Känsliga njurar?

Polly_Mulle

Trådstartare
Problem med hästen - igen!
Det kommer varje år vid samma tid, nu på hösten. Han går inte fram när man rider, blir stel och spänd i hela ryggen och länden och urinen känns starkare än vanligt, det kissas jättemycket dessutom! Han hinner kissa precis innan ridningen, sadlad och klar (i boxen) och hinner inte ner till stallet igen ca 30 minuter senare innan han måste stanna och kissa igen.
Han blir seg och "efter" i bakbenen, släpar gärna vänster bak extra mycket. Böjer sig inte, oformbar och då är det bara att sitta av och ge upp.
Han blev sådan här för en vecka sedan, fick våtvarma omslag med arnika på ryggen under tjocka täcken och filtar och täcke dygnet runt. Vågar jag gissa på något åt urinvägsinfektionshållet?
Han kollades blodvärden förra året men det var helt ok. (Samma problem då).

Jag TROR att det blir såhär om han blir kall och spänner sig. I år kom det samma dag/dagen efter att det hade blåst hårt ute och det var kallare än vad termometern visade. Jag var dum nog att inte lägga på täcke.
Nu är han mjukare i rygg/ländmusklerna men inte lika mjuk som normalt. Han kan vara bättre ena dagen och sämre nästa dag. Ingen smärta i rygg, ingen hälta, inte ens vid böjprov. Bara inte fräsch och tar inte med sig bak. Ingen smärtreaktion alls. Blir ngt svullen över njurarna. Förra året löste det sig med akupunktur. Och så får han Molkosan (hälsokost) i vattnet,

Snälla, hjälp mig spåna. Veterinärer har inte hittat något och jag skulle gärna slippa att ha en sjuk häst hela hösten varje år. Kinesiologen får komma så fort jag får pengar...
Finns det örter som hjälper?
Är det bara att bita ihop och täcka ännu tidigare nästa år?
Någon annan med liknande problem?

Kanske ska tillägga att han dricker ordentligt, minst 20 liter/dygn och rids inte nu. Lite skritt i skogen och tömkörning bara.

Sv: Känsliga njurar?

en del hästar får som soppatorsk på hösten...jag har en tävlingshäst som blir som en diesel :crazy:
tror det har med pälssättning att göra...ge mycket b vitamin och vänta ut bara...dom brukar komma igång igen när pälsen är färdigsatt.....min blir också som "stinn" eller som att han samlar vätska....och tappar orken helt o hållet....

täcken hjälper inte, det har med sättningen att göra och det sker inne i kroppen och har med hormoner att göra

Jag gav min häst åkerfräken med gott resultat när han hade krångel med kisseriet och njurarna.
Annars rekomenderar jag också B-vitamin.

/T

Tack tack. Han fick på sig täcke med en gång för att inte bli kall och stelare...
Han äter 50 ml B-vitamin om dagen. E-vitamin och C-vitamin. Men det här går inte över av dig själv när han har fällt färdigt, har funderat över om det är fällningen.
Dessutom blir han som "lam" i bakdelen. Baken följer bara med framdelen när han går, han tar ministeg och ojämt långa. Ska ha ut kinesiologen för det brukar släppa när han får akupunktur?

Skönt att veta att jag inte är ensam om att ha en häst som går bättre än någonsin för att två dagar senare se ut som om det är läge för scan...

Förresten, snabb fråga...
Ställa av helt och bara gå i hage eller ut och promenera? Han har bättre och sämre dagar, de bättre dagarna har jag tömkört lite, både volt och raka spår.
Hur gör du? Hur lång igångsättningsperiod har du efter en sån här grej? Hur snabbt brukar det gå över?

Är det skillnad på utfordringen? Har hästen ätit samma foder sommartid som vintertid eller är det så att den nu vid installning och höst börjar få foder som den faktiskt inte tål?

Ni har väl inga ekträd så den får i sig det?

Har haft en häst som reagerade precis som din av att äta havre, en annan blev sådär av lucern.
Så är det foderskillnader så rekomenderar jag att kolla över foderstaten och hålla nere proteinkvoten lite.

Senast ändrad:

Har själv haft liknande problem med hästen och tror i alla fall att jag kan ha kommit på en del av problemet och det är HÖET. Det är problem varje år vid samma tidpunkt och det gemensamma för varje år är ju det nyintagna höet som man börjar utfodra med ungefär vid denna tid. Min verkar vara överkänslig för protein eller ev överkänslig för själva förändringen i foderstaten. Det blir oftast bättre efter några månader och vet ej om det är att höet "tappar" kraft efter ett tag eller om hans kropp har ställt in sig.

Prova att minska högivan och ersätt med en del halm istället. Täcke ute om det är kallat och ländtäcke vid träning är ju aldrig fel. Jag linimentar och håller på också, ger b-vitamin spruta varje år plus minskar kraftfodergivan på vilodagar.

Hoppas att det löser sig för er och att tipsen kan hjälpa er med.

Polly_Mulle skrev:
Förresten, snabb fråga...
Ställa av helt och bara gå i hage eller ut och promenera? Han har bättre och sämre dagar, de bättre dagarna har jag tömkört lite, både volt och raka spår.
Hur gör du? Hur lång igångsättningsperiod har du efter en sån här grej? Hur snabbt brukar det gå över?

Jag brukar inte ställa ner direkt, men jag tävlar inte ( ingen ide för han orkar inte) men han tävlar/de såpass bra på sommaren så han var väl förtjänt av vila.....det brukar gå över när pälssättningen är klar....en häst som är i form innan tappar knappast nåt på den perioden...

Finns ekar men han är född på lösdrift och gick där tills fem års ålder så jag tror inte att han äter något som är giftigt, det finns annat i hagarna att tugga på. Ingen av de andra hästarna i samma hage har reaktioner.
Han är ca 600 kg tung och äter 7 kg hö/dygn, hö från samma bonde sedan flera år. Reagerar likadant på hö/hösilage. Han står på halm i boxen. Reagerar samma när han står på spån med.
Äter 2 kg hel havre och 375 g betfor /dag och rids normalt och nästan varje dag. Han har alltid ätit havre/betfor. Och han har reagerat såhär även i hagar uten ek.

Det kommer inte direkt med installning, han har stått uppstallad i nästan en månad... Suck... Hoppas att det går över när fällningen är klar i alla fall...

Joo jag kan gå med på om man har bra hö, men min är inte alls känslig vid foderbyten i vanliga fall, inga reaktioner för något foder. Äter allt och är lika okänslig i magen som en shettis :D

Att han dessutom har ätit samma mängd havre, ibland till och med mer! utan reaktioner gör att jag tvekar på det.

Han får massor med b-vitaminer i maten, sprutar ogärna i onödan, han är blank och fin i pälsen och har inga andra problem.
7 kg hö och står på halm, pillar lite men äter inte nämnvärt.

Jag stretchar efter hårdare pass och masserar med liniment efter varje gång jag har jobbat med honom. Varierar arnika, racing och ibland radital med linimentschamponering. Ibland får han till och med våtvarma arnikaomslag över rygg/länd.

Igår hade han en lite bättre dag så då var vi ute på en lugn barbackatur (jag kan sitta utan att dunsa på honom) och i början kändes han lite knagglig men sedan kom han igång och leade upp sig och rörde sig rent. Får se hur han är idag...

Hejsan du kan inte skriva prickar over a och o .....
Ta ett urin prov,min falt tavlans hast har precis varit av i 8 veckor....For mycket protein i njurarna pga av ho. Han fick Aloe Vera cranberry i sin mat,electrolyter och B Vitamin. Blod Proverna visade inget men Urin prov gjorde. Kolla hans protein intag i fodret.

Du tycks ha provat en hel del: massage, akupunktur, täcken m m. Det kan knappast skada och är förmodligen välgörande, även om det bästa vore att försöka hitta grundorsaken till problemen . . .

Jag kan tipsa om ytterligare en metod, som under tiden kan ge lindring: lindrar inflammation och muskelvärk, och som på människor ibland också stimulerar njurarna(!). Det är det speciella "keramiska" tyg ("BoT"), som återreflekterar kroppsvärme i form av infraröd värme. Det finns bl a hästtäcken i det här tyget - kan vara värt att prova!

Nässlor är också bra att ge. (Sen tycker jag du ger för lite hö, 7kg är inte mkt till en stor häst...)

Du bör kanske kolla med någon mer insatt innan du ger det, men jag har sett extremt bra resultat på 'njurhästar' av gullris (torkad, dvs som ört).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
26
· Visningar
2 452
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar