Känsligare mot insekter??

R

Red_Tee

En så kallad "hästkunnig" i min närhet påstår att hästar som är importerade från Europa typ Belgien, Holland och så vidare är extra känsliga mot insekter?

Är det så? Någon som vet?:confused:

Sv: Känsligare mot insekter??

Så kan det vara ,ja. Det kan vara så att vissa insekter som vi har här inte finns i andra länder och då blir hästarna överkänsliga när dom kommer hit. Inte alls ovanligt.

Men vad har vi för insekter som inte finns i Europa?

Intressant!Vi har nämligen en ponny som är importerad från Belgien och han är otroligt känslig för insektsbett!Han får nässelutslag över hela kroppen på somrarna ibland.

jag tror att det kan bero på att dom inte har lika mkt insekter eftersom dom oftast inte har tex lika mkt skog och vattendrag som vi har. kolla bara på holland och tyskland inte ett ända träd så långt ögat kan nå :O och det märks ju bara här i sverige bor man i ett område med mkt träd=mkt insekter, område med nästan bara gärden lite insekter.

Nu är du nog ute och cyklar är jag rädd..:grin:

Det finns minsann en himla massa skog i tyskland. Inte i städerna då iofs.:angel:

Nä, jag tror snarare att det beror på andra slags insekter som svidknott som någon skrev ovan.
Det är ju samma med hästar på island. Det finns säkert insekter där med men har hästen inte utsatts för en viss insekt i unga år och på så vis utveclat sitt immunförsvar mot den så får den det svårt med dom senare.

ja min var superkänslig, tror det beror på att han inte var ute så mkt i sitt hemland.

på island har dom typ alla insekter som vi har här utan just svidknott vad jag förstått..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 910
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka