Karies på häst

J

jordgubba

Någon som har tips på vad man kan göra när hästen har mycket karies? Var in med mitt 5-åriga halvblod till kliniken för tandvård i mitten av juli. Veterinären konstaterade en hel del tand-problem, bla foderinpackningar och mycket karies. Hon lyckades få bort foderinpackningarna och hoppades att kariesen skulle minska iom det. Hon trodde att det stora mängden karies kunde bero på foderinpackningarna. Jag var på återbesök med hästen för en vecka sedan och inga nya foderinpackningar hade bildats, däremot var det lika mycket karies. Veterinären var nöjd med att foderinpackningarna var borta och att fickorna verkar vara förslutna, men är däremot missnöjd med att en så ung häst har så mycket karies.

Är det någon som har erfarenhet av hästar med mycket karies och har tips på vad man kan göra? Hästen i fråga har aldrig fått särsklit "söt" mat, aldrig sockerbitar/betfor/melass. Iofs får han Krafft Groov som ju innehåller melass, men jag tycker det verkar konstigt att han skulle ha fått så mycket karies av det :confused:

Så tips mottages tacksamt!

Sv: Karies på häst

Jag har lärt mig att karies är väldigt ovanligt hos hästar pga deras pH i munnen. Förkommer det så beror det ofta på bindmedel i pelletrerat foder. Även bakterien Streptococcus devriesei har studerats, men jag vet inte hur det gick. TL var involverad i den studien.
Betfor/socker mm anses inte osaka karies hos häst pga deras pH.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
Hästvård Vi tog ut en veterinär för ett par månader sedan för rutinkoll av tänder. Veterinären hade gjort 2 av 3 utbildningar som är speciellt...
Svar
16
· Visningar
2 574
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka