kastar med huvudet hjälp!!!

D

devil_flickan

jag har ett danskt halvblod/ svenskt halvblod på 14 år han kastar med huvudet när man travar och skrittar men aldrig när man galopperar med honom. hade remontgrimma på honom bytte sedan till en vanlig nosgrimma slutade lite några gånger efter bytet men sen kastade han med huvudet som vanligt igen kan det vara bettet??:confused: (han har tre-delat nu) och han e framtung och lite omusklad snälla hjälp :D

Sv: kastar med huvudet hjälp!!!

Ja antingen är det bettet eller så är du för hård i handen. vad händer om du rider utan nosgrimma? Har han alltid gjort så?
Kan ju även vara ett i inlärt beteende han har sen tidigare ifall någon använt dåligt utpassat bett till honom och han förknippar bettet med smärta. Testat rida bettlöst? Bosal/sidepull/hackamore? Om de kastar med huvudet kan det även vara ryggen de har ont i..

Jag hade problem med att mitt unga PRE-sto slog sig fri och kärvade i handen genom att bita i bettet. Red på ett tredelat Sprengerbett med en remontnosgrimma som jag ju trodde var det mildaste jag kunde ha. När veterinären kollade hennes tänder såg hon skador från bettet på tänderna och sa att jag skulle byta bett. Jag bytte då till en jaktstång ( kimblewick ) - ett rakt bett med lite tungfrihet och lite hävstångseffekt som ju anses vara betydligt skarpare tillsammans med en engelsknosgrimma - och fick en "ny" häst! Stadig och lugn i handen! Det här bettet ligger ju mer stilla i munnen ( inga rörliga delar i vare sig munnen eller mot sidostycken eller tygel ) och ger henne uppenbarligen lugn och ro! Så testa några olika betta för att se vad som fungerar om du inte misstänker att ngt annat är fel förstås! Ett skarpare bett behöver uppenbarlgen inte alltid heller vara av ondo!

då jag bara haft honom i tre månader vet jag inte om han har haft problem med detta förut men vi köpte en anpassad sadel till honom han blev som ny hehe så att det är inte ryggen men ska prova rida bettlöst :D

Ja antingen är det bettet eller så är du för hård i handen.

eller så har hästen ont. Smärtan kan sitta i princip var som helst, om hästen har ont i ett ben t ex, så visar det sig inte alltid genom hälta, utan genom andra sätt, tex istadighet, slår med huvudet, ivillig at arbete etc.

då jag bara haft honom i tre månader vet jag inte om han har haft problem med detta förut men vi köpte en anpassad sadel till honom han blev som ny hehe så att det är inte ryggen men ska prova rida bettlöst :D

Det är kanske värt ett försök iallafall.. :) Gör han samma om du t ex longerar med kapson (bettlöst alltså).
sen som nån annan skrev så kan han ha ont nån annanstans också.. Kollat tänderna?

Är tänderna kollade?
Att hästen nu har en passande sadel gör ju inte automatiskt att den är frisk i ryggen.
Hade den en opassad sadel länge innan så kan det mkt väl vara så att den har ont där.

Jag vet hästar som har kastat med huvudet sådär och det har alltid utan undantag berott på att ryttarna varit stenhårda i handen.
Tycker också du ska testa bettlöst ett tag för att se om det är handen som kan vara problemet.

Gör han det bara vid ridning eller även i hagen?
Kolla igenom honom ordentligt med hjälp av en veterinär, min häst började så och hon hade headshaking syndrom:(

Jag vet hästar som har kastat med huvudet sådär och det har alltid utan undantag berott på att ryttarna varit stenhårda i handen.

Har ridit en häst som slog med huvudet vid för lätt kontakt med tygeln (dvs så som jag vanligen rider). Hon blev lugnare med lite mer kontakt.

Om hon var kollad i munnen eller inte kommer jag inte ihåg, men nåt fel var det på den hästen iaf. :crazy:

hej allihoppa jag har provat med hackemoret nu i en vecka han är som en nu häst :D hittade ett litet sår i mungipan på honom.

1000- tack för alla svar

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix