Kastar med huvudet

C

CalinneM

Hej! Jag har ett connemara/halvblod på foder, hon är sex år 2009, men mycket mogen för sin ålder. Väldigt pigg och glad och arbetar gärna i form.

Problemet är att hon kastar med huvudet. Hon började kasta när hon var ett år i hagen men nu mera kastar hon bara när man rider henne och då mest mot slutet av ett ridpass eller när man saktar av från trav till skritt eller från skritt till halt, och mest i skritten. Hon höjer också huvudet i traven och det är svårare att lägga ner henne i traven.

Vi har fått instruktionen att alltid röra på bettet så att man aldrig låser handen, det hjälper men vi blir inte av med kastandet helt.

Hon mår utmärkt annars och ägaren (mkt erfaren uppfödare) säger att det inte är några fel på henne bortsett från att hon kastar.

Vi funderade på vargtänder men hon hade inga. Ryggen har vi också tänkt på men hon slänger inte mycket eller hela tiden utan någon gång ibland och har så gott som aldrig kastat i galopp (men ibland i trav). Hon kastar aldrig utan ryttare och har endast bockat en gång med ryttare i sitt liv. Hon bär även upp sig själv mycket bra. Hon kastar mer på banan än ute, hon kastar även ibland på långa tyglar.

Har ni några ideer som jag kan tänka på och kolla upp? Mycket tacksam för svar!:crazy:

Sv: Kastar med huvudet

är hon pigg och försöker komma undan bettet eller gör hon det på ett sätt där hon drar öronen bakåt och svankar ihop?
Min häst kastar ibland med huvudet när han tycker jag är i och stör för mkt när han vill springa (mkt pigg häst) Men när jag rider dressyr och han koncentrerar sig händer det aldrig, utan mer när han blir glad och vill så mkt på samma gång :D Ni bör ändå kolla upp ryggen.

Vi har en ponny i vårat stall som kastar på huvudet när han är glad :D
Han ruskar på huvdet och tultar på i snabbaste skritt med öronen spetsade :rofl:

Hon går rätt bra söker sig nedåt och tuggar lite och sedan kör hon upp huvudet och antingen så slutar hon när man rör lite på bettet igen eller så slänger hon ett tag. Hon stryker ej bak öronen och ändrar inte takten men jag tror det mycket väl kan vara något med ryggen. Tror vi ska ta ut en massör som kan känna igenom henne.

Jag rynkar på ögonbrynen när ägaren säger att inget är fel, för det måste ju vara något som stör henne. :(

Hihi! Jag tror inte min häst gör det av glädje tyvärr hon försöker nog säga något. Så det känns ju inte som någon ide att dölja problemet med hjälptyglar :P

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar