Kastar sig ut!!

F

Frankiiee

Hjälp!

Vad gör man med en häst som kastar sig ut ur transporten?
Gå in är lätt att träna men hur tusan ska man få bort så farligt beteende som kasta sig ut ur transporten så fort hästen kommer in?

Jag uppskattar alla svar som kan hjälpa mig på rätt väg!!

Sv: Kastar sig ut!!

Din häst är rädd för att vara kvar i transporten och därför kastar den sig ut. Du ska aldrig försöka stoppa hästen då den kastar sig ut för då kommer den att bli ännu räddare. Stå inte i vägen bara så att du inte skadar dig. Hur lastar du hästen? Det bästa sättet är att skicka in hästen i transporten och du står utanför. Efter att hästen har kastat sig ut ska du skicka in den igen. Men innan du börjar lasträna måste du se till att hästen är lugn och sansad. Gör olika saker med hästen utanför transporten t.ex. gå sideways (skänkelvikning)runt transporten, gå över lämmen mm. Låt din häst nosa på transporten ta det lugnt och ta det steg för steg. Det sista du ska göra är att försöka stänga igen bakom hästen då den väl är inne. Om hästen väl är inne i transporten, backa ut hästen innan den börjar backa ut själv! Sedan kan du skicka in den igen. Ha även gärna något gått inne i transporten så hästen får känna att "aha det kanske är trevligt att vara här inne". Pressa aldrig hästen för då blir den ännu räddare. Om du känner att du vill pressa in hästen ska du göra tvärtom mot vad du känner-(för ofta känner man fel känsla), -backa ut den och skicka in den igen. Lycka till!

Brukar göra så här:
Backa ett steg , gå in ,backa två steg ,gå in, backa tre steg, gå in osv
Träna och så ta god tid på dig, klappa, klia och mkt beröm

jag har provat 2 metoder som har fungerat.
1. stå utanför transporten med lämmen uppe, "dutta" med ett spö på hästens rumpa tills den går fram något steg, fäll ner lämmen. Det tog 3 försök så slutade denna häst att slänga sig ut.
2. Gjorde NH övningar med hästen, vallade den (join up), inget i närheten av transporten, men nästa gång den åkte transport var 1:a ggn den inte slängde sig ut, på många år. :)

Vårt halvblod var precis sån, väldigt obehagligt. Han ville heller inte gå in i transporten. Vi tränade på att gå in och ut, få steg i taget. Till en början räckte det att han gick upp på lämmen och backade. Sen efter hand blev det ett steg in i transporten och backa igen. Dock ska hästen backa när man själv säger till. Det fick ta sin tid och mycket tålamod. Nu behöver han nån minut på sig, sen går han upp. Urlastningen går också bra, han backar lugnt på kommando. Dock gjorde vi valet att sälja transporten och införskaffa en större med fronturlastning.

Tack så jätte mycket för era tips!
Ja, grejen är att man blir själv rädd för han har slitit sig varje gång han har kastat sig ut men nu har jag större lina.
Jag får träna många gånger helt enkelt.
Till Ubbe R, jag gör "join-ups" och det funkar jätte bra men just det med att stanna i transporten går inte men tack ändå.
Till Axel, jag har sökt men inte hittat bra svar, bara dumma disskusioner om vem som gör rätt och fel!
Till Matinee, så jag ska bara gå in och backa ut hela tiden tills han "vill" stanna kvar? :)

Hjälp!

Vad gör man med en häst som kastar sig ut ur transporten?
Gå in är lätt att träna men hur tusan ska man få bort så farligt beteende som kasta sig ut ur transporten så fort hästen kommer in?

Jag uppskattar alla svar som kan hjälpa mig på rätt väg!!

låter som att hästen blivit tvingad att gå in och sedan har luckan slängts igen snabbt som tusan!

jag skulle också bli rädd om någon tvingar in mig i ett mörkt rum och sen låser dörren.

förtroende- lasta utan att binda fast med öppen lucka. låt hästen gå ur så fort den visar rädsla.... SMÅ steg framåt. (finns fler trådar om detta)

Jag har letat efter trådar om detta men som jag skrev tidigare så finns det ingen tråd med konkreta svar och tips!

Jag har inte haft min häst så länge så det var därför jag frågade om hjälp och tips om detta beteendet. Det är inte jag som har gjort detta mot min häst, inte tusan vet jag hur dom har lastat honom tidigare men jag har hör att det har tagit timmar.

Jag vill bara få min häst mindre eller rent utav inte rädd för transporten!

i början när jag lastade en häst (som senare skulle bli min häst) så var han likadan.
Kastade sig ut så fort vi öppnade rampen, eller kastade sig ut när vi fått in honom.

För MIG så fungerade det med att ryta NEJ! (Men hästen är van vid att jag tillrättavisar eller berömmer med rösten). Och sen så att innan han hinner kasta sig, så bestämmer jag mig för att han ska backa. Sen väntar man längre och längre innan man ber honom att backa.
Samt att träna lastning/backning. Lika viktigt att träna lasta hästen UR transportren, som att träna lasta hästen IN i transporten .)
Nu så står han snällt still medans jag tar av transportskydd och täcke innuti transporten.

hopaps det löser sig för er

Jag har letat efter trådar om detta men som jag skrev tidigare så finns det ingen tråd med konkreta svar och tips!

Jag har inte haft min häst så länge så det var därför jag frågade om hjälp och tips om detta beteendet. Det är inte jag som har gjort detta mot min häst, inte tusan vet jag hur dom har lastat honom tidigare men jag har hör att det har tagit timmar.

Jag vill bara få min häst mindre eller rent utav inte rädd för transporten!

det var absolut inte meningen att det skulle låta som kritik just mot dig.
Jag tänkte mig in i hästens situation där....

Jag har sett Pat Parelli på film där han lastar olika sorters hästar. Och han jobbar hela tiden med att få hästen helt trygg med olika situationer innan han lastar in en häst i en transport.

Få hästen först och främst att lita helt på dig i olika situationer. Tex att gå in i trånga utrymmen, under ett lågt tak osv. ta små små steg i taget och backa om hästen blir osäker.

Ja tack så mycket!
Jo han går över lemmen med inga problem och han går runt transporten.
Jag vet att han följer mig om jag går utan att hålla honom. Vi brukar gå på promenader osv. för jag har jobbat mycket med honom på marken när han var skadad. Jag får helt enkelt testa vart gränsen går, där han inte litar på mig längre för att det ser så farligt ut, så får jag visa honom att det inte är något att vara rädd för som du säger.

hur har det gått?

Jodå, det går framåt.
Jag har börjat transportträna honom smått i lugn och ro och nu står han med alla fyra uppe för lemmen och äter. Det är iaf. ett steg i rätt riktning!
Han backar fortfarande själv men då gör jag som någon här har skrivit, att jag börjar backa honom själv så jag tar över.
Nu går han upp på lemmen med iaf. två hovar utan problem och stanna innan :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka