kapad stråle

S

silverdraken

Hade en ny hovslager ute idag som kapade sidorna på strålen på min häst, för mycket tydligen på ena benet där det blödde 5h efter själva skoningen. Jag var inte med på skoningen så jag kunde inte protestra mot kapningen, har heller aldrig vart med om att man kapar strålen... :crazy:

Varför kapar man strålen och hur ska jag nu sköta den skadade strålen? Den blödde bara lite men konstant, desinficerade och sen viste jag inte vad mer jag kunde göra.
Har försökt ringa hovslagaren men jag har inte fått tag på henne.

Sv: kapad stråle

Min hovis brukar ta lite på strålen (på sidorna eller hur man ska säga)
Hon säger att den typ växer som död hud eller liknande och tar bara bort det "döda" aldrig så det har börjat blöda.

Har tyvärr inget tips om hur du ska sköta det fast så länge det inte ser fult ut borde det väl förhoppningsvis räcka att tvätta rent.

Senast ändrad:

halva strålen var typ borta på sidorna... fast han har aldrig blivit kapad förr och det kanske därför det såg så mkt ut... tänker efter den här erfarenheten inte låta någon kapa den ingen.

Att det börjar blöda är absolut ingen katastrof. Det har verkats bort en aning för mycket bara, inget som hästen tar någon skada av.
Du behöver INTE vara orolig för att låta hovslagaren ansa strålen även i fortsättningen, man bör nämligen göra det...

Men hallå...visst ska man ta när det behövs på strålen men med stor försiktighet eftersom du skapar ömhet om du tar så mycket så att du känner att strålen blir betydligt mjukare, särskilt om det är vid tryckpunkten. Om man tar så mycket att det blöder har man varit mycket ovarsam och jag hade tagit ett allvarligt snack med hovslagaren :mad: . En häst ska inte ha smärtor efter skoning eller verkning om det görs på rätt sätt. Du får givetvis se till att det inte blir inflammerat genom att behandla med något bakteriedödande.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Jag hade haft mer förståelse om det uppkommit ett litet sår som blött men en stråle som blöder 7h efter skoning tycker jag inte är acceptabelt.

För att detta gäller skötseln av hoven, det andra gäller vad jag har som rättighet som kund av en hovslagare

Precis som ameo skriver, strålen skall ansas på sidorna och är den aldrig ansad tidigare kan det finnas blodkärl som vuxit långt ut. Det är dock inget farligt om det blöder, och att det blöder efter några timmar beror ju på att strålen blastas från o till när hästen går på den.
Sen som påpekats skall man inte skära hej vilt men det tror jag inte hon gjort.
Lite aniseptisk tvättning för att undvika infektion och du kan lägga på hovtjära när det inte blöder, den är ju som bekant bakteriedödande.

menar ni allvar? tycker ni det är ok att en hovslagare tar av så pass mkt att hästen blöder?

silverdraken skrev:
menar ni allvar? tycker ni det är ok att en hovslagare tar av så pass mkt att hästen blöder?
Att det börjar blöda händer ALLA hovslagare då och då. Det kan t.ex bero på att hästen rycker till precis när man ska verka hästen, så att man råkar ta en aning mer än vad som var tänkt. Och det ÄR verkligen ingen katastrof om det händer!
Däremot tar det ofta tid innan det slutar blöda, eftersom hoven inte är stilla utan varje gång den belastas så sker en "pumpning" av blod. Ett litet hovbandage kan hjälpa till att stoppa blödningen, men man får vara försiktig när man tar bort det, för har det fastnat i såret så börjar det ju blöda igen när det plockas bort...

Det finns, för övrigt, hovslagare som anser att man SKA verka tills det blöder VARJE GÅNG, så att det komemr nytt friskt blod till hoven. DETTA ställer jag mig frågande till, men de hästar som verkas på detta sätt överlever uppenbarligen också.

Menar allvar??? Normalt sett börjar det inte blöda, men det kan inträffa, men om man skall driva dina ord till sin spets, nej det är inte ok att verka så det blöder om man gör det med avsikt, men det var ju tydligen inte fallet efterssom dom andra tre strålarna var ok.
Det är olyckligt att du inte var på plats och kunde tala med henne när hon gjorde jobbet, för då hade ni kunnat ha en dialog och du kanske sluppit att bli orolig.
Själv är jag noga med att kunden alltid finns på plats om det är en ny kund, bättre att åka en kväll eller en helg om det inte går att lösa en vardag, vill gjärna träffa kunden och diskutera hästens historik så att jag är informerad om tidigare problem.

Rude skrev:
Själv är jag noga med att kunden alltid finns på plats om det är en ny kund, bättre att åka en kväll eller en helg om det inte går att lösa en vardag, vill gjärna träffa kunden och diskutera hästens historik så att jag är informerad om tidigare problem.
Jag skor inte över huvud taget om inte hästägaren (eller ett ombud) är på plats. Skulle aldrig falla mig in att stå ensam i ett stall och sko en häst, för hur snäll den än är så KAN olyckor hända. En av mina lokala kollegor råkade ut för detta, ensam i ett stall med blodet forsande och f*n vet om inte benet var av också.. Oh då var det ändå "bara" ett av stallarna på ridskolan här, men INGEN hörde hans rop på hjälp...

Kan givetvis bara hålla med, jag menade att första gången skall ägaren vara med, sen är det ok om någon annan än ägaren finns på plats, men ensam med hästarna är ingen bra ide det har du helt rätt i!
:bow: :bow:

det var en annan tjej från stallet med. han var inte ensam. Jag hakade på på hennes inbokade tid som jag inte kunde vara med på, annars brukar jag alltid vara med.

Bra att du normalt finns på plats, det är ju du som kan hästens historik bäst, skador, bölder hovtillväxt och annat man behöver diskutera.
Och jag gissar att numera är det inte "brukar" längre, utan alltid.

Kan det ha varit sa att hasten haft stralrota och det var infekterat? Nar sedan hovslagaren trimmade stralen sa brot infektionen ut och det borjade bloda. Givetvis kom det sakerligen ut nagonting mer ocksa, men eftersom denna agaren kom 5 timmar efterat vet vi ju inte vad som hande.

Borde man inte behandla strålrötan med antibiotika innan man karvar så blodet rinner. Kan inte vara bra med bakterier i ett öppet sår :eek: Vilket en skicklig hovslagare skulle ha sett, anser jag. Är det en okänd hov du karvar i måste man vara betydligt försiktigare än när du har verkat hoven innan.

Rolle på Österlen, som inte tycker det räcker med att djuren överlever, de ska må bra också :)
Islandshästar på Lösdrift

DEt hade inte hjälpt om ägaren varit med. Om han slinter med kniven så hinner man ju knappast göra nånting. Min hovis tar alltid lite på strålen men det har aldrig blött där , men däremot i sulan har det hänt. Rycker hästen till så är det hänt...

Är hästen ordentligt stelkrampsvaccinerad?? Annars bör du se till att göra det...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 735
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka