Känsliga bakben - hjälp!

M

Martiniq

Min femåriga isis som jag haft i en månad nu har ytterst känsliga bakben. Han var oskodd när jag fick hem honom men han hade varit skodd en gång tidigare. Min hovslagar försökte sko honom men gav upp eftersom han inte kunde hålla hans bakben. Så fort man rör bakbenen lyfter han dem, mycket högt. Han är som en liten gymnast och lyfter så högt att det är omöjligt att hålla i, och så sparkar han gärna rätt ut. Jag fick snällt gå och köpa lugnande men hovis fick ändå ta med sig en vän som kunde hålla upp fötterna på honom... Jag försöker lyfta benen på honom varje dag och bankar på hovarna och borstar benen och nu är det inga problem med frambenen. Han har långsamt börjar acceptera mer och mer borstning på bakbenen men så fort jag rör dem men händerna så lyfter han, och sparkar utåt.

Vad kan jag göra för att få honom att lyfta bakbenen normalt??? Mycket tacksam för svar... är livrädd att han skall tappa en sko etc.

Sv: Känsliga bakben - hjälp!

Men vad knepigt! Har det hänt ngt tidigare som gjort honom rädd? :confused:
Lycka till iaf.

Hmm... svårt att säga... jag vet ju inte hur första skoningen gick till. Köpte honom av en tjej som precis köpt honom för att rida in honom, har alltså inte haft någon kontakt med de som hade honom innan. Det är lite lustigt på det sättet här på Island:) Erró är hur lugn och go som helst att hantera i övrigt så den där bakbensgrejen är allt lite konstig. Vill ju inte behöva ge lugnade varje gång han skall skos... Kan också lägga till att han är oerhört stor och stark för att vara isis... (OBS, inte hästen på min avatar - det är min häst Glói som är lite mindre:)

Har du kollat så att han inte är stel eller öm i ryggen eller baken? Är han inriden nu? Hur är han i ridningen i så fall? Får han med sig bakbenen som han ska? Bara en tanke...

Hade veterinär ute i förra veckan för besiktning och hon sa att allt var ok. Förutom att han är väldigt fet just nu känns rygg och bak helt normal, ingen reaktion. Förra ägaren sa att han var "tränad i en månad" - vilket kan betyda riden i en månad eller att han har haft sadel på sig... (typiskt Island :)) Så jag har tagit det väldigt lugnt med honom och börjat från början eftersom jag inte vet vad de gjort med honom. Jag har longerat och haft med honom som handhäst, suttit på honom ett par gånger etc. Och han känns väldigt mjuk, fin och ren - och jag har sett honom i alla gångarter (på lina eller i hagen).

Det är väl att fortsätta på samma väg som du börjat. Att vänja undan för undan.

Hade en häst för många år sedan som råkat ut för en obehaglig upplevelse vid verkning bak.

I början blev hästen orolig bara man la handen på korset, och det var där jag började, dvs vande hästen vid att det inte hände något otrevligt för att man la handen på korset och sedan fortsatte jag gradvis neråt, centimeter för centimeter.
Det tog ett par månader innan jag tillslut var nere vid kotan, men när jag väl nått så långt var det inga problem att sedan lyfta och verka.
Nu har du ju en skodd häst, och skorna kan ju inte sitta kvar hur länge som helst - så du har ju viss tidsbrist...

Vår unghäst var precis så när han kom, höll upp benet (både fram och bak) direkt man tog på det, men borsta gick ganska bra. Då höll han upp det men ville jag hålla det som jag ville så ryckte han och höll på.

Vi jobbade så att han skulle lära sig att INTE lyfta när vi tar på benen. Så vi satte oss på huk och strök och masserade benen med händerna, lyfte han så fortsatte vi stryka och ta på benet, när han satte ner det tog vi bort handen. Ganska snabbt fattade han att han bara behövde sätta ner benet för att få bort vår hand, och att handen inte alltid ville att han skulle lyfta, och att han inte behövde vara rädd för att vi tar på hans ben.
Så när han kunde stå still när vi masserade benen började vi träna på att lyfta.
Frambenen tog vi tag om kastanjen, helt mjukt till att börja med och ökade trycket tills han lyfte, då släppte vi direkt. Tillsut fattade han att han skulle hålla hoven uppe när vi tar på kastanjen, och då är det bara att ta hoven.
På bakbenen har vi "nypit" i hasen för att han ska lyfta. Man får öka kraften i nypet tills han lyfter, och vara NOGA med att släppa direkt när han gör rätt.

På det här sättet lär han sig att göra jobbet själv, då behöver han inte undra vad vi vill när vi drar i hans ben, han vet att han ska lyfta, och att han kommer att överleva.

Sedan behöver man en riiiktigt tålmodig, och gärna liten och kvinnlig, hovis som sakta och fint kan vinna hästens förtroende.

Lycka till!

Det kan ha hänt något men behöver inte vara så. En del hästar är extremt känsliga. Det här är ett bra exempel på en häst som hade mått bättre av att hanteras tidigt och rätt från föl och just för att undvika det här så föder jag inte upp mina hästar som på Island, dvs låter dem gå i 4 år utan hantering. Det är så mycket lättare att hantera och vänja ett föl liksom...

Men nu är du där du är och jag har haft problem med en och annan känslig import. Muska som var en totalt vild häst när hon kom, satte sig ner på rumpan med ett bakben åt vardera hållet som i en skämtteckning när vi försökte verka henne första gången. Hon var livrädd, särskilt om bakbenen. Men hon har aldrig sparkat. Och jag skaffade faktiskt tillfälligt en tålmodig kvinnlig hovslagare (som tyvärr inte höll kvalitetsmässigt) och det fick helt enkelt ta tid. Problemet försvann på ett par verkningar.

Beväpna dig med tålamod och något gott! Mat är lugnande och visar din vänliga inställning. För jag antar att han inte är fräck? Ta någon till hjälp och gör det till en behaglig upplevelse med kli, kel och godbit som beröm för MINSTA framsteg. Använd rösten mycket. Prata med din häst med djup, lugn och positiv röst. Vrid på huvudet så han kan se vad ni gör, det brukar vara lugnande och göra dem mindre nervösa och överraskande. Ge en godbit när ni rör benet och han ser vad ni gör. Muska kunde jag proppa i en hel hink med äpplen för att hon skulle hålla sig lugn. Men först fick jag vänja henne vid äpplen för det hade hon ju aldrig sett förut! Du får kanske komma på något annat på Island?! Det viktiga är att alla är lugna, tålmodiga och att det görs till en positiv upplevelse.

Muska är min hovslagares favorit sedan många år. Hon gör alltid som man ber henne. Han har inte upplevt hur hon var innan... Jag har tagit hand om en del ohanterade flockuppväxta islandshästar och jag säger så här: Gör det aldrig till en kamp! De är starkare och för smarta! En rädd häst tänker inte utan använder bara den hjärnhalva som har med överlevnad/flykt att göra. Den uppfattar att bli fasthållen som att ett rovdjur tagit den och vill slå sig fri. Få den att lyfta utan att du använder kraft, helt frivilligt. Den skall vara lugn så den tänker och lär, inte uppstressad. Du får liksom göra det till en "lek-o-lär-övning", om du förstår vad jag menar.

För att själv komma till ro så se till att du och din medhjälpare gör 10djupa, långa och lugna in- och utandningar. Gör det intill hästen, häng gärna avslappnat mot sidan/över ryggen på hästen så smittar det gärna av sig till hästen. Jag gör likadant på marken/hästryggen när det låser sig i huvudet på någon häst så den inte tänker längre utan bara stressar. Det är ingen idé att jobba med en uppjagad häst. Den måste känna sig lugn och trygg. Och det är säkrare för oss människor också! Du får räkna med att kanske lägga ett par timmar första gången, så se till att avsätta tid och inte vara stressad utan förberedd på att umgås med din häst! Du har tillbaka den tiden flera ggr om sen! Dock, ta en bit i taget och förvänta dig inte att komma hela vägen första gången, men det kan lyckas.

Stort tack för alla svar! Jag önskar verkligen att fler hanterade sina hästar tidigare här uppe, det hade underlättat för alla parter, inte minst för hästarna. Hovis sa att väldigt många unghästar blir skräckslagna när de skall skos, hoppar och sparkar och har sig och lugnande ser han då som en bra väg ut... Just nu jobbar jag med att bara få röra hans ben utan att han lyfter, och borsta lite lätt, och det verkar som att han börjar förstå.

Någon kvinnlig hovis har jag inte stött på häruppe tyvärr.

Tack!:)

jag tror att du bara kan fortsätta med det du gör att vänja, vänja, vänja...om det inte är så att hästen har ont i bakbenen eller så men det har du väl kollat upp? spattröntgat och så.

men annars är det bara att fortsätta ta på benen sakta och försök stanna upp(ta bort handen) precis innan han tänkte röra sig och berömm massa när han står still.
ju mer du vänjer destå länge får du hålla och ta på hans ben till slut kan du ju börja be att han ska lyfta och så.

kan du kratsa hovarna och så när du ska rida då?
fullt normal i ridningen annars? rider du med spö?

Jag har oxå problem med min isis. Hon går inte att sko alls utan lugnande! jag har haft henne sen han var 2, 5 år så han har aldrig blivit skodd innan och har inte kunat bli rädd för hovslagaren på nått vis. Hon bara är livrädd för ljudet när det låter "klink". Hon tål heller inte sprutflaskor och sånt...suck.

Jag antar att det bara är att träna och träna hästen. Den måste ju lugna sig till slut även om det tar några år....dom e envisa som f-n.:mad::)

kul att du har hästen i reykjavik. Jobbar du där eller hittat en kille och stannat:angel:

Älskar island. Har jobbat där massa gånger och skulle oxå vilja bo där men kan inte sälja mina älsklingar här hemma:(:love:

Vad ger du för lugnande då? Finns det nåt att ge i maten/munnen och blir dom inte avtrubbade och hänger? Jag har en "man" som varit skadat och ogärna lyfter benen eftersom han är öm i musklerna. Det vore kanske en utväg om det fungerar bra. Ringde du bara vet och sa att du skulle ha vid skoning?

Jag åkte till djursjukhuset och bad veterinär om lugnande, hon frågade om hovslagaren för att förvissa sig om att hon kände till honom och att han är van att använda preparatet. Kommer inte ihåg vad medlet hette men det kom i en munnspruta precis som avmaskningsmedel. Veterinären rekommenderade att inte ge fullt så mycket som full dos, låta honom stå i 20 min och så prova och det funkade hur fint som helst. Visst var han smått avtrubbad men han stod upp fint och hade inga problem med balansen.

Har inte spattröntgat honom. Bara vanlig besiktning. Islänningarna skrattade åt mig när jag beställde besiktning, inte vanligt häruppe om man inte köper dyr tävlingshäst/avelshäst. Och när jag sa att jag skulle försäkra honom så såg det helt oförstående ut:confused: Men jag är så van vid att ha mina hästar försäkrade hemifrån att de skall försäkras här också. Kan meddela att det är mycket billigare att försäkra häst här på Island jämfört med hemma. Försäkrade min Glói för 30 000 SEK, A1, och betalar 1100 SEK per år.

Jag jobbar här i Reykjavik ja, men har också hittat kille:rofl: som så många andra svenska tjejer. Kom hit för att plugga en termin 2003 och sen har det varit mycket fram och tillbaka. Jag var här 6 månader förra året och sen kom jag tillbaka i december igen och nu har jag fast jobb, kille, bil, lägenhet, två hästar och två kaniner - hur det hände vet jag inte:) Men visst är Island underbart - på sommaren i alla fall. Har inget ridhus så vintern är inte särskilt spännande...

Det låter ju bra! Var jag du skulle jag nog ge honom en dos nästa gång med för att komma in i rätt "rutiner"

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 665
Senast: Piaff
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka