Känsligaste perioden i dräktigheten?

Sv: Känsligaste perioden i dräktigheten?

Fast jag tycker det är helt vansinnigt att tävla ston som är dräktiga..
Hur tänker travhästägarna igentligen?

Först betala en bokningsavgift på låt säga 5000 kronor.
Sedan ställa märren på semin för låt säga 4000 om hon kanske ska tas ett par gånger.
Eventuella behandlingar och andra avgifter ej inräknade.

men ägarna är helt villiga att kasta bort upp till 10.000 och låta märra tävla ett tag till.

Sånt begriper inte jag faktist..
Och sådana märrar skulle inte jag vilja ha in..

AM

Vidare..

Allmän info..

Om man tar och läser på lite om embyon och dess utveckling fram till dag 42 så kanske man förstår varför det inte är så tokigt att ta det lungt dom dagarna..

Man kan faktist dräktighetskolla på dag 25 och se hjärtslag.
Sedan släppa ut märren i en stressig miljö..
Kolla direkt efter vad som skett..
POFF, fostret borta.

AM

Hej. Bestäm er antingen avel eller ridhäst!Ta reda på fakta innan ni betäcker!

Finns inget som e bättre än å hålla stoet i fin form när den e dräktig! Men visst sen e det ju ingen hårdträning jag menar, men som sagt som många andra skrev att det e ju ingen sjukdom å vara gravid heller :devil:

Har hållt igång mitt sto alla ggr å hon har haft jättebra fölningar. Dessutom hatar hon å stå still alltid. Tror knapptd finns nån häst som tycker d e kul å bara "hänga" i en hage...:crazy:

Vidare..

Allmän info..

Om man tar och läser på lite om embyon och dess utveckling fram till dag 42 så kanske man förstår varför det inte är så tokigt att ta det lungt dom dagarna..

Man kan faktist dräktighetskolla på dag 25 och se hjärtslag.
Sedan släppa ut märren i en stressig miljö..
Kolla direkt efter vad som skett..
POFF, fostret borta.

AM

Hej ;)

Jag har istort sett bestämt mig för att köra ner mitt sto nu till Rosevelt Det blir en resa på 38 mil för henne i släpet :crazy:

Roosevelt finns inte på skick därav måste jag ner till stationen med henne .

Själv har jag bestämt att hon ska stå kvar till minst 45 dagar dräktighet och sen köra hem henne blir det bra efter detta eller är jag tokdum som kör henne ner till skåne och riskerar för mycket med dräktighet !?

Eller ska jag hämta på 16-17 dagar och sen köra henne till vet för ultra på dag 45 är 45 dagars betalning för det måste jag göra .

Mia med beslutsamhetsångest :crazy:

Då kommer du ner till mina trakter:D
Jättetrevlig station och nu med nytt stall!

Har du kollat om hon får gå på bete eller stå på box under tiden?

Jag körde mitt sto 50 mil (hon är där nu). Jag låter henne stå kvar tills ultraljudet är gjort på dag 17. Kommer att köra hem henne på dag 21-22.. Lite orolig är jag, men får ta det lungt. Som min hingsthållare sa... Är fostret (embryot) friskt och riktigt så går det bra. Om det resorberas beror det nog på att nått är fel och naturen har sin gång. Jag kommer att rida henne i normalt, att hon ska vara i god form under hela dräktigheten anser jag vara en självklarhet. Självklart borde ju förlossningen bli lättsammare då...

Då kommer du ner till mina trakter:D
Jättetrevlig station och nu med nytt stall!

Har du kollat om hon får gå på bete eller stå på box under tiden?

Jag har frågat om bete så det förutsätter jag och dom pratade förra veckan om att det snart var dags för bete :)

Och jag åker nog på måndag så jag beräknar uppstallning och sen betet till henne ..

Mvh Mia

Eftersom det är 45 dagars avgift på henne så får hon stå kvar till den tiden istället för att köra hem och sen köra henne till Ultraljud igen istället .

Det kanske hade varit skillnad om det varit 90 dagars koll och att jag då resonerat annorlunda ;) men tror inte det för då kan jag inte ombetäcka henne . Skulle även då velat haft 2 ultraljud på henne på 45 och 90 .

Mvh Mia

Hej ;)

Själv har jag bestämt att hon ska stå kvar till minst 45 dagar dräktighet och sen köra hem henne blir det bra efter detta eller är jag tokdum som kör henne ner till skåne och riskerar för mycket med dräktighet !?

Eller ska jag hämta på 16-17 dagar och sen köra henne till vet för ultra på dag 45 är 45 dagars betalning för det måste jag göra .

Mia med beslutsamhetsångest :crazy:

Låt henne stå kvar till 45.
Skulle hon släppa vid 30 så har dom en chans att börja om.

Och det är bara dyrt och dumt att köra flera gånger..

Lycka till med märra :D

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 295
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår