Känsligför skänkeln. . .

E

emgard98

Hej.
Min häst är jätte känslig för skänkeln och det mest i trav. Skritten går bra.
Travar vi och jag ska forma henne i hörnet, på en volt ller kanske göra skänkelvikning eller något liknande så när jag lägger till skänkeln så antingen så tror hon att det är en galoppfattning och börjar galoppera, annars så börjar hon "sladda" med rumpan eller flyger åt alla håll och kanter.

Någon som har några tips om hur man ska få bort detta? =(

Sv: Känsligför skänkeln. . .

Ingen? =(
Vill ha lite tips.

mitt tips är att prova på akademisk eller centrerad ridning! då ska skänkeln knappt användas (den ska ligga still intill hästen) och du kommer att lära dig att göra rörelserna med kroppen (=höfter,axlar,vikthjälper osv. osv.) istället. :bump:

Det gäller i "vanlig" dressyr också. Den starkaste hjälpen är vikten.

kanske den starkaste,ja...men inte den enda. och vad hade det med saken att göra egentligen? jag ville bara ge lite tips eftersom hennes häst var känslig för skänkeln, varför inte lära sig att nästan helt ta bort skänkeln istället?

En välriden häst måste enligt mig ha acceptans för skänkeln. Sedan kan man arbeta på att mest använda vikten men hästen måste acceptera skänkeln, det tillhör grundlydnaden.
Arbeta henne mycket i skritten i början, flytta sidvärts, gör skolor etc. och se så att hon accepterar skänkeln och inte flyr för den, då får du göra halt, prata lugnande och börja om igen. Mycket beröm när hon gör rätt.
Kör sedan liknande övningar i trav, se till att du hela tiden har ett mjukt omslut som du vid behov kan förstärka (skänkelhjälp) för att sedan gå tillbaka till det mjuka omslutet igen direkt hon tar hjälpen.
Jag har ibland samma problem när min häst är extra energifull, han blir då otroligt känslig för hjälperna och då hjälper det bara att gå tillbaka till skritten och flytta honom där för att han inte ska flyga omkring på ridbanan i traven eller galoppen.
För mig skulle det inte fungera att rida utan skänkel som en lösning på problemet, jo han är uppmärksam och fungerar bra på vikthjälperna men jag kan inte ha en häst som flyger i luften för att skänkel råkat nudda hans sida. Bättre lösa problemet än att gå runt det.

Jag menade bara att hon inte alls behöver byta inriktning, eftersom det även i dressyr ska vara så att skänkeln ligger stilla intill hästens kropp. Det är ju inget unikt för AR/CR.

Jag tror (som Sar skriver) att det är en utbildnings- och vanefråga. Hästen vänjer sig vid skänkeln efter hand (den ska ju reagera för skänkeln).

En välriden häst måste enligt mig ha acceptans för skänkeln. Sedan kan man arbeta på att mest använda vikten men hästen måste acceptera skänkeln, det tillhör grundlydnaden.
Arbeta henne mycket i skritten i början, flytta sidvärts, gör skolor etc. och se så att hon accepterar skänkeln och inte flyr för den, då får du göra halt, prata lugnande och börja om igen. Mycket beröm när hon gör rätt.
Kör sedan liknande övningar i trav, se till att du hela tiden har ett mjukt omslut som du vid behov kan förstärka (skänkelhjälp) för att sedan gå tillbaka till det mjuka omslutet igen direkt hon tar hjälpen.
Jag har ibland samma problem när min häst är extra energifull, han blir då otroligt känslig för hjälperna och då hjälper det bara att gå tillbaka till skritten och flytta honom där för att han inte ska flyga omkring på ridbanan i traven eller galoppen.
För mig skulle det inte fungera att rida utan skänkel som en lösning på problemet, jo han är uppmärksam och fungerar bra på vikthjälperna men jag kan inte ha en häst som flyger i luften för att skänkel råkat nudda hans sida. Bättre lösa problemet än att gå runt det.

hmmm... skänkeln ska alltid ligga intill hästens sida, men för den skull behöver den inte tro att den ska flyga i luften bara för att den ligger där. vi strävar väl efter att kunna göra så få hjälper som möjligt, och jag anser att lite skänklar här och där gör hästen förvirrad. som sagt ibland används den för att svänga och ibland för att göra en skänkelvikning. dessutom blir det bara en massa extra intryck om du måste skänkla där, dra i tygeln där, skänkla här, sitta över där och , dra i tygeln här. verkar bara jobbigt. dessutom skulle du vilja ha en sporre i din sida av magen? "pet, pet, pet"

Jag menade bara att hon inte alls behöver byta inriktning, eftersom det även i dressyr ska vara så att skänkeln ligger stilla intill hästens kropp. Det är ju inget unikt för AR/CR.

Jag tror (som Sar skriver) att det är en utbildnings- och vanefråga. Hästen vänjer sig vid skänkeln efter hand (den ska ju reagera för skänkeln).

nej jag vet att det inte är unikt för AR/CR. MEN, om man kan rida utan skänkeln kanske ritten blir lite behagligare, eftersom hon nu tyckte att hästen var känslig. dessutom sa jag bara att hon kunde ju prova på. tänkte att det kanske kunde passa. det kanske funkar eller så gör det det inte. det är ju så idividuellt också. dessutom kan man ju göra en kombination av vanlig dressyr och AR. ser bara möjligheterna för att utvecklas. jag använder mig av skänkel när jag vill att hästen ska gå framåt då den inte reagerar för mina höfthjälper.

Så gör jag också! ;)

va bra :) har inte speciellt bra erfarenhet av "vanliga" dressyr ryttare som sågar ner hästen i form och samtídigt skänklar i varje steg för att den inte ska göra halt. får väl hoppas och tror att alla inte rider så, men jag är lite skeptisk till "vanlig" dressyr

va bra :) har inte speciellt bra erfarenhet av "vanliga" dressyr ryttare som sågar ner hästen i form och samtídigt skänklar i varje steg för att den inte ska göra halt. får väl hoppas och tror att alla inte rider så, men jag är lite skeptisk till "vanlig" dressyr

Nu tycker jag att du generaliserar för mycket...

Hej.
Min häst är jätte känslig för skänkeln och det mest i trav. Skritten går bra.
Travar vi och jag ska forma henne i hörnet, på en volt ller kanske göra skänkelvikning eller något liknande så när jag lägger till skänkeln så antingen så tror hon att det är en galoppfattning och börjar galoppera, annars så börjar hon "sladda" med rumpan eller flyger åt alla håll och kanter.

Någon som har några tips om hur man ska få bort detta? =(

Innan man svarar på en sådan fråga så är det viktigt att veta om hon är rädd och osäker för skänkeln, eller om hon är lyhörd, ambitiös och energisk, eller tjurig.

Hur uppfattar du henne, om du sitter still med skänklarna men rör dig hastigt i sadeln, hur reagerar hon då?

När du tömkör, hur reagerar hon på linorna?

Håller med Sar om att hästen ska vara van vid skänkeln som en "vanesak"
Vill inte rida akademiskt. Och att vi dressyr ryttare sågar ner våra hästar på tygeln är ju definitivt inte rätt? Att få en häst att gå i rätt form så rids hästen bakifrån framtill handen som du antagligen har hört talas om. Jag tar och ger i tygeln håller om med skänklarna och tillslut så blir hon mer avslappnad och får en fin avslappnad form.

Min häst är inte så "farligt" skygg för skänkeln om jag bara håller om, men lägger jag till skänkeln lite mer som vid en förflyttning så flyger hon åt alla håll.

Innan man svarar på en sådan fråga så är det viktigt att veta om hon är rädd och osäker för skänkeln, eller om hon är lyhörd, ambitiös och energisk, eller tjurig.

Hur uppfattar du henne, om du sitter still med skänklarna men rör dig hastigt i sadeln, hur reagerar hon då?

När du tömkör, hur reagerar hon på linorna?

Hon lyssnar på skänkeln bra i skritten, så går det alltså hur bra som helst. I traven är hon väldigt framåt och lägger jag då till skänkeln lite extra så puttar hon ut rumpan hon åt alla håll å kanter.
Hon bryr sig inte särskillt om jag rör mig hastigt i sadeln. Inte vad jag vet iaf :P.
När hon tömkörs går det huuuur bra som helst. Jätte duktig.

Jag med..det där var väl verkligen at ta i :crazy:

men herregud vad griniga ni är, jag berättade bara vad jag hade sett. jag sa inget om er, men ni verkar känna er träffade. men men, ni rider säkert skit bra! hur kan jag veta...punkt slut

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 434
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka