Känslig häst

G

gizmo76

Någon som kan ge mig lite råd ang min känsliga häst?
Han är en islandsvalack och är så extremt känslig vid ridning. aldrig varit med om känsligare häst än honom. Man kan knappt få kontakt med honom i mun förrens han sticker o får ej röra skänklarna då sticker han oxå + mega känslig i sätet så man måste ha bra balans för att rida honom.
Vet ej hur jag ska få stopp på honom heller när han sticker dvs jag ramlar av istället såklart.
Någon som kan hjälpa mig? Hur ska jag få honom mindre känslig?
 
Sv: Känslig häst

Jag tycker inte du ska sträva efter att få hästen "mindre känslig", kanske snarare lugnare? En lite annan femma anser jag.
Är du helt säker på att han inte har ont någonstans? Att han sticker, menar du alltså att han skenar då?
Jag får för mig att ni kanske inte känt varandra så länge? Tycker du ska ta hjälp av en duktig dressyrtränare så att du kan få hjälp att lära känna hästen bättre, hitta knappar och att ni kan komma ihop er lite mera när ni ska jobba! :)
 
Sv: Känslig häst

Tack för svar. Sant, han behöver bli lite lugnare.
Han kan bli lätt nervös och spänd. Ja han skenar och jag får ej stopp på honom.
Han behöver få upp tillit och självförtroendet har jag märkt.
Jag är ny när de gäller islandshästar:) Bara ridigt vanliga innan.
Jag har fått kontakt med en tränare som ska vara bra så hoppas de ska hjälpa för vill helst inte sälja.
 
Sv: Känslig häst

Jag har haft hästar som du beskriver, ett stort Islands stall i min närhet ( 150 hästari inkl ett antal avels hingstar) ringer mig när de får in sådanna känsliga hästar.. Mycket handlar om trygghet, ju tryggare hästen blir desto lugnare blir den, Jag har ett litet stall, bara tre boxar, inget spring, dom träffar endast familjen.. Dom känsliga hästarna är väldigt känsliga när det gäller ryttare, dom liksom väljer sin ryttare.. Hade i helgen ut en medryttare, då en av mina hästar blivit så lugn att jag tänkte att det ska nog gå, men allt som vi byggt upp, tillit mm blev som bort blåst, han stack för henne, var så stressad så jag mådde så dåligt av att se honom,, jag sa att vi fick byta häst då min andra var så lugn och avslappnad.. Men samma resultat där,när hon satte sig på honom blev han jätte stressad som häst som stack.. Jag fick allt inse att mina hästar litar bara på mig, då är dom cool lugna numera.. Så får du din häst lugn, gå promenader med honom kanske? Du kommer få en vän för livet som gör allt, bara för dig..
 
Sv: Känslig häst

Låter som min islänning :p

Lösningen heter dressyr, dressyr och åter igen dressyr!

Lär hästen att lyssna på sätet, du ska kunna få hästen att gå så långsamt att han nästan stannar och samtidigt ha långa tyglar om du vill det.
Han ska inte ta ett endaste steg snabbare om du inte bett om det!
Ta hjälp av tränare och försök att koncentrera dig på dressyrövningar en period framöver så ska du se att det kommer att lösa sig.
Kan även hjälpa att du hanterar hästen mkt från marken så att han får ett förtroende för dig.
 
Sv: Känslig häst

Inte ovanligt alls just m Islandshästar. De har ofta för mkt flykt kvar i sig.
Är den islandsfödd eller inriden enligt den isländska modellen?
De vill ha kvar lite flykt i hästen. De tror det ger bjudning. Så de tränar inte bort det. Rasen har ju redan medfött ngt mer instinktiva beteenden.

Man får tämja hästen i stort. Rida in. Göra den trygg och lära den vänta/impulskontroll.

Ta kontakt med en tränare med erfarenhet av just detta. Lycka till!

/Tua, tränare(dock inte möjlighet att hjälpa er nu) som har en raggis som varit likadan
 
Sv: Känslig häst

På de extrems känsliga hästar Jag har haft så har faktiskt inte dressyr hjälp i början..

Dom har varit alldelles för känsliga för skänklar, mm.. Dom har expoloderat om man försökt att kräva något av dom.. Och Jag har bra tränare till hjälp..

Jag har alltid fokuserat på att få hästen avslappnad innan, fått den att acceptera att du rör den, du ska kunna lägga an skänkeln utan att hästen stressar och drar..

När väl hästen är lugn då kan du åka till tränare, då kan du börja kräva lite av den..
 
Sv: Känslig häst

Det bästa för dig är nog att ta hjälp av en kunnig person, Så ni inte blir "rädda" för varann..

Hoppas det går bra för dig..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp