Kastanjen?

H

Hepsi

Här kommer en dum fråga, men jag behöver ett snabbt svar, därav att jag ställer frågan här.... Visst e det väl så att den där hårda pluppen på mitten av hästens ben heter kastanj? Den som växer ut o som man måste klippa ner regelbundet? Jag gör en tipsrunda till mina elever, så jag måste ju ha rätt svar till dem.... :smirk:

Sv: Kastanjen?

Ok, TACK så jättemycket för ditt snabba svar!!! Jag e inte säker på det där om att klippa ner den, det var längesen jag snackade med nån om det, men jag hade för mig att det var så. Det kanske e olika för olika hästar?

Klippt har jag aldrig gjort, däremot filat eftersom de på en häst blev så långa att de hakade i varandra när hon gick, och jag inbillade mej att det gjorde ont :crazy: Så jag tog en hovrasp.

Min sköthäst tappade nyligen en av sina på frambenen, rätt lång var den, nu är det bara någon mm kvar

Jag klipper av dem med sekatör när de börjar bli för långa på mina shettisar. Har varit med om att de rivits loss när de stuckit ut för mycket och det är inte kul...

Nä se de envisa rackarna gör inte det på mina små-pållar, bara på den stora "hästen". Därför har jag klippt bort dem lite försiktigt, hellre det än blodbad :eek: ...

Jag har en nordis med jättestora kastanjer :p . Jag har dock aldrig pillat bort dem eller klippt -borde jag göra det? Är det bara att klippa det som petar ut? Jag trodde det skötte sig själv :o . Men man vill ju inte chansa med sin älskling.
Kan jag göra henne illa genom att ta bort dem?

En tjej i stallet klippte kastanjerna på sin häst idag. Hon reagerade ingenting på det. Hon klippte dock inte ända ner utan lämnade några mm.

Är du osäker på hur du gör när du klipper ner dom eller så, så kan du alltid be din hovslagare att klippa ner dom lite. Jag ber alltid min att göra det i samma veva som skoning om detta nu behövs såklart :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 355
Senast: Boj
·
Kropp & Själ Asså, jag kanske är dum och behöver hjälp med läsförståelse.. och visste inte riktigt heller om jag kunde ställa frågan i någon tråd så...
Svar
5
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka