kapad stråle

Sv: kapad stråle

Man verkar bara på strålen om det finns lösa bitar som kan samlas skit under och skapa problem. En helt intakt stråle skall inte röras.

Hälsning Maja

Man behöver NÄSTAN alltid verka strålen i sidled.
Den växer och böjer sig mot hörnvinklarna/traktstöden och till slut bygger en "tunnel" där skräp samlas, i detta fallet var tydligen hästens stråle inte verkad på 5 år och var förmodligen i stort behov av en putsning.
Givetvis olyckligt att ägaren känner som hon gör men hästen mår säkert inte sämre av det inträffade.
Och att som någon dra slutsatsen att det handlar om strålröta är ganska obefogat.

*lånar knapp*

Man måste ta på strålen för att den ska kunna växa rätt å bli stimulerad likaså .
Jag ser alltid till att min hovlagare gör det och när jag skodde så gjorde vi alltid det!
Å visst kan dom ha ytliga blodkärl där men h*n kanske va tvungen att skära till den så den blev rätt om den nu inte hade blivit till slipad på så länge!!

har nu fått tag på hovis och det var inte tal om slint, eller ryckning. hon tog helt enkelt för hårt... då kan man väl säga till?
Men jaja, nu är skadan skedd. idag blödde det inte i alla fall och jag tror han överlever ;)
Ironiskt nog var det faktiskt första gången som jag inte var med vid skoning...

Bra att du fick tag i henne!!
Som du skriver själv är det inget som hästen lider av och det är bra att hon erkänner sitt misstag, även om gränsen mellan lagom och för hårt kan vara hårfin, jag antar att du inte kan se så stor skillnad på hur mycket hon tagit på de olika strålarna.
Klappa hästen från mig...

Bra att du fick tag på henne ...
Å alla kan ju göra hårfina misstag i bland.
Men ja säger som så alltid ska det hända något när man själv inte kan vara med!
Alltid så typiskt.
Ta hand om pållen nu

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 735
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka