kastar sig vid ridning

proxyma

Trådstartare
Hej allesammans.
Skulle behöva lite tips å råd angående mitt sto som jag inte blir klok på ibland. hon har börjat kassta av folk men de är så svårt och veta varför hon gör de, vågar inte rida ut på henne längre fasst det är de bästa jag vet. så är man ute å rider så "hoppar" hon till eller kastar baken in under sig eller åt sidan å inom loppet av en 100del är hon sig själv igen, svårt att förklara men de är som nått knäpper till nånstans, känns inte direkt som om hon är rädd även om hon kan bli de ibland, ibland gör hon de mer å ibland mindre. man kan rida en hel tur å sen kan hon få ryck nästan när man är hemma å så trillar man av. offtast sitter man kvar. nu inom kort priod har hon kastat av ca 5 rutinerade ryttare å alla är lika chockade för de stämmer inte med hennes pesonlighet å man får inte direkt grepp på om de gör ont nånstans. har hafft et ute å hon säger att hon är kanon fin + att en vet kollade hennes rygg hemma å sa att hon såg fin ut. dock är hon ej röntgad. nån som har eller hafft liknande problem? vart ska man börja leta ska jag behöva röntga hela hästen? tack på förhand:)

Sv: kastar sig vid ridning

Sådär gjorde en häst jag red. Hon var mest uttråkad tror jag och skuttade till bara för att kolla att ryttaren var vaken. :D

Vad är det för stam på din? :angel:

I första hand skulle jag nog ta ut en vet som går igenom henne noga. Edit: Såg nu att vet har kollat henne, då vet jag inte vad det kan vara, förutom sto-humör. :D

oki. Hon är 50%halvblod-50%varmblod fader är pascal 565. haha ja sto humör de har hon ju iaf :). gjorde ni nå speciellt när ni red de stoet för att hon inte skulle göra så?

Antingen så gör stoet så för att hon lärt sig att ryttarna inte är tillräckligt duktiga för att sitta kvar, och det är ett bra sätt att få slippa jobb.
Vad är en rutinerad ryttare för dig?

Det är mycket möjligt att hästen har ont också, vad var det för veterinär som var ute o kollade? Distrikts vet? Och varför kollades bara ryggen? Gjordes inget böjprov?

Vill du kolla hästen noga så åk till en bra klinik, jag tror det är fel ände att börja med att ta ut et o en vet som bara(?) kollar ryggen

ok. ne den gången bad jag honnom bara å kolla ryggen för jag kände att nått inte stämde, vi gjorde böjprov för ca 1 år sen på klinik då såg allt ok nu men de kan ju ändras förståss. dom som har hjälp mig rida henne är bla utbildad ridskolelärare, en tjej som tävlat i monté, en som ridit upp till st george m.m dom flesta har hållt på med hästar hela livet. får ta å ringa å prata med kliniken å se va dom säger. tack :)

Ring klinik och berätta att hästen ändrat beteende och börjat kasta av ryttare. Det är ett tydligt tecken på att något är fel. Passar utrustningen som den ska?

Jo, man lärde sig att när hon började vrida på högerörat så var det skutt på gång. :D Då fick man hålla om med skänklarna så hon märkte att man inte satt och sov.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka