känslig i munnen

H

Hobbyryttarinna

Sökte i forumet efter liknande trådar men hittade inte riktigt, startar ett nytt. Om det redan finns ett, tipsa gärna!!!

Jag har fått rida en väns (känsliga) häst några gånger och varje gång så börjar han kasta med huvudet så fort vi börjar trava. Försöker vara mjuk och följsam i handen men hästen bara slänger med huvudet så att han nästan knockar mig... Min vän säger att jag ska driva mer med skänkeln och bara vara mjuk och stilla med handen men jag får det inte att funka :mad: Känner mig som ett hopplöst fall ibland...

När min vän rider så finns det inte ett spår av detta, det verkar så superlätt! Nu vet jag att han ridit hästen i flera år och jag bara några gånger men undrar ändå vad det är jag gör för fel och vad jag kan göra annorlunda:confused:.

Har aldrig ridit en så känslig häst! Hur gör ni när ni rider hästar som är så känsliga i munnen? Hur hittar man rätt kontakt? Några tips på hur man kan träna (utan häst) att bli mjukare och följsammare i handen? För jag gissar att det är där som åtminstone en del av problemet sitter...

Sv: känslig i munnen

Jag rider som din vän.Stilla händer med samtidigt har naturligtvis stöd i munnen och driver framåt.
Försök igen,tänk inte så mycket utan bara driva framåt.
Det kommer lösa sig för dig ska du se:laugh:

Det är svårt att rida superkänsliga hästar. Men när man väl får till det är det jättekul! Min egen är väldigt käbslig för alla hjälper. Går inte att sätta upp vem som helst på honom asv den anledningen. Alla tycker att han ser så lätt ut att rida men blir ofta förvånade när de sitter upp.
Stilla hand och driv hästen fram till handen.

jag får hem en rätt så känslig häst nu på foder och jag rider en väldigt känslig hingst emellan åt. Jag rider med väldigt stilla hand och mjuka tag ,helst rider jag med bara vikten men ibland behövs skänkeln vara med då och då.

Det är svårt när man inte är van

Övning ger färdighet med andra ord låter det som...
Hur lång tid tog det för er att "hitta knapparna" på era hästar?
Tålamod är inte alltid min bästa egenskap och jag vet att jag ibland ger upp för lätt...:grin:

det tar alltid lite tid att "rida in sig" på en ny häst :)
Så ge inte upp...det kommer gå bra ska du se.
Be din kompis att han/hon står på backen och instruerar dig tills du känner att du kan rida hästen.
Tålamod var inte min starka sida när jag var yngre men det kommer med åren:angel:
Lycka till nu

Kan inte din vän eller en tränare instruera dig?

Det låter lätt att bara rida med mjuk och stilla hand. Men det kan vara nog så svårt att lära sig. Om någon står på marken och hjälper dig kanske du hittar känslan fortare.

Var noga med att fjädra i armarna och följa hästens rörelser och ge så mycket skänkelhjälper som behövs. Var noga med att du sitter i balans och rider hästen i balans med. Många känsliga hästar kastar med huvudet så där då de kommer lite ur balans.

Jag började rida en känslig häst i höstas, och även fast det kanske inte alltid går superbra så går det bättre och bättre!

Mitt tips till dig är att vara lätt, mjuk och följsam i händerna, samt att rida mycket med sätet!

Jag har haft lite svårt för det där med sätet då jag (sen för bara några månader sedan) inte riktigt förstått hur man ska rida med detta, och ingen riktigt har kunnat förklara för mig.
Dessutom har jag "inte behövt" använda mig särskilt mycket av detta på min "gamla" sköthäst, och då har det ju inte blivit att man har försökt lära sig det.

Men, som de andra säger, ge inte upp!
Be ägaren om hjälp och mer praktiska tips (be h*n visa hur du ska göra, istället för att bara säga att "gör såhär o såhär så går det jättebra", för då brukar det vara lättare att få in det i huvudet/ kroppen)

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30