Kastat sent två gånger, betäcka om?

Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Och CK menade att hon ställde den frågan, inte att just denna häst absolut var tvungen att avlivas om den inte gick att ta föl på henne.
Jag förstår inte hur du läser??
Du kan ju inte klippa och klistra hur som helst, du ställde en fråga och fick svar på den. Det var ett helt korrekt svar trots det tidigare CK hade skrivit, och gick inte emot det svaret det minsta.

I övrigt är jag helt inne på CK:s linje. En häst som bara går och kostar pengar kan man lika gärna avliva. Hästen lider knappast av att avlivas.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Det står jag för. Men vill ägaren ha stoet kvar som ridhäst eller skrotande pensionär är det ju annorlunda. Då finns det ingen anledning att utsätta henne för en dräktighet till.
Är valet slakt eller ett sista försök i aveln, så finns det saker att ta till, om man vill.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

För att vara någon som skriver "läs om läs rätt" så var du inte allt för snabbtänkt... Om man läser om och läser rätt i mina inlägg så ser man snabbt att jag först trodde CK menade "oavsett säljbarhet på hästen". Detta förklarade CK dock senare att det inte var så det menades.

Jag vet inte vilken del av det du tyckte var invecklad?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Ja, personangrepp är väldigt populärt märker jag.

Jag tyckte det framgick rätt tydligt när CK använde ordet kanske och sedan ett frågetecken, det är därmed en försiktig fråga, inte ett påstående.
Du frågade sedan inte VAD CK menade, och därmed fick du heller inte det svaret direkt.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Fast nog tycker jag att CK har förklarat längre ner vad hon menade..

Läste du dom inläggen?

Hur det än är så är det dyrt att samla icke fungerande fölmärrar på hög.

Skulle inte tro att man får något sålt alls i unghästväg om man måste höja priserna så pass att även gamlingarna ska föda sig.

Aveln är ingen välgörenhet.
Att individer slås ut är heller inget konstigt.
Om man väljer att ta bort sin märr så har man ju tagit ett eget privat beslut. Och klart bättre att göra så än att ge bort till någon..gud vet vem..

Överleva till vilket pris som helst är inte min grej heller. Stuterierna skulle omgående gå omkull om allt sparades.

Så är verkligheten..bara att gilla läget.

AM
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Du frågade sedan inte VAD CK menade, och därmed fick du heller inte det svaret direkt.

Skojjar du med mig?
Läste du ens det jag citerade till dig?

Amaranthine skrev:
Jag gissar att du inte menar avliva för att stoet inte går att få dräktigt?

=Fråga


CK skrev:
Jo, det menar jag så klart.

=Svar


Oavsett vilket så är ju missförståndet utrett och anledningen till fortsatt diskussion obefintlig.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Klart jag gjorde, du frågade inte VAD CK menade, du frågade om CK menade att hästen skulle avlivas om det inte gick att avla på det. Det är iaf för mig en rätt stor skillnad.

Och det är anledningen till att svaret på frågan som du inte ställde men tänkte i ditt huvud dröjde.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Nej jag skulle inte betäcka om jag inte visste anledningen till att stoet kastat och åtgärdat det.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Alla är sams. ;)

Inte behöver man bli ovänner för att korrigera missförstånd/otydligheter eller vad det nu kan tänkas vara ;)


TS:
För att återgå till din fråga (sorry för OT):
Jag hade inte betäckt en gång till, känns helt enkelt inte som att ditt sto ska ha föl. Det kan vara påfrestande både fysiskt och psykiskt för ditt sto.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Måste börja säga att fy vad trött jag är på att hästmänniskor alltid skall träta om vems åsikter är rätt, varje tråd spårar ur utan någon anledning alls!

Jag skulle inte riskera stoets välmående med tanke på alla omständigheter, det verkar som att du skulle riskera hennes hälsa samt kasta pengar i sjön. Helt ärligt, är hon 17, inte ridbar/du inte har intresse i att rida på den nivå hon fungerar, samt inte fungerar i avel skulle jag välja att ta bort henne. Hon har säkert haft ett bra liv, vill du spara henne så är det ditt beslut såklart.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

*kl

Jag står lite i samma situation, men med ett sto som haft tre föl och efter det resorberat tre år i rad... Vet itne vad jag ska göra, vi har henne bara till avel men jag tycker såå mycket om denna märr.

Vad finns det för utredningar man kan göra, behandlingar, prover etc?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Sällar mig till NEJ-skaran
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

När i dräktighet har hon resorberat ?
Hur gammal är hon ?

Jag tycker att det är skillnad på att resorbera relativt tidigt (även om det är obra) och att kasta när det är ett par månader kvar.

just nu har jag en kompis vars fölunge föddes 3 veckor tidigt men som inte klarade sig, frågan är vad de gör nu. Märra är åt det äldre hållet 17 (tror jag) och hon är typ ett föl ifrån Elit så hon har haft ett gäng föl redan och ger dokumenterat bra. Hon har resorberat en gång och gått gall en gång, denna gång blev hon dräktig på en seminering.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Så min fråga är egentligen.

Åldersförändringar - sker de snabbare/blir påtagligare hos ston som aldrig varit i avel ?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Den frågan ställde jag K.D. för länge sen det fanns inget riktigt svar.

Förändringarna är nog mer individuellt. En förstagångare som är 17 år är ju ganska gammal.
Inom ridhästaveln är ju atrofi mer påkommet av den enklare anledningen att generationsväxlingen är långsammare.

Gammalt går in i spiltan och då syns detta mer.
Sedan kan ju den kategorin också gå med kroniska metriter som ägaren inte uppmärksammar eller helt enkelt för att det inte syns..av den anledningen för att hon inte är i aveln.
Den kategorin är ju mer ansatt av betäckande valacker just för att dom gått i blandflock.

Vilket resulterar i en mer eller mindre förstörd livmoder.
Vilket inte märks förrän hon kastar upprepat eller resorberar upprepat p.g.a. att hon inte varit i spiltan utan släppts med hingst på naturlig.

På travsidan är det lite mer annorlunda arbetssätt.
Märrarna är yngre då dom sätts i aveln.
Och då har man mer koll på livmoderstatus. Och kan sätta in åtgärder i tidigare stadium.
Har också en känsla att dom inte går med valacker i samma utsträckning som ridhästarna gör.
Och då märren är 17 så blir hon ofta mer ointressant i aveln på grund av för gammal stam (ofta men inte alltid).



När det gäller märren du skrev om i ditt tidigare inlägg så har du ett annat läge.
Du har igentligen inte haft den riskfulla kastningen.
Har haft flera föl.
I och för sig resorberat en gång..kan ju lika gärna varit nåt fel på fostret..
I och för sig gått gall en gång..kan ju lika gärna vara andra omständigheter så som simmarna eller inte riktigt prickad seminering eller vad som helst däremellan.
Förlorat en tre veckors för tidigt född unge. Den kunde i och för sig ha klarat sig men gjorde inte det nu. (levde fölet innan? )

Den märren har då väldigt högt avelsvärde.
Och hon har framför allt inte igentligen kastat, se frågan före här.

I så fall skulle jag prova igen, efter back och biopsi.
I alla fall om hon är i god form i övrigt.

AM
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

*kl*

Intressant så olika man tolka en tråd.

Och nog förstår jag att det inte är rätt att köra igen, men jag vill ändå höra vad ni tror? Finns det någon som varit med om liknande...? Jag finner ingen information om detta så det verkar ytterst ovanligt.

Min tolkning: TS har redan beslutat sig för att inte avla igen men vill lära sig mer om sena kastningar.

Folk svarar med att: avla inte!
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Tack Naffa !
Jag ska prata med mina vänner om detta och det var mycket värdefull information.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Finns det risk att hon har abortvirus? Då kan det ju tyvärr vila latent i hennes kropp för att aktiveras vid stress som vid slutet av en dräktighet...

Men det kanske ni har utrett vid de tidigare kastningarna?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 245
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 160
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Tjholahopp
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp