Kastar sig ur transporten

Domenico

Trådstartare
Någon som har tips på vad man gör med en sådan häst?
Han går snällt in i transporten och står stilla medans man stänger. Står sedan ganska stilla under körning och oftast även om man står still. När man däremot öppnar baklemmen blir han väldigt orolig och kastar han sig mot bommen och när man öppnat kastar han sig ut något steg och är sedan lugn igen.
Jag är rädd att han skall skada sig eller någon annan när han kastar sig så. Vad gör man? Försöker distrahera honom med mat men det hjälper inte riktigt. Har provat fronturlastning och det går rätt bra men har ingen egen transport och den jag brukar kunna låna har ingen sådan.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Brukar du lasta ur på en gång när du kommit fram dit ni ska?
Annars så börja låt han stå kvar en stund i transporten,
i början stängd baktill om han blir väldigt orolig,
annars öppen men med bommen kvar...

Lasta in o låta stå där en stund o sen lasta ur igen...bara som lite terapi..;)
 
Sv: Kastar sig ur transporten

har läst om en tjej med samma problem o den fullkomligen kastade sej ur o denna fick tipset om en grimma som hjälpte dom. Den gav ett tryck bakom öronen o fick hästen att inte kasta sej då det var obehagligt inget som skadade hästen eller gjorde ont. vet inte vad grimman kallades...
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Du har fått bra tips av Dingelass. Speciellt vad gäller det sista tipset. Ta in honom i transporten en stund och ta sen ut honom igen. Be gärna att nån håller en hand i rumpan på honom. Klia och klappa lite så att han känner var han har baken medan han backar ut.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Kastar sig ur transporten

prov trailer utan ramp! om han kastar sig ut då kommer han troligen aldrig mer göra omde!!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp