Forest Autumn
Trådstartare
Jag är helt ny på den här sidan. Vi har tre tackor och en bagge. vi har haft får i många år. Den senaste tackan är en ungtacka som vi köpte strax efter jul. Den som vi köpte henne av vill inte att hans ungtackor ska lamma första året. Jag brukar låta mina göra det. Vi skulle egentligen ha hämtat henne tidigare men det blev ej av av olika anledningar, fall från häst, sjukdom, julfirande osv. För ett par dagar sedan märkte jag att den nya tackan inte mådde bra på kvällen. På morgonen mådde hon fortfarande dåligt och det lät på henne som om hon hade ont i magen. Vi hade öppnat en ny hösilagebal och jag trodde att det hade blivit för mycket för henne. Ett par tre timmar senare hade hon fortfarande ont och jag började tänka på veterinär. Då såg jag att det låg något konstigt i fårboxen. Det var ett lamm som ej levde och ej såg riktigt normalt ut. Det syntes på henne att det var hon som hade lammat. Gissa om jag fick en chock!! Jag som har vaktat en av de andra tackorna! Jag skilde av de andr5a två tackorna. Den unga tackan mår nu helt bra igen. Jag har nu läst på om kastning och har förstått att det är ovanligt bland får. Jag undrar vad som kan ha hänt??? Man försöker ju alltid lära sig så det inte händer igen. Det känns inte kul. Lammet var inte så stort och definitivt inte fullgånget ungefär halvstort. Någon som vet?