Kanske någon ridande kille kan hjälpa mig?

S

Sevedstorp

Jag har en 7-årig son som rider, han älskar det men han rider helst i skritt om han kan välja för han säger att han slår i pungen när han travar eller när de ska försöka galoppera på ridskolan. Han har inga problem med att rida lätt, han klarar det jättefint.

Så, finns det några tips ni ridande killar kan ge honom? Jag har som mamma lite svårt att relatera till det här. ;)

Sv: Kanske någon ridande kille kan hjälpa mig?

Det är ganska svårt att lära sig nedsittning i trav och galopp och de flesta studsar en del i sadeln, tjej som kille.

Jag skulle tro att han bara behöver lära sig hur han ska sitta ner i sadeln utan att skumpa så kommer han nog inte behöva få ont.
Det lättaste sättet att sitta i sadeln är att luta sig bakåt och försöka slappna av. Blir man spänd studsar man som en boll.

Hm, ja vi kanske kan prova med tajta kallingar. Han är en riktig liten tunnis min kille så de flesta kalsonger bara hänger på honom. Vi får prova i helgen, tror jag.

Jag har en kompis som är ridlärare. Hon hade en vuxen elev med samma problem. han filosoferade högt - jag kanske får tejpa upp den?

Kan man rida med en suspensoar? är en tanke som slår mig?

Jag är ju inte heller kille men de ridande killar jag vet har ofta pratat om att det gäller att ha rätt sadel, precis som för tjejer. Är naturligtvis mer eller mindre omöjligt på ridskolan men om han rider hemma också kanske det kan vara läge att hitta en sadel som han också trivs i.

som kille kan jag då säga att sadelvalet är avgörande.. jag känner av "pungen" när jag rider i vanliga byxor, i ridbyxor så är det inget problem.. sedermera så gäller det givetvis att sitta bra och stabilt i sadeln, avslappnat.

som kille kan jag då säga att sadelvalet är avgörande.. jag känner av "pungen" när jag rider i vanliga byxor, i ridbyxor så är det inget problem.. sedermera så gäller det givetvis att sitta bra och stabilt i sadeln, avslappnat.

Hm, kanske det var därför han kände av det nu när vi var ute o red i helgen. Då hade han ett par termobyxor över ridbyxorna, och de termobyxorna hade han förra vintern också. De kanske börjar bli lite små, så de stramar i grenen... Får kolla detta.

Det är lite jobbigt för honom, när han ibland velat ta det lugnare en liten stund på ridlektionerna pga att han känner sig lite öm. Är man 7 år är det inget man skriker ut högt i ridhuset direkt. :D

Det bästa är tajta kalsonger som håller "paketet" på plats, samt rätt sits i sadeln, dvs. något bakåtlutad.
Många lutar sig för mycket framåt i ridningen och är man då kille så kommer paketet i kläm.

Ja, tajta kalsingar hjälper i början. Det går också att ha ett par långkalsonger eller liknande under ridbyxorna. Det viktiga är att det håller fast det som ska hållas fast. Men det här problemet försvinner rätt fort. Så fort han hittar sin och hästens takt så slutar han att slå i pungen. Det är ett vanligt nybörjarproblem men är snart borta.

Min pojkvæn sæger han aldrig haft problem med det.

kanske han behøver sitta mer på sittbenen.. (rumpbenen).

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
586
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar