Kastat sent två gånger, betäcka om?

Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

När i dräktighet har hon resorberat ?
Hur gammal är hon ?

Jag tycker att det är skillnad på att resorbera relativt tidigt (även om det är obra) och att kasta när det är ett par månader kvar.

just nu har jag en kompis vars fölunge föddes 3 veckor tidigt men som inte klarade sig, frågan är vad de gör nu. Märra är åt det äldre hållet 17 (tror jag) och hon är typ ett föl ifrån Elit så hon har haft ett gäng föl redan och ger dokumenterat bra. Hon har resorberat en gång och gått gall en gång, denna gång blev hon dräktig på en seminering.

Två första gångerna mellan 14 och 30 dygn. Andra året behandlades hon med penicillin trots inget på provet, men för säkerhets skull. Minns inte om hon var sköljd också.
Ifjol blev det penicillin samt caslickoperation, för att prova något, och det var bra på 30 dygn. Kollade henne extra på ca 60 dygn och fostret var kvar så jag trodde det var klappat...
Hon var beräknad till 30/4 men ända sen iaf februari har jag varit tveksam, och nu är hon kollad och konstaterat tom. Troligtvis har det hänt för ett bra tag sen då jag inte märkt nåt alls.

Står nu i valet och kvalet att försöka få ut på försäkringen för avel användbarhet, eller prova något.. Vad?
Har inte diskuterat mkt med vet än, det han sa på rak arm var biopsi. Vad finns det mer man kan göra.

Stoet är förresten 14 år, har haft föl -05, -07 och -10. Gall -09, inte betäckt de andra åren.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Jag funderat lite kring hur man skulle resonera i detta fall.
Har ett sto hemma (köpte henne förra sommaren), som tidigare haft fem föl och är tolv år gammal. Hon betäcktes förra året och tog sig på första semineringen (månadskiftet juni/juli), så inga problem där. Var dräktigt på 17:e och 45:e dygnet.
Så, när jag kom hem en dag i november, så låg ett foster i bädden i lösdriften. Hon hade kastat. Jag tror att fostret var missbildat (det var som en stor röd påse (såg ut ungefär som en pungkula) bakom bakbenen på fostret och buken var liksom "tom". I övrigt såg fostret ut som ett litet föl.
Hon har gått tom en gång tidigare, första gången hon blev betäckt som treåring. Kollat med hennes uppfödare och det var för att det blev tvillingar och när de knäppte det ena, for det andra också...
Skulle ni betäcka om detta sto?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Att de kastar en gång är inget som skulle få mig att tveka. Hon har ju gått klart fem dräktigheter så nej, jag skulle inte tveka.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Hur skulle ni resonera kring att använda samma hingst? Ingen tvekan där heller?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 245
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 160
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Tjholahopp
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp