J
jordgubba
Någon som har tips på vad man kan göra när hästen har mycket karies? Var in med mitt 5-åriga halvblod till kliniken för tandvård i mitten av juli. Veterinären konstaterade en hel del tand-problem, bla foderinpackningar och mycket karies. Hon lyckades få bort foderinpackningarna och hoppades att kariesen skulle minska iom det. Hon trodde att det stora mängden karies kunde bero på foderinpackningarna. Jag var på återbesök med hästen för en vecka sedan och inga nya foderinpackningar hade bildats, däremot var det lika mycket karies. Veterinären var nöjd med att foderinpackningarna var borta och att fickorna verkar vara förslutna, men är däremot missnöjd med att en så ung häst har så mycket karies.
Är det någon som har erfarenhet av hästar med mycket karies och har tips på vad man kan göra? Hästen i fråga har aldrig fått särsklit "söt" mat, aldrig sockerbitar/betfor/melass. Iofs får han Krafft Groov som ju innehåller melass, men jag tycker det verkar konstigt att han skulle ha fått så mycket karies av det
Så tips mottages tacksamt!
Är det någon som har erfarenhet av hästar med mycket karies och har tips på vad man kan göra? Hästen i fråga har aldrig fått särsklit "söt" mat, aldrig sockerbitar/betfor/melass. Iofs får han Krafft Groov som ju innehåller melass, men jag tycker det verkar konstigt att han skulle ha fått så mycket karies av det
Så tips mottages tacksamt!