Känsligför skänkeln. . .

Sv: Känsligför skänkeln. . .

Jag har ridit en ponny nu i två år som inte har gått att röra med skänken utan jag har fått ha mina fötter lite ut ifrån honom, och jag har utbildat honom utifrån detta, han blir bara stressad om man lägger till dem, även i skritten..

han går på vikthjälper och på min sits, efterhand som han har blivit mer utbildada så har jag kunnat flytta in skänklarna mot han, men jag kommer aldrig att kunna sitta med skänklarna intill honom, men eftersom han är så fruktansvärt lydig på mina vikthjäper och alla mina signaler så är han för dutigare ryttare väldigt rolig att rida och där är de som har sagt att han är en av sveriges mest välridna ponnyer och då behöver jag inte sitta med skänklarna om honom..

Jag tycker att du ska jobba vidare och bara rida, ska du flytta på en volt så runda din häst runt benet istället, inte skänklen. efterhand som din häst blir tryggare med den ridningen kommer du kunna rida mer och mer men man ska ju alltid eftersträva att ha en häst som du inte behöver rida framåt, du ska vara glad att din häst är så pass känslig och framåt som den är =) viktigt också är att du är noga med att hästen ligger på yttertyglen, hoppas det har hjälpt något.

/lancet

hmmm... skänkeln ska alltid ligga intill hästens sida, men för den skull behöver den inte tro att den ska flyga i luften bara för att den ligger där.

Det är just därför hästen måste läras att acceptera att ha skänkeln intill trots dess känslighet.

vi strävar väl efter att kunna göra så få hjälper som möjligt, och jag anser att lite skänklar här och där gör hästen förvirrad. som sagt ibland används den för att svänga och ibland för att göra en skänkelvikning. dessutom blir det bara en massa extra intryck om du måste skänkla där, dra i tygeln där, skänkla här, sitta över där och , dra i tygeln här. verkar bara jobbigt. dessutom skulle du vilja ha en sporre i din sida av magen? "pet, pet, pet"

Här är det inte fråga om lite skänklar här och var utan exakt anpassade hjälper efter bästa förmåga. Du verkar ha en helt skev bild av god dressyrridning om du tror den innebär dragande i tyglar och bankande sporrar (vilket för övrig är HELT omöjligt på en skänkelkänslig häst).
Vad jag menar är att överkänsligheten är en fas som man måste jobba sig ur, för mig skulle det inte vara ett alternativ att byta gren. Även om man mest rider på vikt så måste hästen kunna acceptera skänkeln, annars kan den i värsta fall bli farlig att rida (får panik om man håller om eller lägger till en skänkel).

det här är nog det mest deprimerade forumet någonsin! alla är så jävla griniga jämt och ständigt!

anatgligen eftersom du har en väldigt negativ syn på dressyrryttare redan från början..

Skänkeln består ju av två delar...

Du har ju både över och underskänkel.
Överskänkeln formar hästen, medan underskänkeln ber om mer bakbensaktivitet - när det fattas.

Ber om man om bakbensaktivitet innan hästen är korrekt formad med överskänkel och possition och vikthjälper så blir det gärna så som du skriver på en känslig häst.

Eller så börjar hästen stå emot skänkeln, eller så skärmar den av sig - så det behövs sporrar :crazy:

Jag har själv en häst som är extremt känslig för underskänkeln.
Men det finns ju som sagt en överskänkel...och vikthjälper...

Man skall vara försiktig att vänja hästen för mycket vid skänkeln tycker jag- det kan lätt döda hästens egen motor....
och ryggverksamheten

Senast ändrad:

Överskänkeln formar hästen, medan underskänkeln ber om mer bakbensaktivitet - när det fattas.

Ber om man om bakbensaktivitet innan hästen är korrekt formad med överskänkel och possition och vikthjälper så blir det gärna så som du skriver på en känslig häst.

Eller så börjar hästen stå emot skänkeln, eller så skärmar den av sig - så det behövs sporrar :crazy:

Man skall vara försiktig att vänja hästen för mycket vid skänkeln tycker jag- det kan lätt döda hästens egen motor....
och ryggverksamheten

Okej, tack för svaret.
eftersom hästen min inte är alltför lättriden så fungerar det oftast inte med vikthjälper och överskänkel. Eller jovisst, inte kan jag säga att det inte funkar men det är ba att det känns som att det verkligen skulle behövas lite underskänkel ibland då hon sladdar ut med baken och förböjer sig lätt även om vikthjälper och överskänkeln är "aktivt" eller hur man ska förklara. Så, om jag inte förstått helt fel, så kanske jag ska prova sporrar? men borde hon inte bli ännu känsligare då?

och ryggverksamheten

Ditt svar stämmer nog för vissa hästar men jag känner inte in min egen i det. De gånger jag har problem med överdriven skänkelkänslighet är det inte fråga om att det fattas bakbensaktivitet. Det är snarare så att det finns övermåttan med energi och aktivitet och att han inte är nog psykiskt lösgjord och därför blir överambitiös och "slynglig" och får då alldeles för stora reaktioner i proportion till skänkelhjälpen (som är så ytterst lätt).
Det kan hända vid väderombyten elelr stark blåst, om han inte fått motionera i den mån han behöver eller om det av någon annan anledning blivit oliiiidligt spännande och löses som sagt bäst av att flytta honom i skritt. Accepteras skänkeln där så accepteras den även i andra gångarter. Det är dock hursomhelst uppbyggt för ev. bus vilket bäst löses i den gångart han provar busa (brallar han i galoppen så löser man det i galopp).

no offense but...

sladdar hästen ut med bakdelen är det du som inte har koll på dina sittben.. har du inte koll på dem så kan du inte kontrollera bakdelen - det har inget med underskänkeln att göra

Senast ändrad:

jag tror du missförstår mig

Om det inte fattas bakbensaktivitet så finns heller inget bruk för underskänkeln - alls.

Det är din tolkning att hästen är överkänslig... dess känslighet fär skänkeln kanske står i relation till den balans som den rids i.

Observera - jag är ingalunda ute efter att klanka ned på ryttare - utan vill bara så ett frö att man faktiskt kan både tänka och tolka hästens beteende på olika sätt

Senast ändrad:

du måste få vikthjälper och överskänkel att fungera genom att få kontroll på dig själv, du kan ju aldrig få hästen att sluta sladda genom att använda underskänklen, du måste sitta på båda sittbenen och vara följsam och bara använda dina sittben och vikthjälder du kan ju rama in hästen genom ytter överskänkel i volter.

jag tror du missförstår mig

Det gör jag antagligen för jag förstår fortfarande inte ditt svar:o .

Om det inte fattas bakbensaktivitet så finns heller inget bruk för underskänkeln - alls.

Jag håller inte alls med om att att bara för att man har bakbensaktivitet ska man inte använda underskänkeln.
Jag tycker det är självklart att skänklarna måste få ligga längs sidan av hästen, det tillhör grundlydnaden att en sådan acceptans ska finnas. Ska jag exempelvis rida en skänkelvikning så ligger min sidförande skänkel ngt fastare mot hästens sida än ytterskänkeln (som även den kan läggas an med olika styrka som mothållande eller drivande) även fast själva rörelsen främst stödjs av vikthjälpen.
Nu är jag så pass liten, 1.59, med en 1.67 hög häst så några fladdrande underskänklar är en fysisk omöjlighet....

Det är din tolkning att hästen är överkänslig... dess känslighet fär skänkeln kanske står i relation till den balans som den rids i.

Ja det är min tolkning och det bedömer jag antagligen bättre än du. Jag är helt övertygad om att det enbart är väderberoende och inte har någon som helst relation till balansen hästen rids i.
Då jag ridit in honom och haft honom i 7 år så vet jag precis vad som är hans normalläge vilket är uppmärksam och lätt för hjälperna. Det få gånger per år då vi har problem med överkänslighet är definitivt väderberoende eller ev. överenergi. Med bättre grundlydnad blir antagligen gångerna att bli ännu färre även om han nog alltid kommer att reagera på stark blåst.

Observera - jag är ingalunda ute efter att klanka ned på ryttare - utan vill bara så ett frö att man faktiskt kan både tänka och tolka hästens beteende på olika sätt

Må så vara men du läser oss fortfarande inte rätt. Dina råd och åsikter verkar riktade till en helt annan sorts häst och ryttare.

Det är just därför hästen måste läras att acceptera att ha skänkeln intill trots dess känslighet.

Hm...hur blir det om du accepterar hästens känslighet? Var skulle ni mötas då?

Tja, han är i princip alltid lätt för hjälperna och det är inga problem, snarare en förutsättning ju mer samling som ska till. Jag kan däremot inte acceptera att han flyger i luften eller kastar sig åt sidorna av att känna min skänkel vid sin sida bara för att det blåser.... :eek: Jag har inga problem med att han påverkas av väder men det får inte gå för långt. Eftersom den värsta skänkelkänsligheten "botas" med att arbeta honom i skritt och flytta honom i skänkelvikningar, skolor etc. så behöver jag inte acceptera det, jag åtgärdar istället. Tack för ditt svar dock!

* kl *

Men en överkänslighet för tex innerskänkel (läs underskänkeln) vid en hörnpassering el volt blir för mig att man är för kraftig i den hjälpen och glömmer bort ytterhjälpernas betydelse.

Ytterskänkelns uppgift är jö att runda hästen med hjälp av inner.
Om man nu vänder på hjälpgivningen att först koncentrera sig på ytter och sedan bara hjälpa till med inner för att sedan återgå med en kramning av ytterhand och stödja med ytterskänkel....hur tar din häst det ?

Senast ändrad:

Jag tycker du ska vara glad för känsligheten .... som du skrev ska det ej nu går till överdrift.

Har en häst som oxå är känslig och om han ej är det så ser jag till att han blir !! snabb att reagera för hjälper är för mig det viktigaste!

Men ställer mer krav på oss ryttare då......man får tänka på vad man gör ;)

* kl *

Men en överkänslighet för tex innerskänkel (läs underskänkeln) vid en hörnpassering el volt blir för mig att man är för kraftig i den hjälpen och glömmer bort ytterhjälpernas betydelse.

Det är inte en sortens överkänslighet jag talar om. Den överkänslighet jag menar inträffar ca 10 ggr per år och innebär att skänkeln inte ens får snudda hästens sida utan en omedelbar, mycket stor reaktion.

Ytterskänkelns uppgift är jö att runda hästen med hjälp av inner.
Om man nu vänder på hjälpgivningen att först koncentrera sig på ytter och sedan bara hjälpa till med inner för att sedan återgå med en kramning av ytterhand och stödja med ytterskänkel....hur tar din häst det ?

Han har vanligtvis inga som helst problem att runda sig för innerskänkeln eller att ta emot stöttning från ytterskänkeln. Oavsett om man vänder hjälpginingen eller ej.

Tror du missförstod mig lite.....inlägg nr 34 var till TrådSkaparen :crazy:
skrev * kl *

Det sista nr 35 var till dig däremot då jag kan hålla med om mkt du skrev i denna tråd.
Ridmässigt vill jag få en direkt feedback = reaktion från hästen vid hjälpgivning och tycker att det är vi ryttare som avgör i de flesta sitvationer hur känsliga dom ska vara.

det här är nog det mest deprimerade forumet någonsin! alla är så jävla griniga jämt och ständigt!

Har du funderat på varför.....är det beroende på vad du skriver själv kanske :angel:

Som man bemöter andra blir man själv bemött...har du hört den förut ;)

...när jag lägger till skänkeln så antingen så tror hon att det är en galoppfattning och börjar galoppera, annars så börjar hon "sladda" med rumpan eller flyger åt alla håll och kanter.

Andas... :p Troligtvis gör du mer än lägger till skänkeln o det känner hästen. Försök bli mer medveten om vad som händer i din egen kropp o styr upp den, så kommer hästen funka bättre. Du kanske spänner dig, viker dig i sidan o gör för mkt på en gg? Hästen kan då känna sig frustrerad o överreagera.

Tro på din häst. Tro på att hon vill göra rätt. Andas, le, koppla av, låt det bli fel ibland, skratta o prova igen. Var tacksam för att du har en känslig häst, så att det räcker med små hjälper. Var rädd om det. Räcker det med att tänka "skänkel" så är väl det underbart..? :bump:

Ju trippigare hästen är, desto coolare måste du vara - då når ni gemensam balans. Hon läser dina tankar. Le - o andas. :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 434
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka