Kastat sent två gånger, betäcka om?

Kaba

Trådstartare
Nu vill jag ha alla svar och tankar som ni kan lämna om detta!

Mitt sto har två år i rad kastat på dag 270 och nu dag 240 (3-4 dagar sedan). Hon caslickopererades i år då man fann e-coli bakterier i fjol, väldigt mycket bakterier och inflammation i livmodern. Detta åtgärdades och hon blev dräktig igen. Men kastade ändå i år.

Vad gör jag nu? Veterinären säger stopp. Att någon är fel på stoet och att hon inte kan bära fram fölen hela vägen utan att något händer mellan 240-270 dagar.

Och nog förstår jag att det inte är rätt att köra igen, men jag vill ändå höra vad ni tror? Finns det någon som varit med om liknande...? Jag finner ingen information om detta så det verkar ytterst ovanligt.

Det enda jag kan säga är ju att blödningar i slutet av dräktigheten som i vårt fall INTE varit normalt. Trots att många sagt det, så var det inte så i vårt fall. För det är så det har börjat, med blödningar och slutat med kastning en vecka senare.

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Är väldigt tacksam för alla svar, tankar, råd, tips... allt! :)
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Måste tillägga att stoet är 17 år gammalt nu. Har inte haft några föl tidigare. Jag är väl medveten att åldern spelar in. Men att hon ändå ska bära dom så långt?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Nej. Skulle inte ösa pengar och betäcka om.

Risken är ganska överhängande att stoet har åldersatrofi.
Med tanke på diverse metriter historiskt sett.

Och grovt förklarat så kan sådana bli dräktiga men orkar inte bära tiden ut då dom inte kan försörja det ofödda fölet på slutet..

En kastning är ändå en stor risk man ska ha i åtanke på en frisk märr.
Kastning kan vara förödande om man kan förlora både stor och liten i ett bräde.

I ditt fall är risken större.
Skulle du chansa på att förlora henne?
Hur är den känslomässiga biten mellan er två?
Har du så pass gott ställt att ha henne i aveln trots att hon inte fungerat dom sista två åren?

Jag är ganska säker på att jag ej gett dig dom råd och svar du ville ha..tyvärr.. Men som utomstående, som ändå har aveln som yrke, så försöker jag få dig att förstå att du säkert har en underbar individ hemma i stallet med diverse skavanker..

Hade hon varit i min ägo så hade hon sluppit dräktighet, med allt som det innebär i eländesfronten, och i stället gett henne fina dagar nu på ålderns höst..

Hur du än nu gör, så önskar jag dig lycka till!!

AM
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Utan att spekulera i orsaken hade jag inte velat utsätta stoet för den risken en gång till.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Absolut inte. Jag hade inte kunnat utsätta mitt sto för ytterligare en kastning. Varken fysiskt eller psykiskt för många stob verkar ta det väldigt hårt att kasta så sent.

OM stoet har så stora kvalitéer att du verkligen vill ha en avkomma är isf embryotransfer enda alternativet.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

En variant kan ju vara att ställa henne på diverse behandlingar under nästa dräktighet. Lite krångel, dyrt, och så då risken att hon stryker med vid nästa kastning,
Men har du råd och lust så testa seminera om.
Alternativet kanske ändå är att avliva?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

jag hade lyssnat på veterinären och inte använt detta sto i avel.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Finns det inte nåt alternativt användningsområde så....

Jag körde mitt ena arabsto på slakt i fjol, efter att hon kastat 2 år i rad.
Jag behöver verkligen inte sällskapshästar, och i och med att hon inte var värd några direkta pengar, så ville jag inte utsätta henne för att fara runt hos diverse fodervärdar och liknande.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Finns det inte nåt alternativt användningsområde så....

Jag körde mitt ena arabsto på slakt i fjol, efter att hon kastat 2 år i rad.
Jag behöver verkligen inte sällskapshästar, och i och med att hon inte var värd några direkta pengar, så ville jag inte utsätta henne för att fara runt hos diverse fodervärdar och liknande.

Jag brukar inte vara den som är den när det gäller avlivning av hästar men det finns en hel drös som inte skulle se hästen efter hur mkt pengar den är värd utan snarare vad om kan göra med den/potential osv.

Nu är ju förvisso TS häst gammal, så med dom aspekterna blir historien lite annorlunda. På dig låter det som att vilken ung frisk häst som helst slaktas om den inte gör dig nytta?
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Jag körde mitt ena arabsto på slakt i fjol, efter att hon kastat 2 år i rad.

Låter ungefär som du har samma syn på hästar som bönderna har på sina mjölkkor... Tråkigt att man inte ser högre värde i en häst än så.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Nu spårar ju tråden ur, men skulle alla gamla fölmärrar som inte längre duger i avel eller längre blir dräktiga sparas tills de självdör, menar ni?

Är hästen ridbar finns ju möjlighet att sälja, även om gamla fölston VERKLIGEN inte är lättsålda.
Men är den inte ridbar, så ska man då ha kvar hästen i 10-15 år till?


Sånt kan man göra i vissa fall, men skulle stuterier jobba enligt den modellen skulle alla kursa rätt fort.

Välkommen till verkligheten, typ.

Jag anser att man ska ta väl hand om sina djur så länge de lever, men har inga problem med att sortera bort när det behövs.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Men då är ju argumentet "Om hästen inte är ridbar eller lätt att sälja bör den avlivas". Det tycker jag är mer logiskt i förhållande till vad som kan hända med hästen i fel händer.

Ditt argument däremot var ju att "om stoet inte kan få föl ska det avlivas". I din text finns inga om/men/kanske/.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Men då är ju argumentet "Om hästen inte är ridbar eller lätt att sälja bör den avlivas". Det tycker jag är mer logiskt i förhållande till vad som kan hända med hästen i fel händer.

Ditt argument däremot var ju att "om stoet inte kan få föl ska det avlivas". I din text finns inga om/men/kanske/.


En variant kan ju vara att ställa henne på diverse behandlingar under nästa dräktighet. Lite krångel, dyrt, och så då risken att hon stryker med vid nästa kastning,
Men har du råd och lust så testa seminera om.
Alternativet kanske ändå är att avliva?

Läs om läs rätt ;)
Både ordet kanske och dessutom ett frågetecken på slutet...
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Tack Kimmis, skönt med folk som både kan läsa och tänka.
 
Sv: Kastat sent två gånger, betäcka om?

Tack Kimmis, skönt med folk som både kan läsa och tänka.

Om du menar på att jag inte kan det ber jag dig att skriva det till mig istället för andra.

Vad jag tyckte var konstigt är att du tycker att enbart kastningen räcker som anledning till avlivning. Som jag skrev innan så tycker jag att det är annorlunda om ålder/hälsa m.m spelar in men om jag har förstått dig rätt så anser du att ålder/hälsa m.m inte spelar in i ett sådant beslut?

Om jag skulle leta häst till ridning så skulle ju åtminstone inte jag bry mig om kastningen iom att det inte påverkar min ridning. Därav behöver inte en ung frisk häst säljas för en billig slant till första bästa, utan har således en hyffsad chans att få ett nytt bra hem. I ett sådant läge tycker inte jag en avlivning måste vara ett alternativ. Om det ändå är det som sker så är ju det såklart upp till ägaren, döda djur lider inte.. Och jag vet inte hur jag själv hade resonerat. Jag väljer många gånger avlivning framför blocket.
Vad jag bara var nyfiken på var din syn. Inte att du och Kimmis försöker idiotförklara mig. Helt onödigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 245
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 160
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Tjholahopp
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp