Karens på kylning

Sv: Karens på kylning

Nu när tävlingssäsongen är igång och allt tänkte jag återuppliva den här tråden. Är det någon som har koll på vad som gäller? Är det okej att kyla med lera/isbalsam eller vad man nu vill använda efter att man har slutbesiktigat, eller är det först när tävlingsdagen är slut och sista ekipaget i längsta klassen har gjort det?

Är det någon som kommit fram till om man får sätta lera på benen innan hemfärd eller hur det funkar?

På Vedemaritten som gick nu i april, kom det bla ryttare i 80* till prisutdelningen med kyl-lera på hästbenen. Då var långt ifrån alla ryttare i mål. Och ingen opponerade sig mot det...

Kimmis87: Förstår du verkligen inte att det är STOR skillnad på att kyla med vatten och is? :confused:

Skillnad ja! Men på det sättet de skrivit så lämnar det rum för olika tolkningar. Vatten är alltid vatten, oavsett om det är i fast, flytande eller gasform, det är fortfarande H2O liksom!

Så du har helt missuppfattat det jag har skrivit! Jag har inte nämt någonting om effekten av de olika kylsätten, utan bara hur man kan tolka texten.

Jo, regelverket skiljer på vatten och is just därför att is har en helt annan effekt än vatten.

Vart står det?

För mig är vatten alltid vatten, eftersom att vatten är vatten, såvida man inte tillsätter något och på så sätt får en annan kemisk beteckning.

Jag själv har aldrig använt is, så det är inte alls det saken handlar om. Skulle heller inte göra det eftersom jag skulle vara rädd för frostskador.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka