Känsliga hästben...

C

Catinca

Hur tar ni hand om era hästars ben på bästa sätt?

Jag håller på att bygga upp min lilla tjej (99:a) vilket så klart belastar hennes ben ordentligt. Bakbenen är inte så rena som jag skulle vilja och jag vill så klart att de skall hålla så länge som möjligt utan gallor och annat skräp.

Kyler ni (hur), lindar eller använder liniment efter ansträngande träningspass? Vad är bäst anser ni?

Jag brukar kyla benen nerifrån och upp med kallt vatten om jag ridit ett hårt pass. Egentligen ska man väl kyla i 20 min men jag har sällan det tålamodet, kyler så länge jag orkar.

Kyler först, med rinnande kallt vatten, så länge jag och hästen har tålamod :p vilket brukar bli max 3-4 min/ben.
Därefter, när jag ryktat och pysslat ett bra tag så att benen torkat, lindar jag med Back On Track och fleece-lindor som han har över natten. Tidigare kunde han vara lite gallig i benen efter arbete, men inte sedan vi köpte BoT.
Går han ut i hagen efter ridning så varken kyler jag (nu på vintern) eller lindar. På våren, sommaren kyler jag. Försöker se till så att jag är i stallet även efter intag då, så att jag kan linda inför natten.

Min gammla häst som har haft x antalskador brukar jag spola benen på sommertid, han är superkänslig och nästan allt blistrar på honom... Kyler 20 min, annars har det ingen effekt. Använder ibland arnika under lindor. Har alltid lindor runt om i boxen, lindad fram i hagen med magnetpaddar.

Unghästen tycker inte det är så roligt att spola benen, så han använder jag kylgele på om jag ridit väldigt hårt eller på lite lösare underlag (typ stubbåker). Lindar mkt sällan. Det räcker med ett "lindebarn"... :p

Sen är jag noga med att alltid ha benskydd runt om och att inte bara rida på mjukt underlag. Och skoningen är jätteviktig för hästens hållbarhet!

Mitt halvblod född -97 har supertorra ben. Jag har faktiskt aldrig behövt göra något särskilt. Det kan kanske bero på att jag skrittar igång och skrittar av rejält dessutom rider jag på olika underlag, både hårt och mjukt, minst en dag i vekcan skritt på asfalt i 45min-1timme. Jag vet inte vad det beror på , men hans ben är iallafall super-duper.

Skritt på asfalt var ett bra tips. Vi har väldigt mjukt underlag i ridhuset, det kan ju spela in. Har inte tänkt på att stoppa orsaken, bara symtomen...

Tack ni som delat med er!!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 057
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar