Kastningar pga abortvirus

Sv: Kastningar pga abortvirus

Tack snälla alla för svar!

Stoet som kastade flyttade ju från vårt stall ett par dagar efter kastningen, och vi fick svar från ägaren att abortvirusprover ej var tagna, senast förra veckan när vi frågade. Men eftersom flytten skedde till ett stuteri(!) så tyckte vi att det lät högst märkligt, kan inte tänka mig att de ville riskera smitta på sina dräktiga ston!!
Så vi har kontaktat ägarna till stuteriet och fick ett jättetrevligt svar att vi kunde vara helt lugna, det var INTE abortvirus kastningen berodde på:bow:. Stoet isolerades vid ankomsten och undersöktes sen av deras stuteriveterinär.
Märkligt bara att inte ägaren själv kunde meddela oss det?:confused:
För tänk om det HADE varit virus, då skulle väl vi ha varit tvugna att isolera vårat stall?
Nåja, vi har fått svar och det var precis det svar vi ville ha:bow:.
Så nu kan jag sluta oroa mig över den biten, och återgå till att oroa mig över att det är tvillingar igen:D

Kisse - inte meningen att göra dig nervös, sorry!;). Det kommer gå bra, inga virusar som ska ställa till det!

Kan inget om statistik eller hur lång tid det brukar ta emellan kastninganra men sänder en lugnande historia!
Att en del hästar smittas behöver inte innebära att alla drabbas. Inte ens de dräktiga stona som man är rädd är mest sårbara. Vår ridskola med 80 hästar drabbades av virusabort ca 2000. Vi miste en valack och ett icke-dräktigt sto och flera fick balansrubbningar. Men som ett litet mirakel behöll det enda dräktiga stoet sin lilla bebis som tittade ut helt välmående och frisk 2 månader senare.
Håller tummarna!

Vi fick bekräftat att det ej var abortvirus, jag har skrivit det högre upp ;). Våra 4 ston har alla bebisarna kvar i magen:)

Men roligt att höra en solskenshistoria att fölet klarade sig, men synd om de andra två hästarna:(
Usch ja, abortvirus är verkligen ett gräsligt virus:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka