Sv: Karantän

Det har väl inte med EU och göra för det finns väl sjukdommar i EU som vi inte vill ha i sverige :confused: :confused:

zask skrev:
Det har väl inte med EU och göra för det finns väl sjukdommar i EU som vi inte vill ha i sverige :confused: :confused:
Nej, faktiskt inte! Det ar ett fatal sjukdomar som inte finns i Sverige, som finns i vissa delar av EU, tex rabies. Men det vaccinerar man djuren emot, samt efter 120 dagar efter vaccineringen gor ett anit-kropps test, och efter det ar det fria granser.

Det som dock finns ar parasiter och maskar, men det avmaskar man och ger behandling mot innan djuret reser, sa det ar heller inte problem.

Nu har vi ju dessutom fatt i lagen om EU-pass, nagonting som ar jattebra! Bara man har ratt vaccinationer och ratt papper, ar det helt fria granser.

Kommer ni ihåg mul och klövsjukan för ett par år sedan?
Det är ett sådant fall som kan komma att kräva karantän. Malin Bayard råkade ju lite illa ut den gången och fick inte hem sina hästar efter att de varit ute på tävling. Men det är speciella regler som är nationella så att de kan variera från land till land.

De varierar inte så mycket som man kan tro. De flesta sjukdomar som det kan handla om av samma dignintet som mul och klövsjuka finns internationella överenskommelser och regelverk för. Finns på OIEs hemmsida här tillsammans med bra information om epizootier.

Jovisst, men det hände ju mitt i en epidemi. Då handlade det inte om att djuren fick sitta i karantän, utan om att inte sprida sjukdomen till andra länder!

De flesta djur reser fritt inom EU, om det inte är någonting speciellt på g.
Under mul- och klövsjuke epidemin blev alla tävlingar inställda på Irland, det var inte tillåtet att rida ut, eller transportera ett djur utan att ha ett speciellt tillstånd från jordbruksverket. Hundar fick inte lämna gården den bodde på, och stadshundar fick inte hälsa på på landet.
Vi var tvugna att ha desinfekterings mattor vid infarten till stallet osv.
Men i normala fall är det ju helt annorlunda!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Piglet
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 478
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud