar gärna lägger på sig, så kanske du måste dra ner på maten också.

Har en av varje. En som kastrerades innan hon fyllde ett och en som kastrerades p.g.a kraftiga förändringar på livmodern som sjuåring.

Både unghunden och kärringen var i princip som vanligt så fort som sömnmedlet gått ur kroppen. Tycker hanhundarna varit mycket larvigare efter sina kastreringar.

Tills stygnen var tagna var det koppelpromenader sen ytterligare någon vecka med med lugnare lösspring innan vi körde på som vanligt.

Mindre än en månad.

Nej inte direkt. Kärringen är lite mindre grinig på andra hundar men om det beror på kastreringen eller på att hon inser att hon börjar bli gammal är oklart ;)

Kastrerade vår tik , Hon va slö och tappat muskelmassa mm, Hon hade en kronisk livmoderinfektion.

Hur gammal var hunden?
4,5 år
Hur länge upplevde ni att hunden var påverkad (trött, ont, etc.) efter operationen?, Det tog ett bra tag efter, Flrsta veckan åkte vi fram o tillbaka till veterinärer, Då hon hade smärta , blödde från såret, almänt dålig var hon . Men Hon repade sig snabbt sedan, 1,5 - 2 mån, Så var det en annan hund.
Hur länge var ni försiktiga med fysisk aktivitet? Vi tog det väldigt lugnt efter som att hon varit så dålig.

Hur lång tid tog det innan hunden var tillbaka till vanlig träning och kondition? 1,5 - 2 mån Hon hade tappat så mycke muskler mm.
Har ni upplevt några bestående förändringar efter kastrationen? Nä vi har fått en ny hund pigg busig lekfull, Håller vikten bra,

Jag har haft tikar innan med samma , Det har gått bra

Hur gammal var hunden?
Ja för att hon var alltid skendräktigt och ändå till slut behövdes kastrera.
3 år
Det var nog 48 timmar innan hon var busig igen
4 veckor
hon ville springa och så nästan direkt
nej :devil:

I förebyggande syfte, trodde att hon hade början till livmoderinflammation+ att hon hade haft en juvertumör.

Hur gammal var hunden? 11 år

Hur länge upplevde ni att hunden var påverkad (trött, ont, etc.) efter operationen? 1-2 dagar

Hur länge var ni försiktiga med fysisk aktivitet? Till stygnen var tagna, typ 10-14 dagar.

Hur lång tid tog det innan hunden var tillbaka till vanlig träning och kondition? När stygnen var borta, och vi slapp tratten var hon tillbaka i gammal god form.

Hade aldrig upplevt hennes skendräktigheter som jobbiga, men hon blev nog lite gladare under tiden hon brukade vara skendräktig. Och mindre hungrig, för hon brukade bli matfixerad efter löpen. Ingen påverkan på pälsen, ingen inkontinens. Hon levde tre år till, innan en juvertumör började växa fort och vi tog bort henne. Bra operation!!

Behandling av långdragna livmoderproblem.

Hur gammal var hunden?
6-7 år, minns inte exakt.

~3 dygn, men då fick hon komplikationer av narkosen, och tålde dessutom inte det smärtstillande. Annars hade hon nog varit pigg tämligen direkt.

Tills stygnen var tagna och såret läkt, dvs ca 3 v.

Var tillbaka ganska direkt, och var ett sjå hålla henne lugn tills stygnen togs.

Uteblivet löp? :devil: I övrigt inga.

Pappa har opererat två för akut pyo med, båda i rätt hög ålder (9 resp 11 år, riesen båda två). De mådde bra inom några dygn, och var som vanligt efter stygnen tagits. Den äldsta blev dock 'gammal' efter sin operation, och togs bort 6 månader senare. Den andra var still going strong precis som innan i 2 år tills hon avlivades pga lymfcancer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
834
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 406
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 721
Senast: s957
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 037
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka