En rejäl rensning är en bra början. Andra är förvaring, att var sak har sin plats istället för att man bara flyttar runt sakerna mellan köksbord/bänk, pall i hallen osv när man städar underlättar också.
Jag gör som så att jag har två städdagar i vecka. Den ena är måndag, för efter helgen har det alltid en tendens till att vara rörigt och ligga saker överallt. Den andra är torsdag, för att plocka inför helgen.
Vanligtvis kör jag grovstädningen i början på veckan, då dammsuger jag, moppar och torkar, dammar och vädrar mattor, skurar toa och liknande. Disk är en dagssyssla här, med familj och enbart en bänkdiskmaskin som jobbar så snabbt den kan. Jag har även minimerat den tråkigaste sysslan, tvätten. Och införskaffat en stor tvättmaskin med kombinerad torktumlare. Så trots att jag vet att det är gräsligt att torktumla allt för miljöns skull så är det precis det jag gör. Jag slänger in smutsig tvätt, och plockar ut ren, torr tvätt som det bara är att vika.
Beroende på årstid, så går torsdagsstädningen olika snabbt. Ibland hoppas den över helt, ibland dammsuger jag, ibland plockar jag bara lite. Hunden drar in olika mycket, sommaren har varit lyxig, och såfort snön kommer blir det mindre igen.
Men så har jag gjort för att kunna koppla bort städningen veckans övriga 5-6 dagar. Sen är det en fördel att vi är 2 vuxna som hjälps åt med städningen. Vi börjar med att plocka, och sen dammsuger maken ett rum, som jag moppar direkt efteråt. Sen dammar en medans den andra tar toan. Totalt går städningen på ungefär en halvtimme vilket gör att det inte känns oöverkomligt, och det därmed faktiskt också blir av varenda vecka.