Känslig häst eller dålig träning?

A

Arsozah

Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd... Vet inte om min vet. kan hjälpa mig fullt ut.
Jag har haft min hopphäst (7 år) i ca 1 år och vi importerade henne direkt från Holland.
I vintras så fick hon kotledsinflammation fram, och det är nästan helt säkert att det kom utav en vrickning i ena frambenet. Hon hade mera ont i det ena än den andra kotleden. Sen så började jag träna o tävla igen och hon har kännts fin, men nu för ett tag sen märkte jag att hon hade kotledsinflammation igen! Den här gången var det värre i det benet som var bättre gången innan. Jag kände igen symptomen så jag ställde av henne direkt och vet. undersökte henne på en gång. Då kom hon fram till att inflammationen orsakades av hennes bakknä på samma sida för hon reagerade en aning på böjprov där. Så hon blev sprutad i bakknät, inte fram, och så har jag skrittat henne en halvtimme per dag.

Men nu till det svåra... För det första så undrar jag vad som har orsakat detta, eftersom jag har varit som en hönsmamma sen hon var dålig första gången. För det andra, hur kan man hjälpa till att förebygga ledskador (självklart vet jag att ridningen spelar stor roll)? Behöver tips och råd!
Hon har blivigt röntgad 2 ggr under det året vi har haft henne så det ska inte vara nåt, men vet. sa att vi skulle ultraljuda knät om det inte var bra på återbesöket. vad är det dem ser då?

Kanske blev lite luddigt nu, men hoppas ni förstår på ett ungefär vad mitt problem är!

Sv: Känslig häst eller dålig träning?

Orsaken till just inflammtioner kan ju i princip vara vad som helst... Som du själv säger så kan det bero på ridning, ngt extriört "fel", etc.

Vad jag förstått så fick din häst inflammation kort efter du köpt henne. Var hon importerad nyligen före köpet?
Tyvärr förekommer det många oseriösa handlare (givetvis även seriösa) i Holland och om du har möjlighet så borde du ta reda på lite information varför din häst såldes, vilka ägare h*n haft tidigare osv.
Är det en KWPN "häst" du har så kan du kontakta KWPN som är mycket hjälpsamma. De har info som ägare, tävlingsresultat osv. Det kan ju hjälpa dig lite på vägen... Kanske har h*n en skada som funnits ett tag?!

Bara ett litet tips... Själva orsaken till din hästs inflammtioner kan nog bara en veterinär ge dig!

Lycka till iallafall och hoppas din pålle blir bra!

Hej, tack för svaret!
Ja vi importerade henne då vi köpte henne. Det var då i mars förra året, sen vrickade hon sig 2-3 veckor innan jullovet ungefär och fick vila.
Problemet är att vi köpte henne av en hästhandlare (som vi känner lite sen innan så det känns bra med henne iaf) och de visste ingenting om henne då förutom att hon har haft ett föl. Det var det enda. Men det är som du säger, svårt att lita på de flesta försäljare...
Ja det är en KWPN häst, kan man få information av dem på eng? :angel:

Vi longerade hästen igår förresten... Hon har vilat i lite mer än två veckor. Nu ser hon väldigt fräsch ut, men däremot är hon fortfarande mer gallig på vänsterfram än höger :confused: Hon brukar inte vara det... Kan det tyda på att inflammationen fortfarande sitter där?
Jag vet att det egentligen är veterinärfrågor men intressant att diskutera...

Om KWPN är så trevliga vet jag inte... När vi ringde och kollade om det fanns några papper på att vårat sto hade fått föl som säljaren sagt så kastade hon luren i örat på oss :( Men det kanske bara var otur, kanske skulle försöka igen...

Har du testat att ta ut EQ? En sådan kanske kan känna om något är fel så hon fel/snedbelastar?

EQ? Euqiterapeut? Ja en sådan har kollat henne, tyckte hon såg klockren ut...

Hej, tack för svaret!
Ja det är en KWPN häst, kan man få information av dem på eng? :angel:

Jag tror nog inte det skall vara några problem med att kontakta dem på engelska... Min erfarenhet var iaf att de var mkt hjälpsamma och satt inne med otroligt mkt information om "min" häst. (Dock är min man holländare och det blev ju självklart enklare med tanke på språket...)
Tyvärr har jag inget nummer kvar till Kwpn, men kika på hemsidan www.kwpn.nl .

Jag rekommenderar verkligen att försöka ta reda på det du kan om din häst...!

Solosanta: Okej, då ska ja absolut försöka göra det!

AnnaKasinA: Ja, det har gjort många ggr...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 640
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka