kärlskada

S

skrocken

En häst som jag har ägt har blivit utdömd pga en liten kärlskada (trombos) i ett bakben. Veterinärer som jag pratat med blir väldigt upprörda och kan inte förstå hur den kan ha blivit utdömd för detta. jEnligt dom har många hästar såna här blodproppar utan att vara halta av det. Dom tror att det måste vara något annat fel. Har någon erfarenheter av detta?

Sv: kärlskada

Är hästen halt?

SOm sagt så end el har tromboser utan problem, andra har minitromboser och jätteproblem med hälta.

Ja hästen är halt. Troligen har hon haft denna skada i ca tre år då hon inte varit halt.

sitter dom anslutning till benen så brukar dom iallafall ha rörelsestörningar..kanske inte märks på en häst som inte skall utnyttja all sin kapacitet till max....jag hade en guldivisonare som travade som en kratta...han fick sedemera en eller flera t om prppar i halspulsådern...stackarn....iallafall så blev han opererad för detta och kom tillbaka.....vi provade en "grej" med att ge avmaskningsmedel i 10 dagar...och hästen travade helt rent :eek: troligtvis så släppte proppen ( den förmodade, har ingen annan förklaring) då och hästen trots sin svåra sjukdom och höga klass kom tllbaka med nya segrar o nya rekord.( detta var naturligtvis i samförstånd med veterinär)

Jag tror att det finns ganska många hästar med dessa problem...med hältor som inte kan förklaras.

.lite vrrigt...vi visste inte att eller om han hade en propp i benet också..men hade problem med travet och hade haft i många år....han blev behandlad för proppen i halsen, och fick benet "på köpet"... :D

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
671
· Visningar
48 672
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
577
Senast: FrDrake
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka