Karpaltunnelsyndrom

Lill76

Trådstartare
Min 6-årige travare fick nyligen den diagonsen och jag undrar om det finns någon som har erfarenhet eller kunskap om det. Veterinären ordinerade vila i 1 år :eek: men var ändå osäker på om det blev bra.
Operation finns ju, men är inte aktuellt då hästen inte är försäkrad.
Någon som vet nått om alternativa behandlingar? Laser? Något "kosttillskott" typ MSM som har någon positiv verkan?

Sv: Karpaltunnelsyndrom

jag har haft de och de går inte över av sej själv, de måste man operera, iallafall i många fall..på mej gick de inte över.
hur sätter man en sån diagnos på en häst? vilka är symptomen på hästen? tappar den muskler och sånt? aldrig hört att hästar kan få de.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var 3 gradigt halt på ett framben och bedövning i släckte inte hältan. Han var mer halt på böjt spår än på rakt. Han upplevs också som snubblig på det drabbade frambenet. Vi röntgade för att utesluta lösa benbitar. Hästen är svullen över området vid karpaltunneln, på utsidan strax ovanför carpus.

-Arabia, ska kolla tråden under trav om där finns svar på mina undringar!!

Operation brukar ju vara bästa lösningen för att bli kvitt problemet men det går även att spruta hästen. Resultatet blir oftast bra men brukar sällan bli konstant utan man får i regel upprepa behandlingen då och då.

Min häst fick dos kortison sprutad innan han gick på vilan. Svullnaden gick ner till en början men nu efter 3 veckor är han lika svullen igen. Vet du vad en operation kan tänkas kosta?

Oj, då måste det varit en rejäl inflamation?

Min fd valack fick diagnosen för 1 ½ år sen, behandlades med celastan plus någe mer hos en privat vet. Han var igång efter 5 månaders rehab träning. Tyvärr hade han gått förlänge med det onda & det hann sätta sig i skallen på honom så nu är han ridhäst, men hann sätta 2 personliga rekord innan skorna lades på hyllan!

Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 942
Senast: zooii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka