Kaos hemma, hur få ordning?

Smulu

Trådstartare
Nu måste jag få snyggt hemma! Vill det ska lukta gott se vackert ut och ändå ha tid att njuta av det.

Men jag har aldrig lyckats tidigare, så hur i hela friden gör man?
Var börjar man?

Jag behöver en handbok i hur man håller det snyggt och fräscht.

Jag undrar detsamma. Har en svag förnimmelse om att jag en gång hade ett sådant hem men efter en flytt blev det aldrig riktigt bra igen. Ska bli spännande att se vad andra har för tips :)

RENSA! Släng allt du inte behöver, så att dina saker får gott om plats i förråd, garderober, lådor m m. Då är det lättare att städa och plocka undan saker. Detta kan ta tid, kanske ett par helger om du har mycket, men värt det.

Försök att plocka undan saker direkt, att göra det till en vana (har inte lyckats själv, men försöker).

Skaffa diskmaskin om du inte redan har (och det får plats).

Inred så att du verkligen gillar det och trivs i din bostad. Då får man ett helt annat driv i att hålla ordning. Jag har mycket lättare där jag bor nu jämfört med förra lägenheten då jag trivs bättre och därmed vill hålla det fint på ett annat sätt.

Boka in tid för städning varje vecka, skriv det i almanackan. Jag gör inte så själv, men kanske kan funka.

Lite tips från mig som ofta behövde ett par dagars förvarning innan besök kunde släppas in i gamla lägenheten men som lyckats hålla den nya ok i över två år. Denna kan jag göra presentabel på ett par timmar när den är som stökigast, då det inte blir så illa längre.

Senast ändrad:
Första tar man en ordentlig storstädning.
Ha inte en massa småsaker liggandes överallt, var sak har sin plats.
Ha oxå någon låda eller garderob som man kan "slänga" in saker i som man inte vet var man ska sätta. KOm ihåg att gå igenom den ibland för att det inte ska bli överfull.
När du har fått städat och snyggt. Håll efter det alla dagar, Plocka undan direkt, Dra över med dammsugarn. Försök planera in en stund per dag för städning så blir det inte så mycket på en gång.
Plocka bort från golv/ytor tar ju inte länge, nästa dag drar du över med dammsugarn.

Jag tror man ska plocka undan direkt efter sig. Sen tror jag en bra strategi är att avsätta en kvart varje dag till att städa/rensa, kanske i en reklampaus i favoritprogrammet. Det gör att man inte samlar på sig massa saker att göra på en gång, för då kan det lätt bli tråkigt.

En rejäl rensning är en bra början. Andra är förvaring, att var sak har sin plats istället för att man bara flyttar runt sakerna mellan köksbord/bänk, pall i hallen osv när man städar underlättar också.

Jag gör som så att jag har två städdagar i vecka. Den ena är måndag, för efter helgen har det alltid en tendens till att vara rörigt och ligga saker överallt. Den andra är torsdag, för att plocka inför helgen.

Vanligtvis kör jag grovstädningen i början på veckan, då dammsuger jag, moppar och torkar, dammar och vädrar mattor, skurar toa och liknande. Disk är en dagssyssla här, med familj och enbart en bänkdiskmaskin som jobbar så snabbt den kan. Jag har även minimerat den tråkigaste sysslan, tvätten. Och införskaffat en stor tvättmaskin med kombinerad torktumlare. Så trots att jag vet att det är gräsligt att torktumla allt för miljöns skull så är det precis det jag gör. Jag slänger in smutsig tvätt, och plockar ut ren, torr tvätt som det bara är att vika.

Beroende på årstid, så går torsdagsstädningen olika snabbt. Ibland hoppas den över helt, ibland dammsuger jag, ibland plockar jag bara lite. Hunden drar in olika mycket, sommaren har varit lyxig, och såfort snön kommer blir det mindre igen.

Men så har jag gjort för att kunna koppla bort städningen veckans övriga 5-6 dagar. Sen är det en fördel att vi är 2 vuxna som hjälps åt med städningen. Vi börjar med att plocka, och sen dammsuger maken ett rum, som jag moppar direkt efteråt. Sen dammar en medans den andra tar toan. Totalt går städningen på ungefär en halvtimme vilket gör att det inte känns oöverkomligt, och det därmed faktiskt också blir av varenda vecka.

Tre högar. Släng, spara, sälj. Var sak ska ha en bestämd plats, annars får den åka ut. Ta dig tid varje dag att lägga saker på sin plats. Direkt. Lägg det inte på köksbordet, ta det direkt till sin plats. Se till att det finns en plats. Sortera posten direkt. Tidningar i återvinningen, släng kuvert, lägg fakturorna i mappen som du gjort för obetalda fakturor (när de är betalda sätter du in dem i pärmen du gjort iordning).

Ta dig vardagstid att göra saker direkt. Se det som en avkoppling. Då slipper du storröjningar.

Bra delmål! Det mest basala faktiskt. Och med det beslutet kommer en rensning. "Denna vill jag behålla, då måste jag göra mig av med något annat så jag har plats för denna".

Säger som dom andra.

1. Rensa ut och gör en ordentlig storstädning.

2. Ha olika platser för olika saker (i skåp/lådor) så det är lätt att hitta när du väl behöver det.

3. Plocka undan direkt eller iallafall samma dag (senare på kvällen) så du alltid vaknar till ett rent hem.

4. Ha minst en storstäddag per vecka så det aldrig hinner bli kaos.

5. Köp hem/plocka doftande blommor då och då så blir det extra trevligt

Åh, jag önskar också att mitt hem alltid var presentabelt. Jag har hittills aldrig lyckats ha det snyggt särskilt länge ;) Just precis nu håller jag på med ett större omsorteringsprojekt som förhoppningsvis ska leda till att det blir enklare att hålla ordning. Hoppas hoppas!

Mitt stora stökproblem just nu är alla böcker som ligger i högar överallt. Det ska upp fler hyllor på väggen, men jag kan inte ta hit borrhjälp förrän jag har sorterat det värsta. Men förhoppningsvis i veckan!

Heja oss!

Svarar som jag alltid gör i såna här trådar ;)

Plocka undan allt eftersom och städa en stund varje dag så hinner det aldrig bli rörigt/grusigt/dammigt, det luktar alltid fräscht och är allmänt trivsamt och 15-20 minuter varje dag kan alla faktiskt avsätta för sånt om de vill.

Finner mig alltid stå där med någon pryl ja hopp och var ska jag lägga den här då??? Så ordna bostäder för saker som ska vara kvar verkar var en prioritet.

Nu måste jag få snyggt hemma! Vill det ska lukta gott se vackert ut och ändå ha tid att njuta av det.

Men jag har aldrig lyckats tidigare, så hur i hela friden gör man?
Var börjar man?

Jag behöver en handbok i hur man håller det snyggt och fräscht.
Mitt enkla knep för att lyckas hålla ut är att få gäster med lagoma tidsintervall. Jag städar då ;)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: cili
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden