Känsliga hovar - fodertillskott?

Megs

Trådstartare
Min hovis talade om för mig senast han skodde min häst att hästen började få "känsliga" och lite mer svårskodda hovar. Veckan därpå tappade hästen också en sko (dock i lerig hage men han har ALDRIG tidigare tappat skor under de år jag haft honom oavsett underlag eller om han levt rövare i hagen eller ej).
Efter att skon gått av ömmade hästen något, inte mycket men dock, i 1-2 dagar.
Vi har aldrig aldrig tidigare haft hovproblem.

Då jag inte har erfarenhet av ömfotade hästar trots att jag varit i hästeriet i snart 20 år undrar jag om något tips på fodertillskott/hovsmörja av något slag för att ge min häst de fina hovarna han tidigare haft.

Hästen är en 12årig fullblodsvalack, jag har ägt honom i 4 år, har inte haft problem med hans fötter förut och har inte ändrat något heller (foder, hovvård, stall, underlag han går/står på etc)
Han går ut i hage, rids på bana med bra underlag, har rent spån i boxen, fötterna kratsas ett par ggr per dag och nån gång i veckan har jag på tjära eller olja både i och på hovarna enl tips från hovis.
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Jag tycker du ska fråga din hovis vad h*n tycker att du ska göra eller ge för tillskott.

Min hovis ordinerade extra biotin för min hästs hovar som började bli liksom porösa och snabbt få sprickor runt sömhålen. Ingen katastrof, och hon tappade inte skorna eller så, men för att inte förvärra problemen i framtiden.

Ibland kan det dock vara andra saker än biotinbrist som ger sämre hovkvalité, så prata med din hovis om vad som kan tänkas funka för din häst.

Rent spontant kan jag tycka att du tjärar din hästs hovar lite för mycket.
Jag har fått stränga order att aldrig ha på mer tjära än lite över sömhålen på utsidan vintertid (för att hindra röta under snösulorna), och då MAX 2 gånger per skoperiod.

Anledningen är att tjäran luckrar upp hoven och gör den mjuk, vilket gör att skorna kan sitta sämre och det blir svårt att verka/raspa den på ett bra sätt.

Men det kanske finns olika "tjärskolor"? ;)
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Det enda jag provat som gett märkbart resultat är seaweed & rosehip. Heter något annat nu, happy hoof kanske, kan kolla om du vill.

Det är som sagt det enda som gett märkbar skillnad på tillväxt och/eller hornkvalitet. I gengäld har det faktiskt än funkat på alla jag provat på, och det har dessutom gått att 'ta bort' det på sikt, när hovarna blivit bättre.

DOck lite nyfiken på hur hovis eg menade med 'känsliga och svårskodda' hovar?
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Tack, jag ska börja med att sluta tjära så ofta.
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Hästen har alltid haft bra hovar, t.o.m så att hovis brukade påpeka hur bra de var.

I höstas var hästen halt och stod på boxvila i 2 veckor, under denna tid tyckte jag att hans hovar var lite "sumpiga" och lukatde lite illa vilket antagligen berodde på att han stod inne, det krafsades och hölls rent dagligen såklart.
Jag fick rådet att först bota med att spraya hydrogenperoxide (väteperoxid?) och "surgical spirit" i hoven vilket jag gjorde och att efter ha behandlat detta ett tag gå över till att stärka hovarna med tjära som jag också gjort.

Det är framförallt en hov (höger fram) som är mest problem, hovis säger att han är känsligare i den och att han måste sätta sömmen längre ner än i vanliga fall och därmed är det svårare att få skon att sitta bra. Det var också höger fram han hade tappsko på.

Jag har haft samma hovis i över 2 år och har aldrigt haft problem med honom eller hans "tips/bot/tillvägagångssätt" tidigare
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Det första jag brukar testa är att ge 1 pkt vanlig bakjäst per dag, och det har hjälpt upp kvaliten på alla jag testat det på. Hovarna brukar bli lite hårdare och växa lite bättre. Tänk bara på att oavsett vad du testar så tar det tid innan du ser det på hovarna, betänk att det tar hela hoven ca 1 år att bytas ut.

/Camilla
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Lite OT, men det finns nog olika tjärskolor :p

Vår hovslagare rekommenderade kompisen att tjära hoven en eller några gånger i veckan under x antal veckor för att på nåt sätt "lindra" hovsprickor samt förebygga dem. Var tyvärr inte med den skoningen så hörde aldrig förklaringen riktigt
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Jag skulle sluta med tjäran helt och börja ge biotin varje dag! (Eller det där som Alexandra_W tipsade om vilket jag också hört ska vara bra) Tänk på att biotinet och det andra bara verkar på det nya som växer ut så det tar tid innan du ser något märkbart resultat!

Varför du ska sluta med tjäran är för att en torr och sprickig hov beror på att hoven inte får tillräckligt med fukt. Fukten kommer utifrån och om man tjärar/oljar hoven så stänger du igen hoven så att ingen fukt kan tränga in. Det finns tyvärr inga mirakelkurer utan man får vänta tills hoven växt ut med nytt och fräscht "material". Om hästen är av den lugnare sorten kan du ju under de torrare perioderna låta den stå i vattenbad med hovarna lite då och då.. Väteperoxiden som du använt tidigare är nog också väldigt uttorkande och i kombination med att stänga ute fukten med tjära har du nog fått de här problemen som du har.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Långsiktigt hade jag gett linfrökaka och ett paket bakjäst om dagen för oftast är det en mag-tarmstörning som orsakar bekymmer med hovar, hud och päls. Just nu hade jag använt den trush buster som är som ett nagellack man lägger på hoven för att stärka den. Det finns två, en som man lägger vid strålen vid röta och en förstärkare och det är förstärkaren du ska ha.
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Tänk på att biotinet och det andra bara verkar på det nya som växer ut så det tar tid innan du ser något märkbart resultat!

Vill bara trycka lite extra på just denna mening! ;)

I princip alla "invärtes" preparat för bättre hovar kräver uthållighet innan man kan bestämma sig för om det funkade eller inte.

Jag började ge biotin i oktober, och inte förrän i mars eller april började det nya, förbättrade hornet komma såpass långt ner på hoven att åtminstone sömmarna nitades i det. Ytterligare ett par skoningar tog det innan allt det gamla hornet var helt bortverkat.

Många ger upp efter att ha köpt en eller ett par burkar, eftersom man inte sett resultat snabbt nog.
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Svar alla -
Jag ska köpa "Hoof maker" som vi har här, det innehåller seaweed & rosehip (min boxgranne har en så var och smygläste på hennes bruk :D).

Slutar med tjärandet.

Till de som verkar tro att vi har riktigt dåliga hovar - hans hover SER mycket bra ut och inga sprickor eller så alls! Fast det kanske hade blivit det om vi fortsatt det vi gjorde. Vi har bara haft "problem" sen i julas typ och växer de något långsammare än vad de gjort tidigare.

Det där "trush buster" ska jag kolla upp, låter intressant! Tack

Vattenbad i hink kommer inte att funka, dock står han ok i spolspilatn så kan fukta så gott det går med slang.

Om man ger jäst - funkar torrjäst? Färskjäst är svårt att få tag på här.
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Ang biotin funkar ju det bara om problemet beror på brist på biotin. Men det jag är 'lärd' så ska man iaf 'hålla ut' i 6 månader innan man bedömer resultat. Men har man gett i 6 mån utan minsta resultat så kan man spara de pengarna.
 
Sv: Känsliga hovar - fodertillskott?

Ang biotin funkar ju det bara om problemet beror på brist på biotin. Men det jag är 'lärd' så ska man iaf 'hålla ut' i 6 månader innan man bedömer resultat. Men har man gett i 6 mån utan minsta resultat så kan man spara de pengarna.

Ja, precis.

Jag var själv tveksam till att ge biotin, men eftersom hovis stod på sig och var helt säker på att min häst hade just biotinbrist så blev jag ju till sist tvungen att prova. Och han hade ju faktiskt rätt... :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp