attempt

Trådstartare
Nu kommer en sån där dum fråga...
När jag bärja träna akademiskt använde jag kapson, jag lånade min kompis kapson som hade häst i samma stall.
Nu har jag hästen på ett annat ställe och har tränat med vanligt tränsbett (från marken) .
Är det okej att tärna med tränsbett eller måste man ha kapson?
 
Sv: kapson?

Rebeccah skrev:
Nu kommer en sån där dum fråga...
När jag bärja träna akademiskt använde jag kapson, jag lånade min kompis kapson som hade häst i samma stall.
Nu har jag hästen på ett annat ställe och har tränat med vanligt tränsbett (från marken) .
Är det okej att tärna med tränsbett eller måste man ha kapson?

Jag har aldrig tränat AR med kapson. Jag använder repgrimma, vid en del markarbete, annars växlar jag mellan hackamore, vanligt ttredelat mässingsbett, vanlig tvådelat bridongbett i kombination med globusstång med låg tungfrihet (dvs vanligt kandar), pelhamstång med delta eller dubbla tyglar och portugisisk stång med dubbla tyglar, eller enbart stångtygel. Sadel är en billig, plastig syntetsadel av märke status som jag betalade 600 kronor för och säljaren fick även min gamla utslitna griffin syntet i utbyte. Statussadeln ligger jättebra och fungerar KANON för mig och min häst. I AR, ska man ha den utrustning som hästen trivs och går bra i, eftersom ridningen som i annan ridning går ut på att hästen ska må bra.

Av vad min tränare, sagt och vad många här och på andra AR-sidor har sagt, så går det att använda den vanliga grundutrustningen, som man använder vid annan ridning och hantering av sin häst.

Det finns hoppryttare, som tränare AR och de använder sin hoppsadel och sin vanliga betsling.

Det finns dressyrryttare, som tränar AR och de använder sin dressyrsadel eller vad de nu rider i och sin vanliga betsling.

Det finns westernryttare, som tränar AR och de använder sin westernsadel eller vad de nu rider i och sin vanliga betsling.

Sen finns det hobbyryttare, som tränar AR och de anävnder sin allroundsadel, dressyrsadel, bomlösa sadel, sadelfilt barbackagjord och den betsling som passar dem, vanligt bett, eller bettlöst.

Sen finns det också rena AR-ryttare, som är hängivna sin inrktning och de köper riktig utrustning för sitt ändamål.

AR är ingen hemlig klubb, där man måste ha viss utrustning och "märke i pannan" (tror jag) för att få hållas med. Utan det viktiga är tanken bakom ridningen, vad - hur och varför man utför sin ridning och var det leder och var man VILL att den ska leda.

Mvh

IngelaH
Doktor i kvalificerat svammel
 
Senast ändrad:
Sv: kapson?

Min tränare:

"Vi använder det som funkar."

Alltså, pelham, kapson, tränsbett är oväsentligt, bara hästen trivs med det.
 
Sv: kapson?

pinky skrev:
Min tränare:

"Vi använder det som funkar."

Alltså, pelham, kapson, tränsbett är oväsentligt, bara hästen trivs med det.

:bow: :bow: :bow:

Så enkelt kan man också uttrycka det. :rofl:

*Tänkte inte på det*
 
Sv: kapson?

Det enda tillfälle då jag skulle se det som ett "måste" med kapson är väl vid longering. Det blir väldigt svårt att longera på ett bra sätt med tränsbett tycker jag.

Men, ibland går det lika bra med grimma vid longering, så allt är relativt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp