Karl Johan, brunsopp eller något annat?

nullo-modo

Trådstartare
Ny på sopp svampar.
Trodde jag skulle hitta taggsvamp på detta ställe men kom hem med sopp.
Som novis på dessa svampar så undrar jag om det blivit rätt med Karl Johan i översta raden och brunsopp i nedre?
20220813_200331.webp


Några i översta raden har tjockare fot, är det snylting? Är dom bara att kasta?

Kommer säkert med fler frågor.
 
Plocka kan man alltid göra för att lära sig fler. Ta hem och studera. Lägga i stekpannan däremot, det är en annan sak.

Men då tar man bara något enskild exemplar.
Ser ingen anledning att ta med okända skivlingar hem, ta kort på dem i skogen räcker gott och väl. Det finns så sjukt giftiga skivlingar.

Men var och en gör givetvis som de vill.
 
Plocka inte de stora, plocka de små innan de har fått mask. Sen kan det vara mask i "tvättsvampen" på undersidan men ändå fint i hatten och foten.
Storleken har rätt lite med att göra om de har mask eller inte faktiskt. Jag har plockat rätt många på samma ställe där de små varit angripna men inte de stora.

Bästa tipset är att ha med sig en svampkniv i skogen och göra grovrensning redan där. Dels så slipper du bära på svamp som är för angripen för att rädda och dels så blir det lättare när man kommer hem.
 
Nä sopp var inget för mig, blä vad det kröp🤢.
Det bästa är att göra en första rensning redan i skogen, typ klyv svampen mitt itu och kolla om den har icke-maskätna delar innan allt hamnar i korgen.
När det gäller svampsnylting såg dina fina ut vad jag kunde se. Det är normalt med så pass bullig fot. Är de angripna brukar det vara partier av ljus hinna på hatten och/eller gula fläckar på foten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 339
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 619
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 529
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp