Kanske måste avlivas..

M

miss_strandberg

Sköter ett islandssto på 8 år som ska få sitt första föl den 16 juli. Nu är det så att hon lånades ut när hon precis hade blivit betäckt och hon som lånade henne bantade ner henne så att hon fick magsår. Efter ett tag fick hon även fång.
Nu har hon stått hemma sen i vintras och ena dagen blir hon bättre men nästa sämre igen. Vetrinären har varit där i princip varje helg och vill avliva henne men dagen efter är hon bra igen.

En gubbe som påstod sig vara synsk sa att ägaren absolut inte fick avliva hästen för att hon skulle bli frisk. Han sa även en del saker som gjorde att man verkligen trodde på han, saker som stämde exakt. Hästen vart bättre ett tag efter det men nu för ca 2 veckor sen blev hon jättedålig. Stapplar runt och har väldigt ont. Vetrinären säger att om hon överlever tills hon ska föla måste dom ändå avliva henne så fort fölet är ute. Hur ska man klara av att föda upp ett föl egentligen? Varken ägaren, vetrinären eller hovslagaren vet inte om det finns något mer att göra. Det är bara att vänta och se..

Man får verkligen hoppas att hon överlever födseln och inte behöver avlivas efteråt för det är en jättefin häst.

Sv: Kanske måste avlivas..

Har inga konkreta tips då jag antar att vet gjort allt han/hon möjligen kan göra. Men jag håller tummarna att det går vägen!!

Sköter ett islandssto på 8 år som ska få sitt första föl den 16 juli. Nu är det så att hon lånades ut när hon precis hade blivit betäckt och hon som lånade henne bantade ner henne så att hon fick magsår. Efter ett tag fick hon även fång.
Nu har hon stått hemma sen i vintras och ena dagen blir hon bättre men nästa sämre igen. Vetrinären har varit där i princip varje helg och vill avliva henne men dagen efter är hon bra igen.

En gubbe som påstod sig vara synsk sa att ägaren absolut inte fick avliva hästen för att hon skulle bli frisk. Han sa även en del saker som gjorde att man verkligen trodde på han, saker som stämde exakt. Hästen vart bättre ett tag efter det men nu för ca 2 veckor sen blev hon jättedålig. Stapplar runt och har väldigt ont. Vetrinären säger att om hon överlever tills hon ska föla måste dom ändå avliva henne så fort fölet är ute. Hur ska man klara av att föda upp ett föl egentligen? Varken ägaren, vetrinären eller hovslagaren vet inte om det finns något mer att göra. Det är bara att vänta och se..

Man får verkligen hoppas att hon överlever födseln och inte behöver avlivas efteråt för det är en jättefin häst.

usch o fy... va hemskt. :crazy: hoppas allt löser sig till det bästa

Hur ska man klara av att föda upp ett föl egentligen? Varken ägaren, vetrinären eller hovslagaren vet inte om det finns något mer att göra. Det är bara att vänta och se..

Då får man ta kontakt med ammajouren i preventivt syfte, skulle det hamna på den nivån att stoet måste avlivas kan fölet få ett fostersto. Eller så får man ge mjölk själv, men det är inget att rekommendera eftersom det är ett tidsödande jobb, och fölet blir mer präglat att människan än hästar. Det slår oftast tillbaka på en själv när det är dags för inridning.

En gubbe som påstod sig vara synsk sa att ägaren absolut inte fick avliva hästen för att hon skulle bli frisk. Han sa även en del saker som gjorde att man verkligen trodde på han, saker som stämde exakt.

Läste nyss en tråd där en hästägare med ett dräktigt sto av en synsk person fick höra att hästen skulle ha tvillingar. Ägaren blev jätteorolig och grubblade ända fram till födseln - då ett hingstföl föddes.

Jag skulle inte lägga någon som helst vikt i vad en "synsk person" säger om ett sånt här ärende. Hur trovärdig han än verkar. Och jag skulle def. inte hålla liv i en lidande häst pga det. Veterinären och hovslagaren däremot skulle jag lyssna på, samt min egen känsla för hästen.

Jag hoppas hästen blir friskt och får en fint föl.

I tillägg till Bojs påpekande om att man bör ta reda på hur man snabbast hittar en fostermor vill jag lägga till att man bör ta reda på var närmaste plasmabank finns och hur man kommer åt den på natten v b. Om inte modern kan ge råmjölk till fölet så kan man ge plasma genom munnen inom 5 tim efter födseln.

HH

Då får man ta kontakt med ammajouren i preventivt syfte, skulle det hamna på den nivån att stoet måste avlivas kan fölet få ett fostersto. Eller så får man ge mjölk själv, men det är inget att rekommendera eftersom det är ett tidsödande jobb, och fölet blir mer präglat att människan än hästar. Det slår oftast tillbaka på en själv när det är dags för inridning.

Tack! har tänkt på tanken att stoet som skulle gått som sällskap till hon i sommar kanske man kunde få att "adoptera" henne. Men sånt kan vara väldigt svårt har jag hört.. erfarenheter?

Läste nyss en tråd där en hästägare med ett dräktigt sto av en synsk person fick höra att hästen skulle ha tvillingar. Ägaren blev jätteorolig och grubblade ända fram till födseln - då ett hingstföl föddes.

Jag skulle inte lägga någon som helst vikt i vad en "synsk person" säger om ett sånt här ärende. Hur trovärdig han än verkar. Och jag skulle def. inte hålla liv i en lidande häst pga det. Veterinären och hovslagaren däremot skulle jag lyssna på, samt min egen känsla för hästen.

Jag hoppas hästen blir friskt och får en fint föl.

Men samtidigt så sa gubben en massa saker som att ägaren hade ont i ryggen och det hade hästen med. (ägaren har diskbråck).. Men håller med att man inte kan lita på en del såna.

Och 'elaka' jag skulle faktiskt allvarligt fundera på om det är rätt att låta henne gå som hon gör i 1½ månad till, och bli änny tyngre? Om hon i 2 veckor stapplat runt och har väldigt ont, och veterinären rek avlivning, och inte är säkert att stoet klarar sig till fölning, då skulle jag faktiskt allvarligt fundera på hur 'långt' man ska gå för att rädda fölet.

Självklart vill man det, och det är en MARDRÖMSSITS att hamna i att egentligen behöver man (eller ivf borde man) välja - stoet eller det ofödda fölet. Speciellt så 'nära' inpå fölning. Samtidigt så stoet har som det låter haft det illa nog i 2 veckor, och inget säger att hon fölar på beräknat datum, men om hon gör det så är det 1½ månad, dvs 6 veckor till... Och kommer hon då ha ork kvar att föla?

Jag tänkte på det nu när K togs bort, i slutet av april. Att 'det kanske var en mening med att hon kastade fostret i höstas'.. För nu slapp jag iaf sitta i en sits där det handlade om att välja mellan stoet eller fölet.. Hon hade haft beräknad fölning i början på maj, så inte riktigt samma läge, hon var inte lika dålig som hästen i TS inlägg heller. Men att låta henne gå med föl vid sidan i 4 - 6 månader till, med onda ben..

Finns det inget sätt att smärtlindra stoet/göra tillvaron behagligare för henne?

I det här fallet skulle jag faktiskt, hur ont det än gjorde, gå på veterinärens linje. Och om veterinären förodrar avlivning - ja då skulle jag faktiskt avliva, även om jag då förlorade fölet med.

Jag håller med Alexandra. Gör som veterinären säger! Lyssna på dom man verkligen kan lita på.

Kan själv inte ta det här beslutet eftersom jag ej äger hästen. Men ägaren ska ringa ner till strömsholm och kolla där nere med vetrinärer och hovslagare. Om hon blir sämre så är det självklart avlivning men eftersom hon blir bättre, sen sämre och sen bättre så tror man ju att hon ska bli bättre, även vetrinärerna gör det. Men hon står, äter,dricker och är väl ganska pigg annars förutom att man ser att hon har ont, speciellt när hon ska ställa sig upp efter att hon legat.

Fast ditt senaste inlägg nu lät helt annorlunda än ditt första? (jag förstår att du inte kan bestämma vad hästägaren ska göra dock).

Ur ditt första inlägg:

Vetrinären har varit där i princip varje helg och vill avliva henne men dagen efter är hon bra igen.

Hästen vart bättre ett tag efter det men nu för ca 2 veckor sen blev hon jättedålig. Stapplar runt och har väldigt ont. Vetrinären säger att om hon överlever tills hon ska föla måste dom ändå avliva henne så fort fölet är ute.

Får hästen smärtlindring? Om inte så borde veterinären sätta in detta till fölningen så att stoet mår bättre. Det är ju en förutsättning att smärtlindra stoet för att kunna ha henne kvar.

Jag hade själv ett dräktigt sto som fick fång under högdräktigheten och fick äta Fenylbutazon till fölningen, i 1,5 månad minst. Det gick bra, fölet föddes friskt och stoet blev snabbt bättre efter fölningen.

Får hästen smärtlindring? Om inte så borde veterinären sätta in detta till fölningen så att stoet mår bättre. Det är ju en förutsättning att smärtlindra stoet för att kunna ha henne kvar.

Jag hade själv ett dräktigt sto som fick fång under högdräktigheten och fick äta Fenylbutazon till fölningen, i 1,5 månad minst. Det gick bra, fölet föddes friskt och stoet blev snabbt bättre efter fölningen.

Hon har gått på Fenylbutazon men svarar ej positivt på medicinen. Vetrinären har gett henne smärtstillande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 062
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat