Kastanjer och sporrar

L

litania

Är det någon här som vet varför hästar egentligen har dem?

Några barn kom till mig och sade att de hittat något konstigt på hästen, men det var bara sporren. Så jag pillade loss den och de fick (grimasera) titta på den. Så visade jag också kastanjerna och att de också går att pilla lös om de blir långa (om man vill men, att de sitter bra där de är, det där "överflödet") och om de inte faller av av sig själva. Men jag kunde däremot inte förklara varför hästar har kastanjer och sporrar. För allt fyller en funktion. Kroppen är komplex men på något sätt logiskt sammansatt.

Jag har aldrig tänkt på att jag inte vet varför hästar har sådana förut. Barn lär en alltid nya saker :rofl:

Så tacksam för att bli upplyst :bow:

Sv: Kastanjer och sporrar

Hästens förfäder hade fler tår, kastanjerna och sporrarna är vad som finns kvar av de andra tårna.

Sv: Kastanjer och sporrar

Hittade dett a om hästens utveckligg, har dock ej tid att läsa och se om svaret finns där.

Tror de finns kvar från den tiden då hästarna hade klövar. (Om jag inte har helt fel) Men då de utvecklats så behöver de ej dem mer och tror att om några hundra/tuden år finns det inte ett spår av sporrar eller kastanjer.

Titta bara på en hårt avlad ras och en urras. En Nordsvensk kan få jättestora kastanjer/sporrar medens du kanske aldrig märker av dem på ett fullblod.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 996
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 658
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31